قطع برق و یا نوسان آن یکی از معضلاتی است که همواره باعث آسیب رساندن و یا مختل شدن بسیاری از کار های روزمره شرکت ها و مجموعه ها می شود. ولی برخی مکان ها و کار ها وجود دارند که نبایستی با رفتن برق و یا قطع آن کار آنها متوقف شود. مخصوصا اگر کار این مجموعه ها وابسته به کامپیوتر باشد. برای این منظور محققان صنعت تکنولوژی منبع قدرتی به نام یو پی اس را طراحی کرده تا از این معضل جلوگیری کنند.

یو پی اس چیست؟

این کلمه مخفف Uninterruptible power supply می باشد و به معنی منبع تغذیه بدون وقفه می باشداین دستگاه معمولا در بین مسیر اتصال برق شهری و دستگاه های استفاده کننده از برق قرار می گیرد. و در صورت ایجاد نوسان در جریان برق و یا قطع شدن برق شهری از آسیب به دستگاه ها و همچنین متوقف شدن کار آنها یو پی اس ممانعت به عمل می آورد.

انواع یو پی اس

انواع یو پی اس

این دستگاه ها شامل انواع مختلفی هستند که هر کدام در مکان و جایگاه خاصی استفاده می شوند. در این بخش به انواع یو پی اس  و کاربرد آنها اشاره خواهیم کرد:

  • نوع آفلاین

این نوع به این صورت است که تمام دستگاه های موجود به صورت مستقیم به برق شهری وصل هستند و این مدل از یو پی اس زمانی وارد چرخه می شود که برق شهری قطع شود در این صورت این منبع برق مورد نیاز دستگاه ها را تامین خواهد کرد. و این مدل بیشتر به عنوان منبع تغذیه و تامین برق مورد استفاده است. ایراد این مدل از یو پی اس  این می باشد که توان خروجی مناسبی نداشته به همین دلیل رفته رفته استفاده از آن محدود شده است.

  • نوع آنلاین

این نوع از یو پی اس نقیصه نوع آفلاین را نداشته و توان خروجی بالایی با توجه به داشتن اینورتر دارد. این مدل ما بین مسیر اتصال برق شهری به دستگاه های استفاده کننده از برق قرار گرفته و علاوه بر شارژ باتری خود و تامین منبع بی وقفه از برق برای دستگاه ها از جزئی ترین نوسانات برق جلوگیری به عمل آورده و مانع آسیب به دستگاه های برقی خواهد شد

  • یو پی اس با تکنولوژی لاین اینتراکتیو

در این مدل اینورتر بکار برده شده کاملا هوشمند و همواره روشن می باشد. تا زمانی که ولتاژ برق نرمال است به شارژ باتری خود خواهد پرداخت ولی با کوچکترین نوسان برق باتری خود را وارد مسیر کرده و برق را از این مسیر تامین خواهد کرد. تا از جزیی ترین آسیب به دستگاه ها جلوگیری کند.

ضرورت استفاده از یو پی اس

ضرورت استفاده از یو پی اس

اگر شرکت و مجموعه شما با دیتا هایی سروکار دارد که از بین رفتن آنها برای شما جبران ناپذیر خواهد بود باید حتما از یو پی اس استفاده کنید. همچنین اگر از تجهیزات و دستگاه هایی استفاده میکنید که بسیار گران قیمت هستند و نوسان برق ممکن است به آنها آسیب برسانند در این صورت هم استفاده از این دستگاه برای شما ضروری به نظر می رسد.

نکته: برای خرید یو پی اس حتما باید با یک فرد متخصص و حرفه ای در این خصوص مشورت کنید در غیر این صورت ممکن است این منبع کارایی و محافظت مورد نیاز را برای دستگاه های شما فراهم نکند. و یا دستگاهی خرید کنید  که برای دستگاه های شما لازم نباشد و هزینه اضافی  متحمل شوید.

اجزاء یو پی اس

 این دستگاه ها عموما از این تجهیزات تشکیل می شوند:

  • دستگاه یکسو کننده شارژ
  • باتری 
  • اینورتر و یا مبدل 
  • سوئیچ یا کلید 

مواردی که حتما باید از یو پی اس استفاده شود

مواردی که حتما باید از یو پی اس استفاده شود

با افزایش قیمت تجهیزات و کاهش قدرت اقتصادی مردم استفاده از این دستگاه حتی برای لوازم خانگی و موارد مشابه هم ضروری به نظر می رسد. در این بخش به مهمترین مواردی که یو پی اس باید نصب شود اشاره می کنیم:

  • استفاده در آسانسور

بسیار مهم است که یو پی اس در این مورد وجود داشته باشد. زیرا امروزه مهمترین وسیله جابه جایی در بین طبقات آسانسور می باشد. در صورت قطع و نوسان برق باعث ایجاد اضطراب و یا حتی خطرات جانی می شود.

  • دوربین های حفاظتی

دوربین های مدار بسته هم همیشه ودر همه حال باید در حال ضبط باشند. در غیر این صورت اگر با قطع و نوسان برق از کار بیفتند کارایی لازم را نخواهند داشت. به همین خاطر وجود  یو پی اس برای همیشه آنلاین بودن این تجهیزات و انجام نقش حفاظتی خود ضروری می باشد.

  • بیمارستان ها و مراکز پزشکی

امروزه تمامی تجهیزات پزشکی و به خصوص جراحی با برق کار میکند. در صورتی که نوسان و قطع برق باعث ایجاد اختلال در کار این وسایل شود جان انسان ها به خطر خواهد افتاد. به همین دلیل یکی از مهمترین مراکزی که نصب یو پی اس بسیار حیاتی است بیمارستان ها و مراکز درمانی می باشد.

  • کرکره برقی

امروزه استفاده کرکره برقی برای پارکینگ ها و مغازه ها بسیار باب شده است. ولی در صورت نبود برق استفاده از این تجهیزات به مشکل بر خواهد خورد. به همین خاطر معمولا از یو پی اس در این وسایل نیز استفاده میشود.

  • کامپیوتر، یخچال و پکیج

این تجهیزات از شایعترین وسایل مورد استفاده در بین  خانواده ها می باشند، که با توجه به افزایش قیمت محافظت از آنها امروزه نقش پررنگی پیدا کرده است. به نظر می رسد استفاده از یو پی اس  برای این تجهیزات هم به زودی لازم خواهد شد.