ارتباط بی سیم شامل انتقال اطلاعات از راه دور بدون کمک سیم، کابل یا هر شکل دیگر از هادی های الکتریکی است.ارتباطات بی سیم یک اصطلاح گسترده است که شامل تمام مراحل و اشکال اتصال و ارتباط بین دو یا چند دستگاه با استفاده از سیگنال بی سیم از طریق فناوری ها و دستگاه های ارتباطی بی سیم است.

گذشته پیش از الکترومغناطیسی

گذشته پیش از الکترومغناطیسی

سیستم های ارتباطی با استفاده از فناوری الکتریکی و الکترونیکی به طور قابل توجهی بر جامعه مدرن تأثیر می گذارد. در تاریخ اولیه، اطلاعات تنها با انتقال فیزیکی پیام ها قابل مبادله بود. نمونه‌های کمی از تکنیک‌های ارتباطی غیر الکتریکی برای انتقال داده‌ها از طریق زیرساخت‌هایی غیر از زیرساخت‌های حمل‌ونقل فیزیکی وجود دارد: سیگنال‌های دود، پرچم‌های سیگنال در عملیات دریایی و سمافور. تلاش‌های اولیه برای برقراری ارتباط با نشانه‌های بصری با استفاده از سمافور، یک میله با بازوهای متحرک، در دهه ۱۸۳۰ میلادی انجام شد. یک سیستم آزمایشی مشابه توسط هلندی‌ها در طول مبارزات ده روزه علیه شورش بلژیک در سال ۱۸۳۱ / ۱۸۳۲ مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۸۳۷، مجلس نمایندگان با تصویب قطعنامه‌ای از وزیر خزانه‌داری درخواست کرد که امکان‌پذیری راه‌اندازی چنین سیستمی در ایالات متحده بررسی کند. علاقه بازار به سیستم‌های ارتباطی پیشرفته نیز به وضوح با این واقعیت نشان داده شد که در سال ۱۸۶۰ پونی اکسپرس خدمات منظم پیام فیزیکی را بر روی زمین در ایالات متحده آغاز کرد، اما در همان زمان، سیستم‌های الکترونیکی برای ارتباط شروع به توسعه کردند.

 

تاریخچه ارتباط بی سیم

تاریخ تولد ارتباطات بی سیم به سال ۱۹۰۱ باز می گردد، زمانی که M. G. Marconi با موفقیت یک ارتباط رادیویی بین یک ایستگاه زمینی و یک یدک کش برقرار کرد. از آن زمان، گام های سریعی در ارتباطات بی سیم برداشته شده است که انسان را قادر می سازد در این عصر دیجیتال بهتر زندگی کند.

در ابتدا، ارتش تنها از ارتباطات بی سیم برای برآوردن نیازهای استراتژیک خود استفاده می کرد. این سیستم‌های ارتباطی بی‌سیم از مدل مارکونی پیروی می‌کردند و شامل یک ایستگاه پایه با یک فرستنده قدرتمند بود که به یک منطقه جغرافیایی خاص خدمت می‌کرد. هر یک از این ایستگاه های پایه مستقل و جدا از بقیه بودند. 

امروزه، شبکه های سلولی پیشرو در ارتباطات بی سیم در سراسر جهان هستند. سیستم‌های سلولی از مجموعه‌ای از ایستگاه‌های پایه تشکیل شده‌اند که توسط فرستنده‌های کم‌مصر خدمت می‌شوند. این ایستگاه‌های پایه می‌توانند به یکدیگر متصل شده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بنابراین اطمینان می‌دهند که به طیف وسیع‌تری از مشتریان خدمات ارائه می‌شود.

 

دوران ارتباطات بی سیم

ارتباطات از راه دور توسط اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) به عنوان انتقال، انتشار یا دریافت هرگونه علامت، سیگنال یا پیام توسط سیستم های الکترومغناطیسی تعریف شده است.

نمایش تلگراف (برقی) توسط جوزف هنری و توسط ساموئل F.B. مورس در سال ۱۸۳۲ اندکی پس از کشف الکترومغناطیس توسط هانس کریستین اورستد و آندره ماری آمپر در اوایل دهه ۱۸۲۰ دنبال شد. در دهه ۱۸۴۰، شبکه های تلگراف در سواحل شرقی ایالات متحده و کالیفرنیا ساخته شدند. گسترش سریع استفاده از آنها به دنبال داشت. اولین کابل ماوراء اقیانوس اطلس در سال ۱۸۵۸ کشیده شد. در سال ۱۸۶۴، جیمز کلرک ماکسول انتشار بی سیم را فرض کرد که توسط هاینریش هرتز در سال های ۱۸۸۰ و ۱۸۸۷ تأیید و نشان داده شد. مارکونی و پوپوف مدت کوتاهی پس از آن آزمایشات خود را با رادیو-تلگراف آغاز کردند و مارکونی یک اختراع بی سیم کاملاً ثبت کرد.

سال‌ها از بی‌سیم و رادیو برای توصیف یک چیز استفاده می‌شد، تفاوت در این بود که رادیو نسخه آمریکایی بی‌سیم بریتانیا بود. گیرنده بی دقت بود زیرا هیچ سیمی به ایستگاه فرستنده وصل نمی شد. آن را رادیو نامیدند زیرا ایستگاه فرستنده امواج الکترومغناطیسی را تابش می کرد. شرکت پخش بریتانیا از جمله اولین کسانی بود که از بی سیم در حدود سال ۱۹۲۳ در راهنمای برنامه خود “رادیو تایمز” استفاده کرد.

در سال ۱۸۷۶، الکساندر گراهام بل این تلفن را ثبت کرد. اختراع دیود توسط فلمینگ در سال ۱۹۰۴ و تریود توسط لی دو فارست در سال ۱۹۰۶ توسعه سریع تلفن از راه دور (رادیویی) را ممکن ساخت. طراحی ترانزیستور توسط Bardeen، Brattain و Shockley که بعدها منجر به توسعه مدارهای مجتمع شد، راه را برای کوچک سازی سیستم های الکترونیکی هموار کرد.

 

کاربردهای ارتباطات بی سیم 

 

کاربردهای ارتباطات بی سیم در وسایل نقلیه

  • انتقال موسیقی، اخبار، وضعیت جاده، گزارش های آب و هوا و سایر اطلاعات پخش از طریق پخش صوتی دیجیتال (DAB) با سرعت ۱.۵ مگابیت بر ثانیه دریافت می شود.
  • برای ارتباط شخصی، ممکن است یک تلفن سیستم مخابراتی جهانی (UMTS) موجود باشد که اتصال صدا و داده با سرعت ۳۸۴ کیلوبیت بر ثانیه را ارائه دهد.
  • برای مناطق دور افتاده می توان از ارتباطات ماهواره ای استفاده کرد، در حالی که موقعیت فعلی خودرو از طریق GPS (سیستم موقعیت یاب جهانی) تعیین می شود.
  • یک شبکه محلی موقت برای تبادل سریع اطلاعات (اطلاعاتی مانند فاصله بین دو وسیله نقلیه، اطلاعات ترافیک، وضعیت جاده) در شرایط اضطراری یا کمک به یکدیگر در حفظ فاصله ایمن. شبکه محلی موقت با وسایل نقلیه نزدیک برای جلوگیری از سیستم راهنمایی، تصادفات، افزونگی.
  • داده‌های خودرو از اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، قطارها و قطارهای سریع‌السیر می‌تواند از قبل برای تعمیر و نگهداری منتقل شود.
  • در شبکه ad-hoc، خودرو می‌تواند شامل دستیارهای دیجیتال شخصی (PDA)، لپ‌تاپ‌ها یا تلفن‌های همراه با استفاده از فناوری بلوتوث باشد.

 

کاربردهای ارتباطات بی سیم در زندگی افراد و روزمره

کاربردهای ارتباطات بی سیم در روزمره

  • ارتباط ویدیویی: پاسخ دهندگان اغلب نیاز به اشتراک گذاری اطلاعات حیاتی دارند. یک سناریوی معمولی شامل انتقال فیلم زنده از یک منطقه فاجعه به نزدیکترین آتش نشانی، به ایستگاه پلیس یا به سازمان های غیردولتی نزدیک و غیره است.
  • Push To Talk (PTT): PTT فناوری است که امکان ارتباط نیمه دوطرفه بین دو کاربر را فراهم می کند که در آن جابجایی از حالت دریافت صدا به حالت انتقال با استفاده از یک دکمه لحظه ای اختصاصی انجام می شود. این شبیه به واکی تاکی است.
  • ارتباط صوتی/صوتی: این سرویس ارتباطی بر خلاف PTT کانال های صوتی دورو کامل را ارائه می دهد. ارتباطات ایمنی عمومی برای پاسخ اضطراری به خدمات جدید انتقال گفتار دوطرفه کامل نیاز دارد.
  • پیام متنی بلادرنگ (RTT): پیام متنی (RTT) یک راه حل موثر و سریع برای ارسال هشدار در مواقع اضطراری است. انواع پیام های متنی می تواند ایمیل، پیام کوتاه و پیام فوری باشد.

 

کاربردهای ارتباطات بی سیم در کسب و کار

کاربردهای ارتباطات بی سیم در کسب و کار

  • دسترسی مستقیم به فایل های مشتری ذخیره شده در یک مکان مرکزی.
  • پایگاه داده های ثابت برای همه عوامل
  • دفتر سیار
  • برای اینکه شرکت بتواند تمام فعالیت های کارکنان مسافرتی خود را پیگیری کند.

 

کاربردهای ارتباطات بی سیم در دفتر

کاربردهای ارتباطات بی سیم در شرکت

  • فناوری بی سیم Wi-Fi باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های نصب و راه اندازی مشاغل یا شرکت ها می شود.
  • فناوری بی سیم تلفن تحت شبکه voip یا انالوگ
  • نیازی به نصب فیزیکی سیم در سرتاسر ساختمان اداری، انبار یا فروشگاه نیست.
  • بلوتوث همچنین یک فناوری بی سیم است که مخصوصاً برای برد کوتاه استفاده می شود و به عنوان مکمل Wi-Fi عمل می کند. برای انتقال اطلاعات بین رایانه یا تلفن همراه استفاده می شود.

 

کاربردهای ارتباطات بی سیم در صنایع حمل و نقل

 

  • در صنایع حمل و نقل، از فناوری GPS برای یافتن مسیرهای کارآمد و ردیابی وسایل نقلیه استفاده می شود.

 

کاربردهای ارتباطات بی سیم در تعویض شبکه سیمی

 

  • همچنین می توان از شبکه بی سیم برای جایگزینی شبکه سیمی استفاده کرد. به دلایل اقتصادی، سیم کشی سنسورهای از راه دور برای پیش بینی آب و هوا، تشخیص زلزله، یا ارائه اطلاعات محیطی، اغلب غیرممکن است، اتصالات بی سیم از طریق ماهواره می تواند در این شرایط کمک کند.
  • نمایشگاه های تجاری به یک زیرساخت بسیار پویا نیاز دارند، زیرا کابل کشی زمان زیادی می برد و اغلب ثابت می شود که بیش از حد انعطاف ناپذیر است.
  • بسیاری از نمایشگاه های کامپیوتر از شبکه های WLAN به عنوان جایگزینی برای کابل کشی استفاده می کنند.

 

کاربردهای ارتباطات بی سیم درخدمات وابسته به مکان

کاربردهای ارتباطات بی سیم در روزمره

  • برای یک برنامه مهم است که چیزی در مورد مکان بداند زیرا ممکن است کاربر برای فعالیت های بیشتر به اطلاعات مکان نیاز داشته باشد.
  • خدمات آگاه از موقعیت مکانی: برای اطلاع از خدمات (مانند فکس، چاپگر، سرور، تلفن، چاپگر و غیره) در محیط محلی.
  • حریم خصوصی: ما می توانیم حریم خصوصی را مانند اینکه چه کسی باید در مورد مکان اطلاعات کسب کند تنظیم کنیم.
  • خدمات اطلاع رسانی: ما می توانیم از پیشنهادات ویژه در سوپرمارکت مطلع شویم. نزدیکترین هتل، اتاق ها، تاکسی ها و غیره
  • اطلاعات سرگرمی: (سرگرمی و آموزشی)
  • شبکه های بی سیم می توانند اطلاعات را در هر مکان مناسب ارائه دهند.
  • دسترسی به اینترنت در فضای باز.
  • شما می توانید یک صندلی برای فیلم انتخاب کنید، از طریق پول نقد الکترونیکی پرداخت کنید و این اطلاعات را به یک ارائه دهنده خدمات ارسال کنید.
  • شبکه Ad-hoc برای بازی ها و سرگرمی های چند کاربره استفاده می شود.

 

دستگاه های موبایل و بی سیم

 

  • با وجود اینکه بسیاری از دستگاه‌های موبایل و بی‌سیم در دسترس هستند، در آینده دستگاه‌های بیشتری نیز وجود خواهند داشت. هیچ طبقه بندی دقیقی از این دستگاه ها بر اساس اندازه، شکل، وزن یا قدرت محاسباتی وجود ندارد.

 

ویژگی های ارتباط بی سیم 

 

-ارتباط بی سیم شامل انتقال اطلاعات بدون هیچ گونه ارتباط فیزیکی بین دو یا چند نقطه است.

ارتباطات بی سیم چندین مزیت دارد.

 

-اثربخشی هزینه

ارتباط سیمی مستلزم استفاده از سیم های اتصال است. در شبکه های بی سیم، ارتباطات نیازی به زیرساخت های فیزیکی دقیق یا شیوه های تعمیر و نگهداری ندارد. از این رو هزینه کاهش می یابد.

 

-انعطاف پذیری

ارتباطات بی سیم به افراد امکان می دهد بدون توجه به موقعیت مکانی خود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

 

-راحتی

وسایل ارتباطی بی‌سیم مانند تلفن‌های همراه بسیار ساده هستند و بنابراین به هر کسی اجازه می‌دهند در هر کجا که هستند از آن‌ها استفاده کنند. برای دریافت یا ارسال پیام نیازی به اتصال فیزیکی چیزی نیست.

 

-سرعت

بهبود در سرعت نیز قابل مشاهده است. اتصال به شبکه یا دسترسی به دقت و سرعت بسیار بهبود یافته است.

 

-دسترسی

فناوری بی سیم به دسترسی آسان کمک می کند زیرا مناطق دورافتاده ای که خطوط زمینی نمی توانند به درستی تنظیم شوند، به راحتی به شبکه متصل می شوند.

 

-اتصال مداوم

اتصال مداوم همچنین تضمین می کند که مردم می توانند نسبتاً سریع به شرایط اضطراری پاسخ دهند.