از زمانی که تکنولوژی پیشرفت کرد و به دنبال آن رایانه ها پا به عرصه بشری نهادند، ذخیره اطلاعات و داده ها اهمیت پیدا کرده است. استفاده از هارد ها با ظرفیت های مختلف ذخیره سازی هم در همین جهت انجام می گیرد و هارد های ssd و hdd از معروف ترین مدل های هارد ها می باشند. اما اگر از صاحبان کامپیوتر ها و یا استفاده کنندگان از این وسیله باشید، قطعا برای شما این پرسش پیش می آید که هارد ssd بهتر است یا hdd؟

این دو هارد با هم تفاوت های زیادی دارند که هر کدام نیاز به بحث و بررسی است. در ادامه با ما همراه باشید تا به پرسش هارد ssd بهتر است یا hdd پاسخ دهیم.

قدمت استفاده از هارد ssd و hdd

قدمت استفاده از هارد ssd و hdd

استفاده از هارد hdd قطعا قدمت بیشتری را نسبت به هارد ssd دارد. اولین هارد های تولیدی در نوع hdd بوده اند و با حجمی بسیار عظیم، قابلیت ذخیره سازی بسیار اندکی داشته اند. اولین هارد های ساخته شده ظرفیتی در حد چند مگابایت و یا کیلو بایت داشته اند. به تدریج با گسترش تکنولوژی و افزایش داده های بشری، هارد ها هم دچار تغییر و تحول شدند و نتیجه این امر، کوچک شدن حجم هارد ها بود. در حال حاضر هارد های بسیار کوچکی یافت می شوند که ظرفیت چند ترابایتی را در اختیار شما قرار می دهند و به این ترتیب می توانند بسیار مفید  واقع گردند.

پس از مدتی هارد ssd به بازار آمد. این هارد فواید بسیار ارزنده ای را در اختیار کاربران قرار داد و دلیل رشد تولید این محصول هم استقبال از آن بود. اما سوال اینجاست که هارد ssd بهتر است یا hdd؟

پاسخ به سوال هارد ssd بهتر است یا hdd؟

پاسخ به سوال هارد ssd بهتر است یا hdd؟

در بحث پرسش هاردssd  بهتر است یا hdd، ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشید که معیار های مختلفی برای مقایسه وجود دارند. از جمله اینکه:

قیمت هارد ssd بسیار گرانتر از هارد hdd می باشد

بنابراین از نظر اقتصادی این هارد ها به صرفه نمی باشند. اگر بودجه شما اندک است و یا به فکر صرفه جویی هستید، هارد hdd برای شما گزینه بهتری خواهد بود. البته با این وجود هم اگر از عده ای بپرسید هارد ssd بهتر است یا hdd، قطعا هارد ssd را انتخاب می کنند.

سرعت هارد ssd بسیار بیشتر از هارد hdd است

این در عمل بارها توسط کاربران تجربه شده است و قطعا بزرگترین مزیت این هارد ها هم همین امر است. امروزه در انجام کار ها سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است و قطعا استفاده از هارد ssd میتواند انتخاب هوشمندانه تری باشد.

صدای هارد hdd نسبت به نوع دیگر بیشتر است

البته این صدا بسیار کم است و به هیچ وجه آزار دهنده نمی باشد اما اگر بحث مقایسه باشد، بی صدا بودن هارد ssd میتواند به عنوان یک امتیاز برای آن در نظر گرفته شود.

فرگمنت

اگر در حوزه هارد و دیسک ها اطلاعاتی داشته باشید، قطعا میدانید که هارد ssd اصلا بر اساس فرگمنت کمار نمیکنند و به همین دلیل در طول استفاده سرعت آنها کاملا یکنواخت و بالا است. در حالی که بحث فرگمنت برای هارد های hdd بسیار مهم است و در طول استفاده به تدریج سرعت آنها کاهش پیدا می کند.

مقایسه طول عمر hdd و ssd

مقایسه طول عمر hdd و ssd

یکی از مسائلی که کاربران مدام از آن سوال می کنند، مقایسه طول عمر hdd و ssd است. در واقع با گران شدن قیمت هارد ها، طول عمر hdd و ssd هم به یک گزینه مهم برای کاربران تبدیل شده است. پیش از این گفته شد که قیمت هارد hdd بسیار مناسبتر از رقیب خود است. اما با این حال باید توجه داشته باشیم که این هارد بسیار هم آسیب پذیر می باشد.

سیستم هارد hdd به حالت چرخشی عمل می کند و این مسئله در عمل آسیب پذیری بیشتر آن را به همراه دارد. به نحوی که با یک ضربه کوچک، هارد شما از کار می افتد اما در خصوص هارد ssd، داستان به نوع دیگری است. این هارد، سیستم خود را به صورت چرخشی انجام نمی دهد و به همین دلیل مقاوم تر عمل می کند. البته در حوزه مقایسه طول عمر hdd و ssd، نحوه نگهداری شما از هارد هم بسیار مهم است. هارد خود را از آب دور نگه دارید و مراقب باشید تا از ارتفاع زیاد به زمین برخورد نکند.

مقایسه مصرف برق و تولید گرما در هارد ssd با hdd

در بحث مقایسه مصرف برق و تولید گرما در هارد ssd با hdd هم نکته ای مورد توجه است که لازم است حتما از آن مطلع گردید. هارد های ssd کار خود را به روش چرخشی انجام نمی دهند. به همین دلیل میزان مصرف برق آنها بسیار کمتر از هارد های دیگر است. به عبارتی دیگر، انرژی که هارد hdd صرف عمل چرخشی میکند، در هارد های ssd ذخیره می شوند و این در عمل موجب کاهش مصرف برق و گرما در این هارد ها می شود.

به طور کلی در حوزه مقایسه هارد درایوهای SSD و HDD متوجه می شویم که هر کدام مزایای و معایب بیشتری دارند اما اگر بخواهیم به شما پیشنهاد دهیم، هارد های ssd گزینه بهتری برای خرید هستند. مردم هم از این هارد ها استقبال ویژه ای داشته اند.