همانطور که لازم است ما گاهی اشیا و لوازم خود را بدون تغییر و با حفظ تمام جزییات از خانه ای به خانه دیگر انتقال دهیم. در برخی مواقع در دنیای تکنولوژی و دیتا هم این مورد صدق میکند. برای این منظور از کانتینر و موردی مشابه آن یعنی ماشین مجازی استفاده می کنند. در واقع  کانتینر و ماشین مجازی عمل مجازی سازی سیستم عامل را برای اجرای برنامه ها و انتقال ایزوله سازی شده انجام می دهند. ولی در عمل یک سری تفاوت هایی دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

کانتینر چیست؟

کانتینر چیست؟

کانتینر ها یا همان ایمیج ها در واقع یک محیط های ایزوله با حجم کم می باشند که تمام قابلیت های اجرایی یک نرم افزار داشته و شامل تمام موراد مورد نیاز برای اجرای یک برنامه مانند: داکیومنت و غیره هستند. این فضای ایزوله مانند یک سیستم عامل عمل می کند. و بدون تاثیر بر سایر قسمت های دیگر به راحتی یک نرم افزار قابلیت اجرا خواهد داشت. و هیچ فرقی نخواهد کرد که سیستم عامل شما از چه نوعی باشد. برای اینکه شما بتوانید کانتینر را در سیستم خود بسازید و از آن استفاده کنید نیاز به استفاده از یک سرور اختصاصی نیاز دارید.

کاربرد های کانتینر

کاربرد های کانتینر

استفاده از این برنامه توانسته بسیاری از مشکلات برنامه نویسان و مشکلات شبکه ای گسترده را حل کند که در این بخش به مهمترین موارد استفاده از کانتینر اشاره خواهیم کرد:

انتقال و اجرای برنامه ای از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر

شما نیاز دارید تا برنامه ای را بدون هیچ تغییری بر روی یک سیستم دیگر اجرا کنید ولی ورژن سیستم عامل کامپیوتر دیگر و یا حتی نوع سیستم عامل متفاوت است در این مورد این محیط ایزوله کاملا مشکل شما را حل خواهد کرد. بدون هیچگونه مشکلی.

استفاده در میکرو سرویس ها

کانتینر در پیاده سازی پیکربندی میکرو سرویس ها بسیار کاربرد دارد. یک میکرو سرویس می تواند توسط یک کانتینر یا مجموعه از چند کانتینر ایزوله شده و به راحتی اجرا شود.

انتقال یک برنامه یا نرم افزار جدید و اجرای آن بر روی سیستم تجاری

به عنوان مثال شما یک برنامه فروشگاهی را طراحی و نوشته ایدو با چند فروشگاه به صورت همزمان در یک تاریخ قرار دارید. در صورتی که برنامه شما در اجرا و معرفی اولیه دچار مشکل شود شما بسیار ضرر خواهید  کرد. استفاده از این مورد این مشکل را مرتفع خواهد ساخت.

ماشین مجازی چیست و چه شباهتی با کانتینر دارد؟

ماشین مجازی چیست و چه شباهتی با کانتینر دارد؟

این برنامه بسیار عملکردی شبیه به کانتینر داشته و توسط این برنامه حتی میتوان سیستم عاملی را درون یک سیستم عامل دیگر راه اندازی و اجرا کرد و بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کرد. در این حالت سیستمی که این برنامه بر روی آن اجرا می شود این ماشین مجازی را به عنوان یک کامپیوتر فیزیکی کامل شناسایی می کند. ماشین مجازی مانند کانتینر شامل سخت افزار های مجازی مانند: هارد ، سی پی یو، رم و رابط شبکه و کارت شبکه می باشد. شما همزمان می توانید چندین ماشین مجازی رار بر روی سیستم خود نصب کنید. و در هر کدام از این فضاها یک سیستم عامل داشته باشید. این مورد برای برنامه نویسان بسیار مهم و کاربردی می باشد. البته تعدد و تعداد این ماشین مجازی بستگی به سخت افزار و قدرت سخت افزاری سیستم شما دارد.

بیشترین کاربرد ماشین مجازی در مقایسه با کانتینر چیست؟

بیشترین کاربرد ماشین مجازی در مقایسه با کانتینر چیست؟

برنامه ماشین مجازی نسبت به کانتینر کمی جدیدتر بوده و در این بخش به بیشترین کاربرد های آن اشاره خواهیم کرد:

  • امتحان کردن و تست کردن سیستم عامل جدید بر روی سیستم.
  • تست یک سیستم عامل متفاوت در سیستم عامل دیگر . به عنوان مثال تست لینوکس در ویندوز.
  • راه اندازی برنامه هایی که نیاز به سیستم عامل قدیمی دارند. این مورد در کشور ما بسیار کاربردی است. زیرا بسیاری از برنامه های ما در بستر ویندوز XP اجرا می شوند و حال اینکه پشتیبانی از این ویندوز متوقف شده است. به همین خاطر استفاده از این برنامه برای ما بسیار حیاتی می تواند باشد.
  • اجرای برنامه ای که فقط برای یک سیستم عامل طراحی شده است و نیاز است در این سیستم راه اندازی شود.
  • امتحان و تست کردن نرم افزار هایی که برای سیستم عامل های چندگانه طراحی شده اند.
  • تجمیع سرور های چندگانه: در شرکت هایی که از چند سرور فیزیکی مجزا استفاده می کنند. توسط ماشین مجازی کاربر یا کاربران به راحتی می توانند بین سرور های مختلف جابه جا شوند.

تفاوت container و ماشین مجازی

تفاوت container و ماشین مجازی

کانتینر و ماشین مجازی عملکرد و هدف یکسانی دارند. ولی تفاوت اصلی در نحوه اجرا و حجم و سرعت اجرای آنها می باشد. معمولا هر یک ماشین مجازی شامل یک سیستم عامل با تمام متعلقات آن است  و برای هر ماشین مجازی یک سیستم عامل مجزا لازم است. در صورتی که برای کانتینر این مورد صدق نمی کند و این برنامه میتوانید به راحتی امکانات یک سیستم عامل را در اختیار چندین کانتینر قرار دهد. و این مورد تفاوت حجم و سبکی فراوانی را ایجاد خواهد کرد. تفاوت دیگ  در زمان بوت شدن است که زمان اجرای ماشین های مجازی چن دقیقه است در صورتیکه کانتینر ها به سرعت اجرا می شوند.