مانیتورینگ شبکه از عملکردهای حیاتی و مهم فناوری اطلاعات است که به حفظ و نگهداری زیرساخت‌های شبکه، بهبود عملکرد شبکه و افزایش بهره‌وری کارکنان، کمک می‌کند. نظارت دقیق و مستمر بر شبکه باعث می‌شود که تمام فعالیت‌های‌ کسب و کارها به بهترین شکل و در کمترین زمان ممکن انجام شود. امروزه مانیتورینگ شبکه، جایگاه خوبی در بین سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک دارد اما هنوز هم ذهن برخی از مدیران و صاحبان مشاغل درگیر فهم این موضوع است که مانیتورینگ شبکه چیست و چه مزایایی دارد؟ اگر به دنبال اطلاعات دقیق و صحیح راجع به مانیتورینگ شبکه هستید، مکان مناسبی را انتخاب کرده‌اید چون در ادامه به طور مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت.

مانیتورینگ شبکه چیست و چه اهمیتی دارد؟

مانیتورینگ شبکه چیست و چه اهمیتی دارد؟

مانیتورینگ شبکه  یک فرایند مهم IT ست که در آن تمام اجزای شبکه مانند روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها، سرورها و ماشین‌های مجازی از نظر خطا و عملکرد کنترل می‌شوند. همانطور که می‌دانید شبکه‌های کامپیوتری یک عامل اصلی و مهم برای  بقا و حیات شرکت‌ها هستند و بروز مشکل در هر کدام از اجزا باعث افت سرعت شبکه یا از کار افتادن آن می‌شود. بنابراین مانیتورینگ و یا نظارت بر شبکه بسیار مهم است و باید به صورت مستمر انجام شود تا کارآمد باشد. نظارت کارآمد بر شبکه سبب می‌شود که از بروز مشکلات و نواقص پیشگیری شود و یا در صورت بروز مشکل در همان مراحل ابتدایی شناسایی و برطرف شود.

سیستم نظارت بر شبکه شامل ابزارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ست که جنبه‌های مختلف شبکه و عملکرد آن را مانند ترافیک و پهنای باند را ردیابی می‌کند. این سیستم می‌تواند دستگاه‌ها و سایر عناصر تشکیل دهنده شبکه را شناسایی کند و وضعیت آنها را به روز کند. سیستم نظارت بر شبکه به مدیران و متخصصان شبکه کمک می‌کند تا بتوانند به سرعت خرابی دستگاه‌ها یا اتصالات شبکه را تشخیص دهند. این سیستم می‌تواند از طریق ایمیل یا پیغام به مدیران هشدار دهد و گزارشات مرتبط با تجزیه و تحلیل شبکه را به آنها ارائه دهد.

مزایای مانیتورینگ شبکه

مزایای مانیتورینگ شبکه

قابلیت اصلاح سریع خطاهای شبکه

متخصصان و مدیران شبکه از طریق نظارت بر شبکه می‌توانند تصویری واضح از همه دستگاه‌های متصل به شبکه به دست آورند، نحوه حرکت داده‌ها را  مشاهده کنند و به سرعت مواردی را که می‌توانند عملکرد شبکه را تضعیف کنند و منجر به قطع آن شوند، شناسایی و اصلاح کنند.

کاهش میزان داده‌های از دست رفته

شبکه‌ها خراب و یا دارای نقص می‌توانند داده های اساسی کسب و کار شما را از دست بدهند و این موضوع می‌تواند به شدت بر بهره‌وری و کارایی شرکت شما تأثیر بگذارد. مانیتورینگ شبکه می‌تواند با شناسایی خطاها و منابع آنها، این امر را به حداقل برساند و به مدیران و متخصصان شبکه اجازه دهد تا مشکل را برطرف کنند.

پیش بینی نیازهای آینده‌ی شبکه

سیستم نظارت بر شبکه گزارشاتی از عملکرد اجزای شبکه در مدت زمان مشخص ارائه می‌دهد. مدیران و متخصصان شبکه با تجزیه و تحلیل این گزارشات، می‌توانند پیش بینی کنند که سازمان چه زمانی باید به فکر به روزرسانی یا پیاده‌سازی زیرساخت‌های جدید فناوری اطلاعات باشد.

توانایی شناسایی سریع‌تر تهدیدات امنیتی

نظارت بر شبکه به سازمان‌ها کمک می‌کند که عملکرد نرمال شبکه را بررسی کنند و زمانی که فعالیت غیر معمولی مانند افزایش بی دلیل سطح ترافیک شبکه را مشاهده کردند، به راحتی موضوع را پیگیری کنند و تشخیص دهند که آیا این یک تهدید امنیتی است یا نه؟

مانیتورینگ شبکه از عملکردهای حیاتی و مهم فناوری اطلاعات است.

پروتکل‌های مانیتورینگ شبکه چیست؟

پروتکل‌های مانیتورینگ شبکه چیست؟

پروتکل مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌ها برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌های موجود در شبکه است. حتی سخت افزارهای شبکه، داده‌ها را بدون استفاده از پروتکل‌ها نمی‌توانند انتقال دهند. سیستم نظارت بر شبکه از پروتکل‌های مختلف برای شناسایی و گزارش در مورد عملکرد شبکه استفاده می‌کند که در ادامه پروتکل‌های مهم را بررسی می‌کنیم.

پروتکل SNMP

پروتکل SNMP از یک سیستم تماس و پاسخ برای بررسی وضعیت بسیاری از دستگاه‌ها، از سوئیچ گرفته تا چاپگر استفاده می‌کند. از SNMP می‌توان برای نظارت بر وضعیت و پیکربندی اجزای شبکه استفاده کرد.

پروتکل ICMP

دستگاه‌های شبکه مانند روترها و سرورها، از پروتکل ICMP برای ارسال اطلاعات IP و تولید پیام‌های خطا در صورت خرابی دستگاه استفاده می‌کنند.

پروتکل CDP

پروتکل CDP با کشف و شناسایی دستگاه‌ها، تعیین نحوه پیکربندی آنها و اجازه دادن به سیستم هایی که از پروتکل های مختلف لایه شبکه استفاده می‌کنند، مدیریت دستگاه‌های سیسکو را تسهیل می‌کند.