مجازی سازی روشی برای بهینه‌سازی کاربرد منابع فیزیکی سرور و یا شبکه است. که توسط نرم افزارهای مجازی سازی این منابع و فضاها بین چندین کاربر تقسیم می‌شود و هر کاربر به صورت مستقل به منابع دسترسی خواهد داشت. مجازی سازی در سطوح مختلفی انجام می‌شود: مجازی سازی سرور، مجازی سازی شبکه، مجازی سازی منابع ذخیره‌سازی، مجازی سازی دسکتاپ کاربران. و ما در این مقاله،به موضوع مجازی سازی شبکه خواهیم پرداخت.

مجازی سازی شبکه، روشی است که منابع موجود در یک شبکه را به منظور ادغام چندین شبکه فیزیکی و یا ایجاد یک شبکه نرم‌افزاری بین تعدادی ماشین مجازی، با یکدیگر ترکیب می‌کند. هر ماشین مجازی منابع پردازنده‌ای، حافظه‌ای، گرافیکی کاملا مستقلی خواهد داشت. همچنین پهنای باند موجود در شبکه را به کانال‌های مختلف که مستقل از یکدیگر هستند، تقسیم می‌کند. در این فرآیند می‌توان کاربران و منابع شبکه را به صورت شبکه‌ای مبتنی بر نرم‌افزار، مدیریت کرد. به زبانی ساده‌تر، در فرآیند مجازی سازی شبکه بجای افزایش اجزای سخت افزاری شبکه به ازای هر کاربر، تعدا ماشین‌های مجازی را افزایش می‌دهیم.

کاربردهای مجازی سازی شبکه

کاربردهای مجازی سازی شبکه

یکی از مهم‌ترین کاربردهای مجازی سازی شبکه استفاده در شبکه‌هایی است که با افزایش ناگهانی و پیش‌بینی نشده کاربران روبرو هستند. این فرآیند سرعت انتقال داده، ایمنی و انعظاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری شبکه را بهبود می‌بخشد. مجازی سازی شبکه در واقع با انجام خودکار بسیاری از عملکردها علاوه بر افزایش بهره‌وری و کارایی مدیر شبکه، پیچیدگی‌های شبکه را نیز تا حد زیادی تعدیل می‌کند.

مجازی سازی شبکه، فضایی ایجاد می‌کند که تحت آن می‌توان چالش‌ها و فرصت‌های کسب و کاری را پیش‌بینی نمود و برای آن پاسخی مناسبی داشت. در واقع پویایی سیستم را افزایش می‌دهد و یک امر ضروری در بهبود بهره‌وری شبکه است.

انواع مجازی سازی شبکه

انواع مجازی سازی شبکه

مجازی سازی شبکه به دو صورت انجام می‌شود: مجازی سازی داخلی و خارجی که در واقع به شبکه درونی و بیرونی سرور اشاره دارند. در مجازی سازی داخلی از ابزارهایی مانند سوئیچ‌ها، آداپتورها و یا شبکه‌ای ترکیب شده با شبکه‌های دیگر، استفاده می‌شود. این فرآیند به استفاده‌ی شبکه‌ای نرم افزارکانتینر، در یک سرور اشاره دارد.

همچنین به ماشین‌ مجازی این امکان را می‌دهد که اطلاعات را درون هاست و بدون شبکه خارجی، منتقل کند. ماشین مجازی می‌تواند به صورت خودکار بر روی سخت‌افزار موجود بکار گرفته شود و در زمان‌های اوج تقاضا، توان پردازشی بیشتری ایجاد نماید و در زمان کاهش تقاضا به سایر فعالیت‌های شبکه اختصاص یابد.

در انواع مجازی سازی شبکه، می‌توان ساختارهای فیزیکی شبکه را به صورت مجازی و نرم افزاری بازسازی کرد. پورت‌ها، مسیریاب‌ها، فایروال‌ها و سوئیچ‌ها و سایر اجزا، به صورت کامل شبیه‌سازی می‌شوند. در این شبکه مجازی، استقلال بخش‌های مجازی شده حفظ می‌شود.

مزایایی مجازی سازی شبکه

مزایا و معایب مجازی سازی شبکه

مزایایی مجازی سازی شبکه

از جمله مزایایی که مجازی سازی شبکه به همراه دارد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در مجازی سازی شبکه فضای سخت‌افزاری و فضای مورد استفاده و پیچیدگی‌های کلی سیستم‌ها، کاهش می‌یابد و همچنین موجب کاهش هزینه‌های جاری (هزینه‌های نگهداری، خنک‌کننده‌ها،تامین برق مورد نیاز و تامین UPS …) می‌شود.
  • در مواجهه با پیشامدها، با توجه به بهبود قابلیت دسترسی، به راحتی می‌توان ماشین مجازی و عملکردهای آن را به مکانی جدید منتقل کرد. همچنین در شبکه مجازی شده، پشتیبان‌گیری از اطلاعات شبکه به صورت خودکار انجام می‌شود و در نتیجه امکان بازیابی فوری و قابلیت دسترسی به سرویس‌های کاربردی افزایش می‌یابد.
  • مجازی سازی شبکه موجب می‌شود تخصیص منابع پویا، تنظیمات دسترسی به منابع و آماده‌سازی سخت‌افزاری به منظور پشتیبانی از رشد کسب و کارها، آسانتر شود و در نتیجه پاسخگویی به درخواست برنامه‌های کاربردی در زمان سریع‌تری اتفاق افتد.
  • مجازی سازی شبکه با کاهش تاثیر برنامه‌های کاربردی بر روی یکدیگر، از کندی و یا توقف سیستم‌های شبکه جلوگیری می‌کند و همچنین در بروزرسانی نرم‌افزار کانتینر با ثبات بیشتر و ایمن‌تر رفتار می‌کند.
  • از آنجاییکه افزایش تعداد ماشین مجازی در شبکه مجازی شده به سهولت انجام می‌شود، سیستم می‌تواند به صورت انعطاف‌پذیرتر و سریع‌تری، نیازمندی به فناوری‌های جدید در کسب و کار را مرتفع سازد.
  • به دلیل ایزوله بودن ماشین‌های مجازی نسبت به یکدیگر، آسیب‌پذیری شبکه کاهش می‌یابد. در نتیجه امنیت برنامه‌های کاربردی افزایش می‌یابد.

معایب مجازی سازی شبکه

معایب مجازی سازی شبکه

  • هزینه‌های اولیه بسیار بالاتر از روش‌های سنتی است (راه اندازی یک دیتاسنتر و نرم‌افزار مجازی سازی شبکه)
  • با توجه به رشد سریع حوزه مجازی سازی، به کارشناس متخصص IT نیاز دارد و در صورتی که سازمانی از این امکان بهرمند نباشد، آموزش مدیران شبکه می‌تواند سازمان یا شرکت را متحمل هزینه‌های بالایی نماید.
  • برخی برنامه‌ها و سرورها در محیط مجازی اجرا نمی‌شوند. البته امروزه با توسعه بیشتر مجاز سازی شبکه، تا حد بسیاری ای مشکل مرتفع شده است.
  • به دلیل عدم اتصال به فضای مجازی شده شبکه، ممکن است عدم دسترسی به اطلاعات سازمان، مساله ساز شود.

نرم افزارهای مورد استفاده در مجازی سازی شبکه

نرم افزارهای مورد استفاده در مجازی سازی شبکه

شرکت‌های VMware، XEN و Microsoft از جمله مشهورترین و معتبرترین شرکت‌های فعال در زمینه مجازی سازی شبکه هستند که نرم‌افزارها و ابزاری را معرفی کرده‌اند که به پیاده‌سازی زیر ساخت‌های مجازی، رفع خطاها، پشتیبان‌گیری اطلاعات، مانیتورینگ و گزارش‌گیری سرور و شبکه، کمک شایانی می‌کنند.

در میان تمام این ابزارها و محصولات، کار کردن با محصولات شرکت VMWare، قابل اعتمادتر و البته ساده‌تر است. در تحولات اخیر دنیای نرم‌افزاری، شرکت VMWare، بر روی توزیع محصولاتی بر مبنای ایجاد فضای مجازی و ابری متمرکز شده است. نرم‌افزار VMWare NSX یکی از محصولات این شرکت است که می‌توان برای مجازی سازی شبکه و همچنین امنیت شبکه از آن استفاده نمود که مبنای فرآیند آن بر اساس ایجاد فضای ابری شبکه مجازی است. از جمله مزایای این محصول می‌توان به عدم وابستگی به سخت‌افزار، انعطاف کامل شبکه، قابلیت توسعه پذیری بسیار زیاد و صرفه جویی در زمان و هزینه آن اشاره کرد.

اما Microsoft Hyper-V محصول مجازی سازی شبکه و سرور داخلی شرکت مایکروسافت نیز امروزه به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. این نرم افزار نیز با توانمندی‌هایی که دارد می‌تواند بسیاری از نیازهای فرآیند مجازی سازی سازمان‌ها را برآورده نماید. شرکت مایکروسافت در چشم انداز آینده خود به سوی ارائه خدمات و سرویس‌های ابری، جهت‌گیری کرده است و Azure یکی از بهترین ارائه دهنده‌های خدماتی ابری مایکروسافت در این زمینه است.
برای انجام کلیه خدمات مجازی سرور و دسکتاپ میتوانید با ما تماس بگیرید.