روتر (مودم)بی سیم WI-FI  یا router wireless چیست؟

 

روتر بی سیم که به عنوان هاب وای فای نیز شناخته می شود، یک دستگاه الکترونیکی پلاستیکی کوچک است که توسط ارائه دهنده خدمات اینترنتی شما ارائه می شود و به شما امکان می دهد به اینترنت متصل شوید. به خط پهنای باند خانه شما متصل می شود و سیگنال اینترنت را از اتصال خانه شما به دستگاه های متصل به اینترنت شما ارسال می کند.

روتر بی سیم دستگاهی است که ارسال و مسیریابی بسته های شبکه بی سیم را امکان پذیر می کند و به عنوان یک نقطه دسترسی در یک شبکه محلی عمل می کند. این دستگاه بسیار شبیه یک روتر سیمی عمل می کند، اما سیم ها را با سیگنال های رادیویی بی سیم برای برقراری ارتباط در محیط های شبکه و خارج از آن جایگزین می کند. این می تواند به عنوان یک سوئیچ و یک روتر اینترنت و نقطه دسترسی عمل کند.

اگر دقیق تر میخواهید در مورد روتر توضیح دهیم کاربر ان و انواع ان  در مقاله روتر چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟ دادیم

روترهای بی‌سیم یکی از محبوب‌ترین راه ها برای اتصال به اینترنت در خانه شما هستند، زیرا روترهای سیمی مدت‌ها است که قدیمی شده‌اند و فقط کسانی که می‌خواهند از طریق کابل اترنت به اینترنت متصل شوند، واقعاً از آن استفاده می‌کنند.

بسته به قابلیت های روتر بی سیم، می تواند از چند تا صدها کاربر همزمان پشتیبانی کند. علاوه بر این، بیشتر روترهای بی سیم می توانند به عنوان یک فایروال با قابلیت مسدود کردن، نظارت، کنترل و فیلتر کردن ترافیک شبکه ورودی و خروجی عمل کنند.

اکثر روترهای بی سیم هنوز حداقل دارای چهار پورت اترنت هستند، بنابراین در صورت تمایل می توانید رایانه های شخصی، تلویزیون ها و کنسول های بازی را با استفاده از آنها به اینترنت متصل کنید.

به عبارت ساده تر، روتر بی سیم قطعه ای از تجهیزات شبکه است که سیگنال اینترنت تلفن ثابت را از ISP شما می گیرد و با استفاده از مجموعه ای از رادیوها و آنتن های مختلف، ترافیک را از طریق هوا راه اندازی میکند. سپس این سیگنال توسط دستگاه‌های دارای Wi-Fi رمزگشایی می‌شود – تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و موارد مشابه – که داده‌های باینری را به متن، تصاویر و محتوای رسانه‌ای قابل مشاهده تبدیل می‌کنند.

تفاوت بین روتر بی سیم و مودم در این است که در حالی که اولی فقط برای پخش سیگنالی ساخته شده است که دریافت می کند، مودم همانی است که ابتدا مسئول رمزگشایی آن است. مودم قطعه‌ای از تجهیزاتی است که از ISP خود دریافت می‌کنید و مختص خدمات آن‌ها است (یعنی نمیتوانید آن را در جای دیگری مانند روتر استفاده کنید). بسیاری از ISP ها در حال حاضر مودم هایی را اجاره می دهند که روترهای بی سیم خود را در داخل خود دارند، بنابراین اگر نمیخواهید که پول اضافی خرج کنید، ترکیب مودم/روتر بی سیم ممکن است انتخاب بهتری باشد.

سوئیچ‌ها نیز وجود دارند، فناوری بسیار قدیمی‌تری که به روزهای اولیه اینترنت بازمی‌گردد. سوئیچ‌های مستقل این روزها تقریباً وجود ندارند، بیشتر به این دلیل که روترها همین کار را انجام می‌دهند و در عین حال ویژگی‌های دیگری مانند گزینه ایجاد سیگنال بی‌سیم را نیز در بر می‌گیرند. با این حال، سوئیچ ها بسیار ارزان هستند، بنابراین اگر فقط از کابل اترنت برای رسیدن از مودم خود به رایانه خود استفاده می کنید و چند دستگاه دیگر دارید که ممکن است بخواهند به آن بپیوندند پس در آن یک مورد ممکن است یک سوئیچ برای شما مناسب باشد.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم و روتر چیست؟

تاریخچه روترهای بی سیم WIFI

وای فای یا همان طور که باید به آن شبکه بی سیم اشاره کرد، فناوری بسیار قدیمی تر از آن چیزی است که اکثر مردم فکر می کنند. اولین بار توسط استادی در دانشگاه هاوایی به نام نورمن آبرامسون انجام شد، عمل انتقال داده ها از طریق هوا برای اولین بار از طریق رادیو HAM در سال ۱۹۷۱ انجام شد، اگرچه فناوری که باعث کارکرد آن شد، با استانداردهای امروزی ما بسیار ابتدایی بود.

با توجه به هزینه های هنگفت تجهیزاتی که برای راه اندازی HAM مورد نیاز بود، فناوری بی سیم و روترهایی که آن را راه اندازی کردند، تا اواسط دهه ۹۰ در قفسه ها قرار گرفتند. زمانی که فرمت‌ها و فرکانس‌های بی‌سیم مختلف به عنوان استاندارد باندی که اینترنت بی‌سیم اشغال می‌کرد، پیشنهاد می‌شد.

در سال ۱۹۹۷، (IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers انستیتو مهندسین برق و الکترونیک، با استانداردهای ۸۰۲.۱۱ موافقت کرد که با آنچه ما اکنون به عنوان ۸۰۲.۱۱b می شناسیم، گره خورده بود. از آن زمان، چند جهش و مرز دیگر در فضای پهنای باند و سرعت فناوری بی سیم انجام شده است. هر جهش در نسل فن آوری خواهد بود. به عنوان مثال، استاندارد “b” اولین استانداردی بود که ارائه شد و می‌توانست از سرعت انتقال حدود ۱۱ مگابیت بر ثانیه در طیف ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی کند. بعد از آن استاندارد “۸۰۲.۱۱a” در سال ۲۰۰۲ آمد که می توانست تا ۵۴ مگابیت بر ثانیه را از طریق طیف فرکانسی ۵ گیگاهرتزی که به تازگی ساخته شده است، ارسال کند.

امروزه، جدیدترین و داغ ترین استاندارد موجود در بازار ۸۰۲.۱۱ad است، که قادر به انتقال همزمان ۷ گیگابیت بر ثانیه روی هر دو طیف ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز است.

تاریخچه روترهای بی سیم

یک روتر بی سیم wifi چگونه در شبکه network کار می کند؟

 

با استفاده از امواج رادیویی که از طیف ۸۰۲.۱۱ منتقل می شوند، روترهای بی سیم سیگنال باینری ارائه شده توسط ISP شما را دریافت کرده و از طریق هوا به دستگاه گیرنده سازگار ارسال می کنند. روتر برای هر دستگاه جدیدی که به شبکه اضافه می شود آدرس های IP جداگانه ایجاد می کند و از نظر تئوری، حداقل اکثر روترهای خانگی می توانند همزمان از ۲۵۰ اتصال پشتیبانی کنند.

روترهای جدید یک سیگنال اینترنت را دریافت می کنند و آن را در ده ها جهت یا بیشتر تقسیم می کنند، در حالی که از کاربران با چندین ضمیمه پشتیبانی مانند کنترل های والدین و فایروال ها محافظت می کنند. نکته اینجاست که روترهای امروزی به طور قابل توجهی هم از نظر قابلیت و هم از نظر ویژگی‌ها نسبت به روترهای قبلی پیشرفته‌تر هستند.

 یک روتر بی سیم اساساً اتصال اینترنتی را که به خانه شما وارد می شود، می گیرد و آن را به میلیون ها قطعه کوچک به نام بسته تقسیم می کند. سپس مدیریت می کند که چه بسته هایی (یعنی اطلاعات) به هر دستگاه ارسال می شود. هنگامی که یک ویدیو را در iPad خود پخش می کنید، ایمیل را در رایانه شخصی چک می کنید یا یک دستگاه خانه هوشمند را کنترل می کنید، این روتر است که باعث می شود همه چیز اتفاق بیفتد.

این ویژگی‌ها به شما امکان می‌دهند ترافیکی را که از مودم به روتر و دوباره برمی‌گردد، نظارت و کنترل کنید، و به‌عنوان محافظ عمل می‌کند که کنترل می‌کند خانواده شما چه نوع محتوا و رسانه‌ای را در هر زمان می‌توانند ببینند. برخی دیگر از موارد اضافه شده به فهرست ویژگی‌های روتر شامل مدیریت QoS، سرورهای رسانه (از طریق USB)، تقسیم پرتو MU-MIMO، شبکه‌سازی مش، و چند مدل منتخب حتی گزینه‌های آنتی‌ویروس خود را در صورت نیاز به هر لایه حفاظتی اضافی، ارائه می‌کنند. می توانید دریافت کنید.

روتر بی سیم سنگ بنای شبکه بی سیم خانه شما است. عملکرد کلیدی آن ارائه یک اتصال اینترنت بی سیم و گاهی با سیم به دستگاه های سراسر خانه شما است.

علاوه بر دسترسی به اینترنت در تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه خود، می توانید از روتر خود برای اتصال دستگاه های دارای Wi-Fi به منظور پخش جریانی و دانلود تلویزیون دیجیتال نیز استفاده کنید. دستگاه‌های پخش جریانی مانند Apple TV، Fire TV Stick Amazon، Chromecast Google یا یک NOW TV Stick و همچنین تمام تلویزیون‌های هوشمند 

در نهایت، در مورد حفاظت، روترهای بی سیم از آنچه به عنوان WPA یا “دسترسی محافظت شده از Wi-Fi” شناخته می شود برای ایمن کردن اتصال شما در برابر تهدیدات خارجی استفاده می کنند که ممکن است سعی کنند به شبکه شما نفوذ کنند تا شما را هک کنند.تنها چیزی که باید بدانید این است که هر زمان که روتر جدید خود را راه اندازی می کنید، همیشه باید گزینه محافظت WPA2-PSK را انتخاب کنید، که قوی ترین در بازار مصرف امروز است.

یک روتر بی سیم چگونه کار می کند؟

نحوه استفاده از روتر بی سیم wifi

  1. هنگامی که برای اولین بار به روتر Wi-Fi خود متصل می شوید، از شما خواسته می شود رمز عبوری را وارد کنید، که معمولاً توسط ارائه دهنده شما ارائه می شود و در پایین روتر شما چاپ می شود
  2. معمولاً رمز عبور یک سری حروف و اعداد طولانی و گیج کننده است اما این موضوع امنیت را افزایش می دهد و از شبکه شما در برابر استفاده غیرقانونی توسط دیگران محافظت می کند.
  3. هنگام وارد کردن حروف، دوبار بررسی کنید تا مطمئن شوید که حروف بزرگ یا کوچک هستند. برخی از روترها دارای کارت‌های قابل جابجایی هستند که تمام جزئیات ورود به سیستم شما نوشته شده است.
  4.  دستگاه شما پس از آن به طور خودکار به پهنای باند بی سیم شما هنگامی که در محدوده باشد متصل می شود. هنگامی که دستگاه های خود را به Wi-Fi متصل کردید، تا زمانی که بخواهید به یک دستگاه جدید بپیوندید، نیازی به وارد کردن رمز عبور ندارید.
  5. اگر رمز عبور شما شناسایی نشد، یا متصل شده اید، و سیگنالی وجود دارد اما سرویسی وجود ندارد، باید با ارائه دهنده پهنای باند خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید همه چیز درست است.

 

بهترین روترهای بی سیم wifi 2022

روتر بی سیم یا روتر wi-fi ایسوس (ZenWiFi AX (XT8 

asus zenwifi ax (xt8)

بهترین روتر بی سیم در کل

مشخصات فنی

سرعت: ۸۰۲.۱۱ax 4804 مگابیت در ثانیه اتصال پایین: ۲.۵ گیگابیت Wan، ۳ x Gigabit LAN، Gigabit Wan، USB 3.1

ویژگی ها: MU-MIMO، آنالایزر ترافیک، QoS تطبیقی، AiProtection Pro

 

دلایل خرید

+ عملکرد عالی Wi-Fi

+ ویژگی های امنیتی خوب

 

دلایلی برای اجتناب

-گران

-محدود به دو روتر

 

روتر بی سیم یا روتر wifi Google Nest Wifi

روتر بی سیم یا روتر wifi Google Nest Wifi

 

بهترین روتر اگر چیزی مقرون به صرفه می خواهید

مشخصات فنی

سرعت: ۸۰۲.۱۱a/b/g/n/ac 2.4 گیگاهرتز/۵ گیگاهرتز همزمان دو باند اتصال: دو پورت اترنت گیگابیتی

ویژگی ها: تراشه امنیتی پیشرفته، نقطه Nest Wifi با Google Assistant، کنترل حریم خصوصی

 

دلایل خرید

+طراحی عالی

+ بلندگو(های) هوشمند گنجانده شده است

+ کنترل های ساده تر

دلایلی برای اجتناب

-بدون افزایش عملکرد عمده

ارزش تعویض مش موجود را ندارد

 

روتر بی سیم یا روتر wifi تی پی لینک آرچر GX90 tp-link

روتر بی سیم یا روتر wifi تی پی لینک آرچر GX90 tp-link

بهترین روتر بازی با وای فای ۶ سرعته

 

مشخصات فنی

سرعت: IEEE 802.11ax/ac/n/a 5 گیگاهرتز، IEEE 802.11ax/n/b/g 2.4 گیگاهرتز اتصال: ۱× ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه WAN/LAN، ۱× گیگابیت WAN/LAN، ۳× گیگابیت LAN، ۱× USB3. ، ۱× USB 2.0

 

ویژگی ها: باند بازی ۴.۸ گیگابیت بر ثانیه، شتاب دهنده بازی، MU-MIMO

 

دلایل خرید

+Wi-Fi 6 با سرعت ۶.۶ گیگابیت بر ثانیه اجرا می شود

+ باند بازی اختصاصی ۴.۸ گیگابیت بر ثانیه

 

دلایلی برای اجتناب

-Slightly fiddly set-up4. تی پی لینک آرچر GX90