DNS چیست؟

سیستم نام دامنه (DNS) دفترچه تلفن شبکه اینترنت است. انسان ها از طریق نام های دامنه مانند nytimes.com یا espn.com به اطلاعات آنلاین دسترسی دارند. مرورگرهای وب از طریق آدرس های پروتکل اینترنت (IP) تعامل دارند. DNS نام دامنه را به آدرس های IP ترجمه می کند تا مرورگرها بتوانند منابع اینترنتی را بارگیری کنند.

هر دستگاه متصل به اینترنت دارای یک آدرس IP منحصر به فرد است که سایر دستگاه ها برای یافتن دستگاه از آن استفاده می کنند. سرورهای DNS نیاز انسان به حفظ آدرس های IP مانند ۲۴۰۰:cb00:2048:1::c629:d7a2 را از بین می برند.

هر زمان که افراد نام دامنه مانند Fortinet.com یا Yahoo.com را در نوار آدرس مرورگرهای وب تایپ می کنند، DNS آدرس IP مناسب را پیدا می کند. آدرس IP سایت چیزی است که دستگاه را هدایت می کند تا به مکان صحیح برای دسترسی به داده های سایت برود.

هنگامی که سرور DNS آدرس IP صحیح را پیدا کرد، مرورگرها آدرس را می گیرند و از آن برای ارسال داده به سرورهای لبه شبکه تحویل محتوا (CDN) یا سرورهای مبدا استفاده می کنند. پس از انجام این کار، اطلاعات موجود در وب سایت برای کاربر قابل دسترسی است. سرور DNS فرآیند را با یافتن آدرس IP مربوطه برای مکان یاب یکنواخت منبع یک وب سایت (URL) آغاز می کند.

یکی دیگر از دلایل ایجاد یک سیستم توزیع شده، افزایش عملکرد است. به عنوان مثال، تصور کنید همه درخواست‌هایی که به طور همزمان در سراسر جهان برای حل نام دامنه Google با آدرس IP زیربنایی وارد می‌شوند، در یک مکان واحد رسیدگی می‌شوند. برای رفع این مشکل، اطلاعات DNS بین بسیاری از سرورها به اشتراک گذاشته می شود.

یعنی یک دامنه می تواند بیش از یک آدرس IP داشته باشد. برای مثال، سرور فیزیکی که لپ‌تاپ یا تلفن هوشمند شما هنگام ورود به www.google.com به آن می‌رسد، با سروری که شخصی در کشور دیگری با تایپ کردن نام سایت مشابه در مرورگر خود به آن دسترسی پیدا می‌کند، متفاوت است. اما DNS هنوز هم شما را به مکان مناسب می رساند. 

 

DNS چگونه کار می کند؟

هنگامی که رایانه شما می خواهد آدرس IP مرتبط با نام دامنه را پیدا کند، ابتدا درخواست DNS خود را از طریق یک سرویس گیرنده DNS، معمولاً در یک مرورگر وب، انجام می دهد. پرس و جو سپس به یک سرور DNS بازگشتی می رود که به عنوان حل کننده بازگشتی نیز شناخته می شود. یک حل‌کننده بازگشتی عموماً توسط یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) مانند AT&T یا Verizon (یا شخص ثالث دیگر) اداره می‌شود و می‌داند که از کدام سرورهای DNS دیگر برای حل نام یک سایت با آدرس IP آن نیاز دارد. . سرورهایی که اطلاعات مورد نیاز را دارند، سرورهای نام معتبر نامیده می شوند.

DNS در یک سلسله مراتب سازماندهی شده است. یک پرس و جو اولیه DNS برای یک آدرس IP به یک Recursive Resolver ساخته می شود. این جستجو ابتدا به یک سرور ریشه منتهی می شود که دارای اطلاعات دامنه های سطح بالا (.com، .net، .org) و دامنه های کشور است. سرورهای ریشه در سراسر جهان قرار دارند، بنابراین سیستم DNS درخواست را به نزدیکترین مورد هدایت می کند.

هنگامی که درخواست به سرور اصلی اصلی رسید، به سرور دامنه سطح بالا (سرور نام TLD) می رود، که اطلاعات دامنه سطح دوم، کلماتی را که شما تایپ می کنید در کادر جستجو ذخیره می کند. سپس درخواست به یک سرور نام دامنه می رود، که آدرس IP را جستجو می کند و آن را به دستگاه سرویس گیرنده DNS می فرستد تا بتواند از وب سایت مناسب بازدید کند. همه اینها فقط میلی ثانیه طول می کشد.

 

در یک پرس و جو معمولی DNS، URL تایپ شده توسط کاربر باید از چهار سرور عبور کند تا آدرس IP ارائه شود. این چهار سرور برای دریافت آدرس IP صحیح به مشتری با یکدیگر کار می کنند و عبارتند از:

DNS چگونه کار می کند؟

بازگشت کننده DNS:

بازگشت‌کننده DNS، که به عنوان یک حل‌کننده DNS نیز شناخته می‌شود، درخواست را از مشتری DNS دریافت می‌کند. سپس با دیگر سرورهای DNS ارتباط برقرار می کند تا آدرس IP مناسب را پیدا کند. پس از اینکه حل کننده درخواست را از مشتری بازیابی می کند، حل کننده مانند خود مشتری عمل می کند. همانطور که این کار را انجام می دهد، پرس و جوهایی ایجاد می کند که به سه مورد دیگر ارسال می شود

سرورهای DNS:

سرورهای نام ریشه، سرورهای نام دامنه سطح بالا (TLD) و سرورهای نام معتبر.

سرور های نام ریشه:

سرور نام ریشه برای منطقه ریشه DNS اینترنت تعیین شده است. وظیفه آن پاسخگویی به درخواست هایی است که برای رکوردها در منطقه ریشه به آن ارسال می شود. با ارسال لیستی از سرورهای نام معتبر که با TLD صحیح مطابقت دارند به درخواست ها پاسخ می دهد.

سرورهای نام TLD:

 یک سرور نام TLD آدرس IP دامنه سطح دوم موجود در نام TLD را نگه می دارد. سپس آدرس IP وب سایت را منتشر می کند و درخواست را به سرور نام دامنه ارسال می کند.

سرورهای نام معتبر:

یک نام سرور معتبر چیزی است که پاسخ واقعی به پرس و جوی DNS شما را می دهد. دو نوع سرور نام معتبر وجود دارد: سرور اصلی یا سرور نام اصلی و سرور برده یا سرور نام ثانویه. سرور اصلی کپی های اصلی سوابق منطقه را نگه می دارد، در حالی که سرور برده یک کپی دقیق از سرور اصلی است. DNS را به اشتراک می گذارد و در صورت خرابی سرور اصلی به عنوان یک پشتیبان عمل می کند.