قبل از درک برنامه ریزی فنی و نگهداری مورد نیاز، اشتباه نکنید که سیستم VOIP درمحل کار را انتخاب کنید. اگر خیلی از متغیرهای فنی برداشته نشوند، مخابرات پیشرفته شما می تواند به سرعت به یک مشکل پیشرفته تبدیل شود.

در اینجا ۴ مورد از مهمترین دلایل اختلال صدا یا تماس وجود دارد. اگرچه هر یک از آنها با تخصص مناسب قابل کنترل هستند.

به دنبال خدمات VoIP هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

تأخیر در صدا

تأخیر زمانی است که طول می کشد تا صدا از یک انتهای شبکه به زمان دیگر تا زمانی که کسی صحبت می کند تا وقتی که شنیده می شود منتقل شود. با کمال تعجب، تنها یک میلی ثانیه تأخیر طول می کشد تا بر کیفیت تماس تأثیر منفی بگذارد. سیستم های VOIP بر خلاف داده های متنی یا تصویری، از زمان مکالمه در زمان واقعی بسیار حساس هستند.

تاخیر در دست زدن تغییرات مختلفی را که یک صدا قبل از رسیدن به شنونده باید متحمل شود توصیف می کند. تبدیل صدای آنالوگ به اطلاعات دیجیتالی چند مرحله طول می کشد که میلی ثانیه به انتقال کلی اضافه می کند. این فرایندها شامل بسته بندی، فشرده سازی و تغییر بسته است. وقتی پشتیبان گیری از گره های مختلف شبکه انجام می شود، هر یک از این فرایندها می توانند طولانی تر شوند.

تأخیر بسته بندی به زمان لازم برای پر کردن بسته با داده های صوتی نیاز دارد. این فرآیند از آنجا که واحد اصلی داده را ایجاد می کند، برای صوت از طریق IP بسیار مهم است. تأخیرهای غیر عادی در روند مربوط به پیکربندی سیستم است اندازه بسته، به عنوان مثال، باید به مرور زمان بهینه شود تا تأخیر به حداقل برسد. اگر اندازه بسته ناکارآمد برنامه ریزی شده باشد، می تواند در کل سیستم اثر موجی داشته باشد.

تأخیر در صف انتظار زمانی است که یک بسته در حال پردازش بسته های دیگر است. هنگامی که بسته ها به یک گره می رسند، باید منتظر بمانند تا بسته های بیشتری در انتقال برای پخش ظاهر شوند. بهینه سازی این فرآیند صف بندی نیز به پیکربندی معمول نیاز دارد.

لرزان – صدای شکسته یا بلاتکلیف

Jitterاختلاف بین زمانی است که انتظار می رود بسته های داده به یک رهگیری یا ایستگاه مشخص برسند و زمانی که آنها واقعاً وارد می شوند. اگر مراحل دیگر و ایستگاه ها بیش از حد سنگین باشد یا پیکربندی نامناسب داشته باشد، بسته های داده می توانند دیررس وارد شوند.

وقتی اختلاف بین فواصل مورد انتظار و فواصل واقعی به طور چشمگیری از بین برود، لرزش ایجاد می شود. به عنوان مثال، اگر سیستم برای دریافت بسته ها هر ۲۰ میلی ثانیه پیکربندی شده باشد و بسته نادر چند میلی ثانیه بعد برسد، ممکن است این مشکل کیفیت تماس را تحت تأثیر قرار ندهد. اما اگر بسته ها به طور مداوم خاموش باشند، کاربران هنگام تماس متوجه صداهای عجیب می شوند.

در حالی که با افزودن بافر که متوقف شده و بسته ها را به صورت یکنواخت ارسال می کند، می توان میزان لرزش را به حداقل رساند، این فقط در صورتی انجام می شود که لرزش متوسط ​​و قابل پیش بینی باشد.

فشرده سازی صدا – تداخل صدا

برای مدیریت بیشتر داده های صوتی، فشرده سازی لازم است. با فشرده سازی داده ها در بسته های کوچکتر، آنها می توانند از طریق یک شبکه حرکت کنند بدون اینکه فشار بیشتری به پهنای باند وارد شود. وقتی به مقصد رسید از حالت فشرده خارج شده و دوباره به صدا تبدیل می شود.

نرم افزار فشرده سازی از آنجا که یک بسته فشرده و یا فشرده سازی نامناسب می تواند باعث ایجاد اعوجاج در صدا شود از اهمیت برخوردار است. اگر روند فشرده سازی کندتر از حد معمول باشد، مشکلات نیز ممکن است بوجود آیند.

بخشی از فرآیند فشرده سازی داده های صوتی مهم را مانند صدای سفید، صدای پس زمینه و فرکانس هایی که گوش انسان نمی تواند پاک کند پاک می کند. این کیفیت را تحت تأثیر قرار نمی دهد مگر اینکه فرایند فراتر از این صداهای بی ربط پاک شود.

پژواک – صدای پژواک

پژواک توسط امپدانس ایجاد می شود، یعنی مقاومت الکتریکی یا مقاومت در برابر سیگنال دستگاه یا بخش شبکه. عدم تطابق امپدانس زمانی است که بخشهای مختلف شبکه دارای اختلافات متفاوتی هستند و مشکلات بیشتری را برای سیگنال ایجاد می کند. سپس مقاومت توسط کاربران VOIP بصورت پژواک صوتی شنیده می شود. شدت آن به فرکانس و اختلاف بین سطح امپدانس بستگی دارد.

لغو پژواک فرایند تطبیق کپی معکوس پیام صوتی با پژواک است. این سیستم از نسخه به عنوان مرجع برای لغو هنگام مکالمه استفاده می کند. پیکربندی میزان مناسب لغو اکو ممکن است زمان بر باشد زیرا سطح امپدانس متفاوت است.