شبکه های کامپیوتری به اتصال دستگاه هایی مانند کامپیوتر، لپ تاپ، تلویزیون، و غیره گفته می شود که توانایی انتقال اطلاعات را دارا می باشند. این شبکه ها باعث سهولت برقراری ارتباطات میان کاربران مختلف در یک شرکت یا سازمان می شود. و این امکان را به بقیه کاربران می دهد که بتوانند منابع و اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. و در ادامه انواع شبکه های کامپیوتری را بررسی خواهیم کرد. و برایتان تفاوت شبکه  LAN با WAN را مورد بررسی قرار می دهیم.

پس از راه اندازی این نوع سیستم ها و شبکه ها در سازمان خود، برای در مدار بودن همیشگی شبکه نیاز به خدمات پشتیبانی شبکه های کامپیوتری خواهید داشت. یکی از خدماتی که در این تایم به شما ارائه می شود آبدیت نرم افزارهای مورد استفاده در هر یک از این شبکه ها است.

بررسی تفاوت شبکه LAN با WAN

بررسی تفاوت شبکه LAN با WAN

در اکثر مودم ها دو اتصال وجود دارد، به نام : LAN و WAN. بیشتر افراد تفاوت آن ها را نمی دانند. اما در حقیقت این دو شبکه، تفاوت های بسیار زیادی دارند. به طور کلی شبکه های LAN، شبکه هایی هستند که محدوده های کوچکی را در برمیگیرند. اما شبکه WAN   در بخش وسیعی می باشد و کل کشور را در بر میگیرد. این مورد،  مهم ترین تفاوت شبکه LAN با WAN می باشد. برای اینکه با تفاوت های این دو شبکه، آگاه شوید در ادامه به بررسی هریک از این دو دستگاه به طور جداگانه می پردازیم.

شبکه  LAN

شبکه  LAN

نام LAN مختصر عبارت (LOCAL AREA NETWORK)  می باشد. از ساده ترین شبکه های موجود، همان شبکه LAN می باشد که، در اکثر مکان ها از آن استفاده می شود. به طور خلاصه از درگاه LAN، برای  اتصالات محلی  استفاده می کنند. و در مکان های کوچک مثل مدارس، اداره ها یا سازمان ها، خانه و دانشگاه، از آن استفاده می شود. برای مثال: برای استفاده از شبکه LAN باید کامپیوتر خود را کابلی که زرد رنگ می باشد به مودم متصل کنید.

به بیانی دیگر اگر مجموعه ای از کامپیوتر ها و دستگاه های اینترنتی به وسیله کابل، در یک مکان مشابه به هم متصل باشند، شبکه LAN به وجود می آید. نحوه پوشش دهی شبکه LAN،  محلی و کوچک است. اگر بخواهید چند دستگاه داخلی محل کارتان، منزل خود، یا دانشگاه را به هم متصل کنید، با استفاده از شبکه LAN می توانید انجام دهید. با این وجود، قابلیت دیگری نیز دارد، بدین ترتیب که، دو یا چند دستگاه موجود در دو ساختمان نزدیک به هم را می تواند پوشش دهد. شبکه LAN همانطور که گفته شد، کاربردهای بسیار زیادی دارد که، می توان موارد زیر را خلاصه کرد:

  • اشتراک گذاری مجموعه ها یا فایل ها در شبکه
  • اتصال به اینترنت همه سیستم ها یا دستگاه های اینترنتی
  • قابلیت دسترسی به منابعی که مشترک است

به این ترتیب هرکسی می تواند، در محل کار یا منزل خود یک شبکه خانگی برای خود فراهم کند. تلفن های هوشمند، لپ تاپ، تبلت، و یا هر تجهیزات دیگری را به هم متصل کنند.

شبکه WAN 

شبکه WAN 

نام WAN به صورت کوتاه شده عبارت (WIDE AREA NETWORK) می باشد.

به این نوع از شبکه می توان گفت، یکی از گسترده ترین شبکه ها می باشد. در این شبکه نیازی نیست که تمامی کامپیوترها و دستگاه های اینترنتی در یک مکان معین باشند. به دلیل پوشش گستره ای که دارد می تواند یک شهر یا حتی کل کشور را شبکه کند، و پوشش دهد. در اینجا می توان به تفاوت شبکه LAN  با WAN پی برد. از آنجایی که بعضی از شبکه های توزیع شده در سراسر دنیا را WAN می دانند.

گاهی اوقات آن را با اینترنت یکسان می گیرند، به دلیل اینکه شبکه WAN ترکیبی از چند نوع شبکه می باشد،  می تواند از  قسمت های مختلف مدیریت شود،  و هر کدام سیستم مدیریتی مختص خود را دارند. لازم به ذکر است که، سرعت انتقال اطلاعات  در این شبکه کم تر از LAN می باشد. یک  شبکه WAN از مجموعه ای LAN ها می باشد که به هم متصل  می باشند و در مناطق مختلف پراکنده شده اند. این مورد  از تفاوت شبکه LAN  با WAN می باشد. روتر وسیله ای  است که بین LAN ها ارتباط برقرار می کند. این شبکه های کامپیوتری به دلیل اینکه محدوده تحت پوشش آنها زیاد  است، می تواند ارتباط میان کشورها را به خوبی فراهم کند. در این شبکه های کامپیوتری WAN سرعت کمتری نشان داده است.

به غیر از این دو شبکه که برایتان کامل توضیح دادیم، شبکه دیگری به نام MAN وجود دارد. شبکه MAN  به شبکه های شهری گفته می شود. شبکه ای است  که یک شهر را تحت پوشش قرار می دهد. شبکه تلویزیونی نمونه ای از شبکه شهری می باشد که، در اکثر شهر ها یافت می شود. شبکه ای در بین شبکه های WAN و    LAN قرار دارد، زیرا پوشش منطقه ای بیشتری نسبت به LAN دارد، اما از شبکه های WAN محدود تر و کوچکتر است.

بررسی  انواع دیگری از شبکه های مختلف

شبکه دیگری به نام TAN موجود دارد که، از شبکه های بسیار کوچک شناخته شده است. شبکه TAN، بیشتر در خانه ها استفاده می شود. این نوع شبکه مناسب کسانی است که، می خواهند منابع خود را مثل چاپگر و یا مودم را با اهل خانواده به اشتراک بگذارند.

شبکه دیگری داریم که جالب است بدانید. این شبکه به صورت شخصی با نام PAN شناخته می شود. این شبکه هم نمونه ای از شبکه های کامپیوتری می باشد که  برای دستگاه های مختلف کامپیوتری که می خواهند به هم متصل شوند،  مناسب است.

برای بررسی انواع شبکه های کامپیوتری به مقاله کامل ما در بلاگ روتر نت مراجعه کنید.