تجهیزات اکتیو شبکه یک سری دستگاه های سخت افزاری هستند که این توانایی را دارند که کامپیوترها، فکس ها، چاپگرها و دیگر دستگاه های الکترونیکی را به یک شبکه کامپیوتری متصل کنند. در واقع این نوع از تجهیزات در شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرند که شامل تجهیزات و قطعات بسیار زیادی هم می شوند. تجهیزات اکتیو اطلاعات و سیگنال ها را مورد پردازش قرار داده و آن را برای کاربران مهیا می کنند.

تجهیزات اکتیو شبکه شامل تجهیزات پرکاربرد زیادی از جمله سوئیچ ها، مودم ها، روتر‌ها، اکسس پوینت‌ها و بسیاری از تجهیزات دیگر است که نقشی بسیار اساسی را در خدمات اکتیو شبکه های کامپیوتری ایفا می کنند. استفاده از این تجهیزات به گونه ای است که دسترسی به اینترنت و همچنین استفاده از شبکه برای کاربران بدون وجود آنها غیرممکن خواهد بود.

نیاز به خدمات اکتیو شبکه دارید ؟ روترنت در خدمت شماست

اهمیت خرید تجهیزات اکتیو برای شبکه های کامپیوتری

اهمیت خرید تجهیزات اکتیو برای شبکه های کامپیوتری

با توجه به قابلیت های زیادی که می توان برای تجهیزات اکتیو شبکه بیان کرد، خرید این نوع تجهیزات به دلیل برقراری اتصال کاربران به اینترنت و دیگر شبکه ها، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل است که بایستی در انتخاب این نوع تجهیزات به هنگام خرید توجه نمود تا بتوان از مزیت هایی استفاده از اینترنت پر سرعت بیشترین بهره را برد. در صورتی که این تجهیزات به درستی انتخاب و پیکر بندی شوند در ادامه هزینه خدمات پشتیبانی شبکه برای هر شرکتی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

در این مقاله قصد داریم به مهم ترین تجهیزات اکتیو شبکه بپردازیم و نقش هر کدام از این تجهیزات را در شبکه کامپیوتری بیان کنیم.

انواع تجهیزات اکتیو شبکه

انواع تجهیزات اکتیو شبکه

سوئیچ شبکه کامپیوتری

سوئیچ در واقع یکی از مهم ترین تجهیزات اکتیو شبکه است که از اجزاء جدانشدنی در شبکه های کامپیوتری هم به حساب می آید و در بسیاری از شبکه های خانگی و اداری از آن استفاده می شود. یکی از مهم ترین وظایف سوئیچ در شبکه، وصل کردن تجهیزات و همچنین قطعات موجود است. این وسیله سعی می کند اطلاعات و سیگنال ها را بین این تجهیزات به اشتراک بگذارد.

مودم

یکی دیگر از تجهیزات مهم در تجهیزات اکتیو شبکه مودم ها هستند که از لحاظ فنی، دستگاه هایی هستند که اطلاعات و سیگنال ها را از ISP دریافت و بعد از پردازش و بررسی برای استفاده دیگر تجهیزات مختلف موجود در شبکه، ارسال می کنند.

روتر

از دیگر تجهیزات مهم تجهیزات اکتیو شبکه روترها هستند که در سراسر دنیا از آن استفاده می شود. در واقع روترها نقش بسیار زیادی را در شبکه های کامپیوتری ایفا می کنند. یکی از مهم ترین این نقش ها، انتقال اطلاعاتی است که به وسیله مودم پردازش می شود. همین مورد موجب شده تا روترها به عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات اکتیو در شبکه، تبدیل شوند.

اکسس پوینت

این نوع دستگاه ها در حقیقت اطلاعات اینترنت را از طریق کابل های شبکه دریافت و آنها را به صورت بی سیم یا به اصطلاح وایرلس برای متصل کردن تعداد زیادی کاربر، فراهم می کنند و به واسطه همین قابلیت بسیار حساس اکسس پوینت ها است که از آن به عنوان یکی از متداول ترین و در عین حال مهم ترین تجهیزات اکتیو شبکه نام برده می شود. از این نوع دستگاه بیشتر در مکان های عمومی مانند پارک ها، فرودگاه ها، ترمینال ها و غیره که نیازی مُبرم به اینترنت دارند، استفاده می شود.

کارت شبکه  (Network Interface Card Or NIC)

از دیگر قطعات سخت افزاری بسیار مهم به هنگام پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری، کارت شبکه است. در واقع هر کامپیوتری که متصل به شبکه است، به یک کارت شبکه هم نیازمند است. این قطعه ارتباط بین کامپیوتر و محیط انتقال مانند کابل های مسی و یا فیبرنوری را فراهم می کند.

سرور (Server)

در بحث معرفی تجهیزات اکتیو شبکه می رسیم به سرور که نقش بسیار زیادی در شبکه بر عهده دارد و به طبع قیمت آن هم به نسبت دیگر تجهیزات، بیشتر است. همین مورد باعث شده تا انتخاب سرور مناسب هم از نظر برند و هم از نظر کارایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد چرا که انتخاب یک سرور نامناسب قطعاً موجب به وجود آمدن کندی های زیاد، خرابی های مکرر و همچنین بروز هزینه های پشتیبانی ناخواسته خواهد شد.

هاب

به مانند سوئیچ، هاب هم یک عملکرد مشابه را دارد و تنها تفاوت آن این است که هاب از یک تکنولوژی قدیمی تر بهره می برد. همچنین این قطعه به نسبت سوئیچ از سرعت و عملکرد پایین تری برخوردار است و تقریباً یک قطعه منسوخ شده در بین قطعات شبکه به حساب می آید.

پرینت سرور (Print Server)

یکی از مزیت های پرینت سرور این است که به راحتی و بدون نیاز به کامپیوتر می توانید یک پرینتر را به اشتراک بگذارید تا کاربرانی که از طریق شبکه به آن متصل هستند بتوانند پرینت های خود را به آن ارسال کنند. روش کار پرینت سرور به این شکل است که به وسیله کابل USB یا پارالل، پرینتر را به پرینت سرور متصل کرده و سپس پرینت سرور به وسیله یک کابل شبکه به سوئیچ شبکه متصل می شود.

با این کار شما به راحتی می توانید پرینت سرور را به شبکه متصل کرده و کاربران هم به صورت مستقیم پرینت های خود را به پرینتر می فرستند. با این روش دیگر هیچ نیازی به این نیست که به صورت مداوم یک کامپیوتر روشن باشد و یک پرینتر روی آن به اشتراک گذاشته شود تا بقیه کاربران بتوانند پرینت های خودشان را ارسال کنند.