امروزه شرکت ها تقریباً در تمام فعالیت های تجاری خود مانند ارتباطات، ذخیره سازی اطلاعات، حسابداری و امور روزمره از رایانه استفاده می کنند. یک دیتاسنتر  (Data Center) یا مرکز داده یک مرکز فیزیکی متمرکز است که در آن رایانه ها، شبکه، ذخیره سازی و سایر تجهیزات IT که از فعالیت های تجاری پشتیبانی می کنند، قرار داده شده است. این رایانه ها حاوی برنامه های کاربردی، خدمات و داده های مهم شرکت اند.

مراکز داده را می توان در هر سایز و اندازه ای مشاهده کرد. ممکن است داخل یک کمد، یک اتاق اختصاصی یا یک انبار تعبیه شوند. برخی از شرکت ها با حجم زیادی از تجهیزات شبکه ممکن است به بیش از یک مرکز داده احتیاج داشته باشند. شرکت ها همچنین می توانند فضای سرور را اجاره کنند و از شخص دیگری بخواهند که از مرکز داده آنها محافظت کند. معمولا شرکت های کوچک تا متوسط با راه اندازی اتاق سرور کوچک، شبکه مورد نیاز خود را پیاده سازی می کنند. اما شرکت های بزرگ ممکن است به چندین دیتا سنتر در جاهای مختلف نیاز داشته باشند.

یک دیتاسنتر ممکن است با استفاده از یک ابر عمومی یا خصوصی برای تقویت عملیات یا ذخیره سازی خود تا خارج از یک مرکز فیزیکی گسترش یابد. یک مرکز داده مجازی می تواند در صورت لزوم از سرورهای موجود در مکانهای دور افتاده استفاده کند تا بارهای کاری بزرگتر را به اجرا درآورد.

به دنبال بهترین شرکت طراحی و راه اندازی اتاق سرور هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

دیتاسنتر مجهز

الزامات یک مرکز داده مدرن

از آنجا که مراکز داده دارای تجهیزات IT گران قیمت هستند، برای امنیت و توان عملیاتی بالا به الزامات خاصی نیاز دارند.

توان بالا و مطمئن

تجهیزات موجود در یک دیتاسنتر اغلب به حجم زیادی از نیرو، آنهم از منبعی که از طریق نیرویِ پشتیبانیِ آنیِ در دسترس از اختلال مصون است، نیاز دارد. مراکز داده مجازی یا تعریف شده با نرم افزار کارآمدتر هستند و به انرژی کمتری نسبت به مراکز داده سنتی نیاز دارند.

هوای خنک

تمام تجهیزات موجود در یک مرکز داده گرمای زیادی را تولید می کنند، بنابراین مراکز داده اغلب برای داشتن کارایی بهینه به تجهیزات خنک کننده نیازمندند. آب می تواند رایانه ها را بسوزاند، بنابراین آبپاش ها نمی توانند برای محافظت از تجهیزات موجود در مرکز داده در برابر آتش استفاده شوند. در عوض، مراکز داده می توانند از سیستم های ضد حریق شیمیایی که شعله های آتش را بدون آسیب رساندن به تجهیزات الکترونیکی خاموش می کنند، استفاده نمایند.

اقدامات امنیتی فیزیکی و مجازی

امنیت مرکز داده به دلیل اینکه حاوی برنامه ها و اطلاعات مهم شرکت است، اهمیت ویژه ای دارد. رخنه در وضعیتی که اطلاعات حساس مشتری یا شرکت لو می رود می تواند صدها هزار دلار خسارت به بار آورد و در بدترین حالت، برند و کسب و کار یک شرکت را به نابودی بکشاند. هر دو اقدامات امنیتی فیزیکی و مجازی برای اطمینان از ایمن ماندن دیتاسنتر و اینکه کسب و کارها در برابر رخنه داده ای آسیب پذیر نیستند، ضروری است. یک مرکز داده باید با اقدامات امنیتی فیزیکی مانند نصب قفل، کار گذاشتن دوربین های مداربسته و دسترسی محدود از سرقت مصون بماند. شبکه و نرم افزارهای امنیتی می توانند اقدامات اساسی امنیتی مجازی را فراهم کنند.

پشتیبانی و نگهداری

بعد از راه اندازی و پیاده سازی هر سیستم در بستر شبکه، نیاز به خدمات پشتیبانی شبکه ایجاد می شود. برای حصول اطمینان از عملکرد صحیح شبکه و کارایی سیستم خدمات پشتیبانی می بایست توسط تیم حرفه ای و آشنا به نحوه طراحی دیتاسنتر انجام شود.

مرکز داده لایه ای

مرکز داده لایه ای

مراکز داده می توانند دارای سطوح مختلفی از امنیت، تأخیر و حالت ارتجاعی باشند – این سطوح به عنوان لایه ها شناخته می شوند. مراکز داده لایه ای امکان ذخیره داده های سلسله مراتبی را فراهم می آورند. جایی که فایل ها و داده ها برای اپ هایی که کاربران دائما به آنها دسترسی دارند و یا نیاز به عملکرد بسیار بالایی دارند، می توانند در یک لایه قرار داده شوند، در حالی که داده هایی که کاربران به آنها به ندرت دسترسی پیدا می کنند می توانند در یک لایه متفاوت قرار گیرند. در مدل های ذخیره سازی مبتنی بر ابر عمومی به عنوان یک سرویس، لایه های دارای تأخیر کم عموماً گران تر از لایه هایی با تأخیر بالا هستند.

لایه با کمترین تاخیر و سریعترین دسترسی به طور معمول نزدیک به کاربران قرار داده می شود، جایی که کاربران می توانند به راحتی روزانه با آن ارتباط برقرار کنند. سریعترین لایه به عنوان Tier Zero شناخته می شود. کسب و کارهایی مانند خدمات مالی یا تحقیقات پزشکی که از محاسبات با کارایی بالا برای تجزیه و تحلیل داده های بزرگ استفاده می کنند، کاربران دائمی ذخیره سازی Tier Zero هستند. لایه های ذخیره سازی با عملکرد پایین تر می توانند به عنوان پشتیبان برای لایه اولیه یا به عنوان ذخیره برای داده هایی که کمتر در دسترس قرار می گیرند، عمل کنند. داده های بایگانی شده می توانند در پایین ترین و کم هزینه ترین لایه ذخیره سازی، جایی که تأخیر زیاد کمتر اهمیت دارد، قرار داده شوند.

تحول در مرکز داده

شرکت های مدرن در حال درک این موضوع هستند که چگونه می توانند از فناوری جدید اینترنت اشیاء (IoT) بهره بگیرند که به آنها امکان می دهد اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان خود داشته باشند و میزان مشارکت آنها را بالا ببرند. جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها که از این نوع تحقیق پشتیبانی می کند و تجربه مطلوب مشتری را ارائه می دهد، نیاز به تغییر و تحول اساسی در مرکز داده دارند. مجازی سازی، زیرساخت ابر همگرا(HCI) و ابر در حال دگرگونی مراکز داده هستند و به آنها امکان می دهد در بلادرنگ انعطاف پذیر و پاسخگو باشند و نوسانات بارهای کاری را کنترل کنند و مقادیر بیشتری از داده ها را مدیریت نمایند.

ساخت و نگهداری دیتاسنتر تعریف شده با نرم افزار می توانند نسبت به مراکز داده های فیزیکی بسیار مقرون به صرفه تر باشند. استفاده از زیرساخت های مراکز داده مجازی، به ویژه هنگامی که با یک ابر عمومی یا خصوصی ترکیب شده باشد، به شرکت ها این امکان را می دهد تا در زیرساخت های فیزیکی، فضا و توان صرفه جویی کنند. مراکز داده مجازی همچنین به شرکت ها امکان می دهد انعطاف پذیری بیشتری در انتخاب سخت افزار خود داشته باشند زیرا زیرساخت مبتنی بر ابر به عنوان یک سرویس (IaaS) بر روی سخت افزارهای مختلفی کار می کنند. و با برنامه های ذخیره سازی چند لایه، هزینه خدمات ابری عمومی مقرون به صرفه تر می شود. با گسترش اینترنت اشیاء، و افزایش نمایی داده هایی که بطور روزانه تولید می شوند، مقیاس پذیری و قدرت پردازش مراکز داده های مجازی بیشتر و حیاتی تر می شوند.