اینترنت اشیا  (IoT) چیست؟

اینترنت اشیا به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان اشاره دارد که به اینترنت متصل هستند و همه داده ها را جمع آوری میکنند و به اشتراک می گذارند. به لطف ورود تراشه‌های رایانه‌ای بسیار ارزان و فراگیر شدن شبکه‌های بی‌سیم، می‌توان هر چیزی را، از چیزی به کوچکی یک قرص به چیزی به بزرگی یک هواپیما، به بخشی از اینترنت اشیا تبدیل کرد. اتصال همه این اشیاء مختلف و افزودن حسگرها به آنها سطحی از هوش دیجیتالی را به دستگاه‌هایی اضافه می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا داده‌های بلادرنگ را بدون دخالت انسان در ارتباط برقرار کنند. اینترنت اشیا بافت دنیای اطراف ما را هوشمندتر و پاسخگو تر می کند و دنیای دیجیتال و فیزیکی را با هم ادغام می کند.

 شبکه ای از اشیاء فیزیکی است که به حسگرها، نرم افزارها و سایر فناوری ها مجهز شده اند. این «چیزها» که به اینترنت متصل هستند، می توانند داده ها را با سایر دستگاه ها و سیستم های متصل از طریق شبکه مبادله کنند. این دستگاه‌های متصل با سیستم‌های خودکار ترکیب می‌شوند تا داده‌های اینترنت اشیا را جمع‌آوری کنند که می‌توان آن‌ها را برای کمک به وظایف یا یادگیری نحوه بهبود فرآیند تجزیه و تحلیل کرد.

تاریخچه اینترنت اشیا

چه کسی اینترنت اشیا  (IoT) را اختراع کرد؟

ایده شبکه ای از دستگاه های هوشمند برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ مورد بحث قرار گرفت و یک دستگاه خودکار کوکاکولا تغییر یافته در دانشگاه کارنگی ملون به اولین وسیله متصل به اینترنت تبدیل شد. این دستگاه قادر بود از موجودی خود و سرد بودن یا نبودن نوشیدنی های تازه بارگیری شده گزارش دهد.

با این حال، مقاله مارک ویزر در سال ۱۹۹۱، “رایانه قرن ۲۱” و همچنین کار در مکان هایی مانند UbiComp و PerCom بود که چشم انداز معاصر اینترنت اشیا را ایجاد کرد.

این دیدگاه در دهه ۱۹۹۰ گسترش یافت، قبل از اینکه اصطلاح “اینترنت اشیا” در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون که در Procter and Gamble و مرکز Auto-ID MIT کار می کرد، ابداع شد. اگرچه او در واقع اصطلاح «اینترنت برای اشیا» را ترجیح می‌داد، اما اشتون معتقد بود که شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) برای اینترنت اشیا ضروری است تا به رایانه‌ها اجازه دهد هر دستگاه یا شی را مدیریت کنند.

در حالی که اینترنت اشیا تا حدود سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ به طور کامل محقق نشده بود، می‌توان استدلال کرد که ویزر و اشتون آن را بر اساس کارهای گذشته مانند دستگاه کوکاکولا، حتی اگر آن‌ها به طور کامل آن را اختراع نکرده بودند، طراحی کردند.

اینترنت اشیا بر اساس یک سری پیشرفت های قبلی ایجاد شد. در حالی که دستگاه فروش خودکار دانشگاه کارنگی ملون در سال ۱۹۸۲ نصب شد، واقعاً نمی توان آن را شروع IoT به عنوان یک کل نامید.

مفهوم اینترنت اشیا در سال ۱۹۹۱ ایجاد شد و در طول دهه ۱۹۹۰ با رضا راجی که این مفهوم را در IEEE Spectrum در سال ۱۹۹۴ توصیف کرد، توسعه یافت. چندین شرکت بین سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۷ راه‌حل‌های سبک اینترنت اشیا را پیشنهاد کردند قبل از اینکه بیل جوی ارتباطات دستگاه به دستگاه را به عنوان بخشی از آن در نظر گرفت. چارچوب «شش وب» او در مجمع جهانی اقتصاد در داووس در سال ۱۹۹۹.

اصطلاح واقعی «اینترنت اشیا» توسط کوین اشتون در سال ۱۹۹۹ ایجاد شد، اگرچه زمانی که اشیاء مستقیماً به اینترنت متصل شدند واقعاً بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ آغاز شد.

کاربردهای اینترنت اشیا  (IoT) چیست؟

کاربردهای اینترنت اشیا  (IoT) چیست؟

فناوری اینترنت اشیا برای طیف گسترده ای از کاربردها، از مصارف خانگی مانند امنیت خانگی، ترموستات ها و وسایل روشنایی گرفته تا مصارف صنعتی برای ساخت، کاربردهای دفاعی و غیره استفاده می شود. این برنامه های کاربردی مختلف را می توان به طور گسترده به موارد تجاری، مصرف کننده، صنعتی و زیرساخت تقسیم کرد.

 

اینترنت اشیا  در برنامه های کاربردی مصرف کننده

طیف گسترده‌ای از استفاده‌های مصرف‌کننده از اینترنت اشیا، از جمله وسایل نقلیه متصل، سلامت متصل، اتوماسیون خانگی (مانند سیستم‌های روشنایی و بلندگو)، فناوری‌های پوشیدنی، و وسایلی که شامل قابلیت‌های نظارت از راه دور هستند، مانند زنگ‌های درب با قابلیت ویدیو از راه دور وجود دارد.

 

(IoT) در برنامه های کاربردی خانه هوشمند

روشنایی، گرمایش و تهویه مطبوع و همچنین سیستم های رسانه ای و امنیتی، همه بخشی از یک خانه مجهز به اینترنت اشیا هستند. این سیستم‌ها معمولاً از طریق تلفن هوشمند، تبلت یا دستگاه‌های دیگر کنترل می‌شوند. این سیستم‌ها را می‌توان به پلتفرم‌های مستقلی مانند Amazon Echo یا Apple HomePod مرتبط کرد یا از اکوسیستم منبع باز مانند Home Assistant یا OpenHAB استفاده کرد.

برنامه های کاربردی اینترنت اشیا  (IoT) خانه هوشمند

اینترنت اشیا در برنامه های مراقبت

دستگاه های مجهز به اینترنت همچنین می توانند کمک های ارزشمندی را برای سالمندان یا افراد دارای معلولیت ارائه دهند و کیفیت زندگی بهتری را ارائه دهند. برای مثال، دستگاه‌های کنترل‌شده با صدا می‌توانند به کاربران با محدودیت‌های بینایی یا حرکتی کمک کنند. حسگرها همچنین می توانند برای موارد اضطراری پزشکی مانند سقوط نظارت کنند.

(IoT) در پزشکی و مراقبت های بهداشتی

اینترنت اشیا را می توان برای تعدادی از اهداف مختلف پزشکی و بهداشتی از جمله جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل برای تحقیق و نظارت بر بیمار استفاده کرد. هنگامی که در چنین تنظیماتی استفاده می شود، IoT به عنوان “اینترنت چیزهای پزشکی (IoMT) شناخته می شود.

اینترنت اشیا در حمل و نقل

اینترنت اشیا کاربردهای بسیاری برای حمل و نقل و خودرو دارد، به عنوان مثال ارتباطات بین خودرویی و درون خودرویی، کنترل ترافیک هوشمند، پارکینگ هوشمند، جمع آوری عوارض، تدارکات، مدیریت ناوگان، نظارت و کنترل خودرو، ایمنی و کمک جاده ای می توان نام برد

(IoT) در صنعت ساختمان

دستگاه‌های اینترنت اشیا می‌توانند جنبه‌های مختلف ساختمان‌ها از جمله سیستم‌های مکانیکی، الکتریکی و الکترونیکی را نظارت و کنترل کنند. ادغام اینترنت با ساختمان ها ساختمان های هوشمندی را ایجاد می کند که می تواند به کاهش مصرف انرژی و نظارت بر رفتار ساکنان کمک کند.

اینترنت اشیا  (IoT) در ساختمان

اینترنت اشیا در کاربردهای صنعتی

دستگاه های Iot صنعتی (IIoT) امکان جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها از تجهیزات، فناوری ها و مکان ها را فراهم می کنند. IIoT همچنین به‌روزرسانی‌های خودکار دارایی‌ها را برای حفظ کارایی و جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه برای تعمیرات و موقعیت‌های دیگر امکان‌پذیر می‌کند.

(IoT) در ساخت و تولید

اینترنت اشیا می تواند دستگاه های تولیدی را به هم متصل کند تا امکان کنترل و مدیریت شبکه برای ارائه فرآیندهای تولید هوشمند فراهم شود. این سیستم ها امکان بهینه سازی محصولات، فرآیندها و زنجیره تامین و همچنین پاسخگویی به تقاضاهای محصول را فراهم می کنند.

اینترنت اشیا  (IoT) در تولید و صنایع

اینترنت اشیا  در صنعت کشاورزی

کاربردهای IoT کشاورزی شامل جمع آوری داده ها برای شرایط آب و هوایی، محتوای خاک یا هجوم آفات است. داده‌ها می‌توانند به خودکارسازی تکنیک‌های کشاورزی، تصمیم‌گیری، بهبود ایمنی، کاهش ضایعات و افزایش کارایی کمک کنند. استفاده از هوش مصنوعی و برنامه های کامپیوتری خاص می تواند همه چیز را از نگهداری خاک گرفته تا پرورش ماهی را بهبود بخشد.

اینترنت اشیا  (IoT) در کشاورزی

 (IoT) در کاربرد های مدیریت انرژی

اتصال به اینترنت می تواند مدیریت مصرف انرژی را برای لامپ ها، لوازم خانگی، دارایی های صنعتی و موارد دیگر فراهم کند. دستگاه های مصرف کننده انرژی را می توان از راه دور مدیریت کرد تا در مواقعی که نیازی به آنها نیست، در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

 

اینترنت اشیا در نظارت بر محیط زیست

نظارت بر کیفیت هوا یا آب روش دیگری است که حسگرهای مجهز به اینترنت اشیا می توانند دنیای ما را تغییر دهند. اینترنت اشیا اجازه می دهد تا داده ها در مورد حرکات حیات وحش، وضعیت خاک و موارد دیگر جمع آوری شود. اینترنت اشیا همچنین می‌تواند بلایای طبیعی مانند سونامی یا زلزله را رصد کند و به ساده‌سازی پاسخ اضطراری و محدودیت آسیب کمک کند. این همچنین شامل پروژه ((اقیانوس چیزها)) است که فعالیت‌های محیطی و کشتی‌ها را در دریاها جمع‌آوری، نظارت و تجزیه و تحلیل می‌کند.

اینترنت اشیا  (IoT) در نظارت بر محیط زیست

(IoT) در برنامه های نظامی

استفاده از فناوری‌های اینترنت اشیا برای اهداف نظامی، اینترنت اشیاء نظامی (IoMT) را ایجاد کرده است. برنامه های کاربردی در این زمینه شامل شناسایی، نظارت و موارد دیگر برای ارائه داده های میدان جنگ است. این می‌تواند شامل استفاده از حسگرها، مهمات، وسایل نقلیه، روبات‌ها و فناوری‌های پوشیدنی برای ایجاد ارتشی مشترک و کارآمد از داده‌ها باشد.

 

چرا اینترنت اشیا (IoT) مهم است؟

اینترنت اشیا در حال حاضر به خودکارسازی و ساده‌سازی بسیاری از کارهای روزانه برای تجارت، صنعت و عرصه داخلی به ما کمک می‌کند. کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و ایمنی، افزایش تجربه مشتری و ایجاد جریان های درآمدی جدید، از مواردی است که اینترنت اشیا را ضروری میسازد و به ما در تصمیم گیری بهتر کمک کند.

با توجه به کسب و کار، اینترنت اشیا چندین مزیت مهم از جمله توانایی دسترسی و تجزیه و تحلیل داده ها، رفع نیاز به تحلیلگران داده های خارجی یا محققان بازار را ارائه می دهد. اینترنت اشیا قادر است با تجزیه و تحلیل داده های بزرگ در زمان واقعی کنار بیاید، نشان دهد که محصولات و خدمات چگونه در دنیای واقعی عمل می کنند و شرایطی را ایجاد می کند که در آن پیشرفت ها سریعا انجام شوند. این داده ها همچنین درک بهتری از رفتارهای مشتری را باز می کند تا مشاغل بتوانند نیازهای خود را برآورده کنند و در عین حال هزینه های عملیاتی را با مدیریت مصرف انرژی و منابع کاهش دهند. در نهایت، اینترنت اشیا می‌تواند کار از راه دور را با جمع‌بندی و به اشتراک‌گذاری داده‌ها با کارمندان بدون در نظر گرفتن اینکه در کجا مستقر هستند، فعال کند.

چرا اینترنت اشیا (IoT) مهم است؟