استفاده از شبکه در شرکت ها و ادارات باعث تسهیل در کارها و افزایش سرعت انتقال داده شد ولی یک معضلی در ادارات و کمپانی هایی که از شبکه های گسترده استفاده می کردند به وجود آمد و آن جاگیر بودن تجهیزات شبکه و بزرگ بودن این تجهیزات به ویژه سرور ها بود. که هم جا به جایی و هم نگهداری آن ها را سخت می کرد. به این منظور محققان بخش تکنولوژی تجهیزات رکمونت را طراحی و به بازار عرضه کردند. که بسیاری از مشکلات ذکر شده با این مورد مرتفع گردید.

رکمونت چیست؟

به هر یک از تجهیزاتی که توانایی نصب بر روی رک شبکه را داشته باشد رکمونت گفته می شود. حال این تجهیزات ممکن است یک کارت شبکه یا کارت گرافیک باشد و یا یک کیس کامل و یا حتی مانیتور باشد. تجهیزات  رکمونت دارای ویژگی و اندازه خاصی می باشند تا بتوانند بر روی رک شبکه نصب شوند. همه این تجهیزات بایستی عرضی برابر ۴۸.۲۶ و طولی برابر حداکثر ۱ متر داشته باشند. این تجهیزات همگی قابلیت نصب بر روی انواع برند های رک را داشته و لازم نیست حتما از یک مارک و برند باشند.

چرا استفاده از سرور رکمونت برای شبکه های گسترده پیشنهاد می شود؟

چرا استفاده از سرور رکمونت برای شبکه های گسترده پیشنهاد می شود؟

برای استفاده از شبکه در شرکت های بزرگ سرور های بزرگ و قوی نیاز است و برای جا دادن این سرور ها اتاق سرور نیاز دارید که علاوه بر جاگیری زیاد این تجهیزات هزینه تهویه و نگهداری و خنک سازی آنها هم بالا است. تجهیزات رکمونت باعث خواهد شد به جای نیاز به راه اندازی اتاق سرور، با یک کمد سرور شده بتوانید این فضا را راه اندازی کنید. علاوه بر فضای بسیار کم هزینه نگهداری و در صورت جابجایی هزینه جابجایی نیز بسیار کاهش یابد.

انواع تجهیزات رکمونت

انواع تجهیزات رکمونت

اصطلاح رکمونت به یک سری تجهیزات خاص کامپیوتری اطلاق می شود که در این بخش به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

سرور رکمونت

یکی از پرکاربردترین این تجهیزات سرور می باشد. زیرا سرور ها به ویژه در شبکه های بزرگ نیاز به جای زیاد داشته و نگهداری دارند. دور نگه داشتن آنها از گرد و غبار و حتی حیوانات موذی بسیار سخت و هزینه بر است و معمولا نیاز به اتاق سرور دارند. اما رکمونت با حفظ سرعت و کارایی و کیفیت انتقال دیتا و گرفتن فضای  کم و در نتیجه داشتن هزینه نگهداری بسیار کمتر مقرون به صرفه بوده و استفاده از آن بسیار کاربردی می باشد.

مانیتور رکمونت

این مانیتور ها دارای ابعاد لازم برای نصب شدن بر روی رک هستند نسبت به سایر تجهیزات رکمونت کمتر کاربردی هستند و تنها در جاهایی که لازم است مانیتور هم باشد معمولا نصب می شوند. در برخی از اتاق های سرور از نوع تاچ این مانیتور ها استفاده می شود

کیس رکمونت

این کیس ها عینا اجزا کیس های معمولی را داشته و به صورت افقی و در اندازه تجهیزات رکمونت هستند. این کیس ها می توانند به تنهایی به عنوان سرور استفاده شوند البته در شبکه های کوچک و یا به عنوان جزئی از اتاق سرور استفاده شوند که در این صورت جای کتری خواهند گرفت. این تجهیزات مانند  سایر کیس ها قابلیت ارتقاء داشته و نسبت به سرعت مورد نیاز میتوان آنها را تجهیز کرد.

مزایای تجهیزات رکمونت

مزایای تجهیزات رکمونت

در این بخش به یک سری از مزایای تجهیزات رکمونت علاوه بر کم جا بودن و هزینه نگهداری کم اشاره خواهیم کرد:

قابلیت شناسایی سریع محل مشکل

در این نوع تجهیزات به علت مشخص بودن و مرتب بودن تجهیزات به راحتی قطعه  و قسمت مشکل دار قابل تشخیص بودن و برای شناسایی آن وقت زیادی لازم نیست.

سهولات تعویض قطعات خراب

به علت اینکه این تجهیزات بر روی رک نصب شده اند در صورت خرابی به راحتی قابل تعویض هستند و برای تعویض آنها زمان و هزینه زیادی لازم نیست.

راحتی کابل کشی

تجهیزات رکمونت به علت اینکه به صورت یک پکیج تجمیعی بوده. بر روی یک رک به صورت منظم نصب می شوند کابل کشی آنها پیچیده نبوده و کاملا مشخص می باشد. همچنین میزان کابل کشی نیز کمتر است که در صرف هزینه نیز بسیار مناسب خواهد بود. همچنین در صورت نیاز برای تعویض کابل نیز لازم نیست که موقت و هزینه اضافی برای این تعویض صورت بگیرد.

هزینه کم و قیمت مقرون به صرفه

این تجهیزات در عین حال که می توانند قدرتی برابر یا حتی بیشتر از تجهیزات معمولی به کاربر بدهند از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه هستند.

معایب تجهیزات رکمونت

معایب تجهیزات رکمونت

مصرف برق بالا

این تجهیزات به علت اینکه متراکم هستند و از سیستم خنک کننده مجزا استفاده می کنند نسبت به تجهیزات معمولی میزان برق بیشتری استفاده می کنند

حساسیت نگهداری

این مورد در خصوص سرور های رکمونت صادق خواهد بود به علت اینکه در این تجهیزات تعداد زیاد از سرور ها ممکن است در یک جای کوچک ورک نصب شده باشد به همین علت آسیب فیزیکی و حساسیت نگهداری آنها بالا می باشد