نرم افزار مانیتورینگ شبکه که به Network Monitoring هم معروف است به معنای پایش یا نظارت مستمر بر شبکه است. در واقع مهم ترین وظیفه این نرم افزار این است که تمامی شبکه داخلی را برای پیدا کردن تمامی مشکلات های موجود پایش کند. با استفاده از این نرم افزار، به راحتی قادر خواهید بود اطلاعات بسیار خوب و دقیقی از دستگاه ها، پروتکل ها، تحلیل ترافیک شبکه، پورت ها و خدمات ارائه شده به دست بیاورید.

به دنبال خدمات پشتیبانی شبکه هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

 

نرم افزار مانیتورینگ شبکه چیست؟

همان طوری که در بالا هم اشاره کردیم نرم افزار مانیتورینگ شبکه به معنای نظارت مستمر بر شبکه های کامپیوتری آن هم به منظور شناسایی هر نوع ایراد و یا نقص احتمالی است. در واقع یکی از وظایف این نرم افزار، اطمینان از این است که شبکه کامپیوتری به درستی در حال کار کردن است. این نرم افزارها معمولا در مرحله پشتیبانی شبکه توسط سازمان ها و شرکت ها استفاده می شوند.

به طور مثال با استفاده از مانیتورینگ شبکه و همچنین نرم افزاری که بر روی آن قرار دارد می توانید وضعیت اجزای شبکه مانند سوئیچ ها، روترها، سرورها، فایروال ها، ماشین های مجازی و غیره را تحت نظر خود داشته باشید. هرگاه عملکرد هر کدام از این اجزاء مختل و یا کُند شود، نرم افزار مانیتورینگ شبکه این وظیفه را دارد که این موضوع را به مدیر شبکه اطلاع رسانی کرده تا مبادا شبکه کامپیوتری از کار بیفتد.

یکی از نکات ارزنده استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه این است که به صورت فعالانه در جستجو و شناسایی مشکلات احتمالی شبکه است و هرگز منتظر این نیست تا مشکلی پیش بیاید و سپس آن را به مدیر اطلاع رسانی کند. همین مورد باعث می شود تا مشکلات در همان مرحله اول شناسایی و در اولین فرصت این مشکلات رفع شوند.

وظایف نرم افزار مانیتورینگ شبکه

وظایف نرم افزار مانیتورینگ شبکه

این نرم افزار وظایف زیادی بر عهده دارد که در زیر به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

  • این نرم افزار تمامی شبکه داخلی را به صورت مرتب برای شناسایی و پیدا کردن مشکلات احتمالی پایش می کند
  • نرم افزار مانیتورینگ شبکه این توانایی را دارد که میزان دانلود کاربران شبکه و همچنین میزان استفاده هر کاربر از اینترنت را به مدیر اطلاع رسانی کند
  • همچنین این نرم افزار قادر است فضاهای اشغال شده توسط ایمیل های اسپم و همچنین کاربرهایی که بیهوده اقدام به ارسال ایمیل می کنند را شناسایی کند
  • یکی دیگر از وظایف نرم افزار مانیتورینگ شبکه شناسایی سرورهایی است که در حال بروز مشکل هستند و یا در آینده مشکل ایجاد خواهد کرد
  • مشاهده ترافیک شبکه و ارسال موارد غیرعادی در قالب یک گزارش از دیگر وظایف این نرم افزار است
  • این نرم افزار حتی قادر است در کنار نرم افزارهای موجود، سخت افزارهای موجود در شبکه را هم پایش کند

اهمیت استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه

اهمیت استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که مانیتورینگ کردن شبکه در واقع اطمینان از وضعیت جاری شبکه و همچنین اجزای آن است. برای اینکه از نحوه عملکرد اجزای شبکه مانند سلامت، میزان بازده کاری، میزان مصرف پهنای باند، دسترس پذیری، ایراد و نواقص احتمالی و غیره اطلاع داشته باشید بایستی به صورت مداوم آن را پایش کنید و این مورد فقط و فقط از عهده نرم افزار مانیتورینگ شبکه بر می آید.

اگر شما نتوانید نظارت مستقیمی بر شبکه کامپیوتری خود داشته باشید چطور می توانید متوجه شوید که در شبکه چه اتفاقی می افتد و آیا تجهیزات متصل به شبکه به صورت درست و صحیح کار می کنند یا خیر؟ شما به راحتی و با استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه می توانید برخی از مشکلات امنیتی در شبکه را از پیش مشخص و قبل از وارد شدن خسارت های سنگین، سعی در مقابله با آن کنید.

مزیت های استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه

مزیت های استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه

این نرم افزار مزیت های زیادی برای کاربران خود دارد و یکی از مهم ترین مزیت های آن بررسی و پایش وضعیت جاری شبکه و حل مشکلات موجود است. با توجه به این مزیت سعی داریم برخی از مزیت های دیگر نرم افزار مانیتورینگ شبکه را نیز بیان کنیم:

  • کاهش چشمگیر هزینه ها

بدون شک استفاده از این نرم افزار می تواند نواقص و ایرادهای شبکه را تا حد زیادی تشخیص و احتمال قطعی شبکه را کاهش دهد. با آگاه شدن از چنین مواردی می توانید از بروز هزینه های بیهوده به هنگام قطع شدن شبکه جلوگیری کنید.

  • بازده شبکه افزایش پیدا می کند

به طور حتم استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه یکی از بهترین راه حل ها برای نظارت بر بازده شبکه و همچنین اجزای متفاوت و متنوع آن است. این نرم افزار قادر خواهد بود که مشکلات را خیلی زودتر از موعد شناسایی و به شما اطلاع رسانی کند. این مورد باعث می شود بازده شبکه به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند.

  • بهبود امنیت شبکه

به عقیده برخی از افراد یکی از وظایف اصلی نرم افزار مانیتورینگ شبکه تأمین امنیت شبکه است اما در واقع کاری که این نرم افزار انجام می دهد بهبود امنیت شبکه است. به طور مثال هرگاه این نرم افزار ترافیک غیرعادی و یا ناگهانی در شبکه پیدا کند و یا متوجه شود دستگاه غیرآشنایی به شبکه متصل شده، می توان آن را نشانه ای بر حملات سایبری دانست.

  • عیب یابی سریع به هنگام بروز مشکل

یکی دیگر از مزیت های نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه این است که زمان مورد نیاز برای عیب یابی در شبکه را تا حد زیادی کاهش می دهند. در واقع این نرم افزار درباره بازده عادی شبکه، داده های شفافی را به مدیران گزارش می دهد تا به این وسیله نواقص خیلی سریع تر مشخص و عیب یابی شوند.