IP آی پی چیست؟ 

IP، مخفف Internet Protocol، یک لایه شبکه پروتکل تحویل میزبان به میزبان است که بدون اطلاع از پورت های میزبان، بسته ای را از یک میزبان به میزبان دیگر تحویل می دهد. IP که آن را IP address هم میگویند. آدرس های پروتکل اینترنت است. که به صورت یک سری اعداد با قاعده به هر وسیله ای که به شبکه متصل شود اختصاص داده می شود و برای برقراری یک ارتباط تحت شبکه است که با آن دستگاه های مختلف از هم باز شناخته می شوند.

 

هر دستگاه در هر شبکه باید یک IP منحصر به فرد داشته باشد که این شبکه می تواند خصوصی مانند کامپیوترها  یا عمومی مانند  دستگاه های متصل به شبکه جهانی وب باشد.

 

پروتکل اینترنت شامل کلاس های متعددی از آدرس‌های IP است تا در موقعیت‌های مختلف بر اساس نیاز میزبان‌ها به ازای هر شبکه، به طور موثر مورد استفاده قرار گیرد.

 سیستم آدرس دهی IPv4 به پنج کلاس آدرس IP تقسیم می شود. هر پنج نوع با اکتت اول آدرس IP شناسایی می شوند.

در این مقاله، سعی داریم درباره آدرس IPv4 و کلاس های مختلف آدرس های IP صحبت کنیم و ویژگی های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

مفهوم کلی کلاس ای پی IP چیست؟

کلاس های IP برای انواع مختلف شبکه ها بصورت مجزا استفاده می شود. برخی از آنها برای آی‌پی‌ها و زیرشبکه‌های عمومی قابل دسترسی به اینترنت، یعنی شبکه‌های پشت روتر (مانند کلاس‌های A، B, C) استفاده می‌شوند. برخی از کلاس‌ها توسط گروه ویژه مهندسی اینترنت (IETF = Internet Engineering Task Force) و مرجع شماره‌های 

اختصاص داده شده اینترنت (IANA = Internet Assigned Numbers Authority) برای اهداف خاص رزرو شده‌اند. این محدوده‌های ویژه برای پخش چندگانه داده‌های یکسان به همه رایانه‌های موجود در یک شبکه یا زیر شبکه یا برای تحقیق (مانند کلاس‌های D، E) استفاده می‌شوند.

کلاس ها اکثرا با تعداد بیت هایی که برای شبکه دارند و تعداد بیت های استفاده شده برای هاست ها متمایز می شوند. آدرس‌های IP در چهار گروه از نمایش‌های سه رقمی از ۸ بیت باینری در نمادهای قالب‌بندی پایه ۱۰ برای مجموع ۳۲ بیت ثبت می‌شوند. گروه ها با دوره هایی که از صفر شروع می شوند (که در باینری ۰۰۰۰۰۰۰۰ خواهد بود) از هم جدا می شوند. بیشترین تعداد در یک گروه ۲۵۵ (یا ۱۱۱۱۱۱۱۱) است.

یک آدرس IP به طور منحصر به فرد هر میزبان و روتر را شناسایی می کند.

به عنوان مثال، ۱۴۵.۱۰.۳۴.۳. یکی از آدرس های IP معمولی است که می بینیم.

این آدرس یک آدرس ۳۲ بیتی است که در سیستم به صورت باینری نشان داده شده است:

۱۰۰۱۰۰۰۱.۰۰۰۰۱۰۱۰.۰۰۱۰۰۰۱۰.۰۰۰۰۰۰۱۱

اگر در مورد تفاوت ip v4 و ip v6 چیزی نمی دونید این مقاله کاملا توضیح دادیم مقایسه بین ورژن ip ها یا تفاوت بین IPv4 و IPv6 چیست؟ کاربرد ها،ویژگی ها

شرح فرمت آدرس IP

فرمت آدرس IP معمولاً به دو بخش تقسیم می شود:

شناسه شبکه یا Net ID: برای شناسایی منحصر به فرد شبکه ای که میزبان به آن تعلق دارد.

شناسه میزبان یا Host ID: برای شناسایی منحصر به فرد میزبان در یک شبکه خاص.

دو میزبان در یک شبکه دارای بخش شناسه شبکه یکسان اما بخش شناسه میزبان متفاوت هستند.

 در بحث خدمات اکتیو شبکه کلاس ای پی مفاهیم است جهت راه اندازی شبکه به چشم میخورد . در فضای آدرس IP IPv4، پنج کلاس وجود دارد: A، B، C، D و E. هر کلاس دارای محدوده خاصی از آدرس‌های IP است (و در نهایت تعداد دستگاه‌هایی را که می‌توانید در شبکه خود داشته باشید تعیین می‌کند). در درجه اول، کلاس A، کلاس B و کلاس C توسط اکثر دستگاه های موجود در اینترنت استفاده می شود. اما کلاس D و کلاس E برای استفاده های خاص هستند.

لیست پنج کلاس IPv4 موجود

لیست زیر پنج کلاس IP موجود، تعداد شبکه هایی که هر کدام می توانند پشتیبانی کنند و حداکثر تعداد هاست (دستگاه ها) در هر یک از آن شبکه ها را نشان می دهد. چهار اکتت که یک آدرس IP را تشکیل می دهند به طور معمول با a.b.c.d – مانند ۱۲۷.۱۰.۲۰.۳۰ – نشان داده می شوند.

کلاس A در IPv4

 

آدرس‌های کلاس A برای شبکه‌ هایی با تعداد میزبان‌ بالا است. کلاس A با استفاده از اولین اکتت برای شناسه شبکه امکان ۱۲۶ شبکه را می دهد. بیت اول در این اکتت، همیشه صفر است. هفت بیت باقی مانده در این اکتت شناسه شبکه را تکمیل می کند. ۲۴ بیت در سه اکتت باقی مانده نشان دهنده شناسه میزبان است و تقریباً ۱۷ میلیون میزبان در هر شبکه را امکان پذیر می کند. مقادیر شماره شبکه کلاس A از ۱ شروع می شود و به ۱۲۷ ختم می شود. 

 

محدوده IP عمومی: ۱.۰.۰.۰ تا ۱۲۷.۰.۰.۰

محدوده مقدار اکتت اول از ۱ تا ۱۲۷

(IP Private) محدوده IP خصوصی: ۱۰.۰.۰.۰ تا ۱۰.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵

(Subnet Mask)ماسک زیر شبکه: ۲۵۵.۰.۰.۰ (۸ بیت)

تعداد شبکه: ۱۲۶

تعداد هاست در هر شبکه: ۱۶۷۷۷۲۱۴

فرمت آدرس IP کلاس A :

 0NNNNNN.HHHHHHHH.HHHHHHHH.HHHHHHHH

کلاس A در ip ورژن 4

کلاس A در ip ورژن ۴

 

کلاس B در IPv4

 

آدرس‌های کلاس B برای شبکه‌های با اندازه متوسط تا بزرگ مانند شرکت‌های چندملیتی هستند. کلاس B با استفاده از دو اکتت اول برای شناسه شبکه، امکان ۱۶۳۸۴ شبکه را می‌دهد. دو بیت اول در اکتت اول همیشه ۱ ۰ هستند. همراه با هشت بیت دوم، شش بیت باقی مانده شناسه شبکه را تکمیل می کنند. آدرس IP کلاس B همیشه اولین بیت خود را ۱۰ دارد، پس از ۱۴ بیت به عنوان آدرس شبکه و ۱۶ بیت به عنوان آدرس میزبان. ۱۶ بیت در اکتت سوم و چهارم نشان دهنده شناسه میزبان است و تقریباً ۶۵۰۰۰ هاست در هر شبکه امکان پذیر است. مقادیر شماره شبکه کلاس B از ۱۲۸ شروع می شود و به ۱۹۱ ختم می شود. آدرس های IP کلاس B از ۱۲۸.۰.x.x تا ۱۹۱.۲۵۵.x.x متغیر است.

 

محدوده IP عمومی: ۱۲۸.۰.۰.۰ تا ۱۹۱.۲۵۵.۰.۰

محدوده مقدار اکتت اول از ۱۲۸ تا ۱۹۱

(IP Private)محدوده IP خصوصی: ۱۷۲.۱۶.۰.۰ تا ۱۷۲.۳۱.۲۵۵.۲۵۵

(Subnet Mask)ماسک زیر شبکه: ۲۵۵.۲۵۵.۰.۰ (۱۶ بیت)

تعداد شبکه: ۱۶۳۸۲

تعداد هاست در هر شبکه: ۶۵۵۳۴

فرمت آدرس IP کلاس B: 

۱۰NNNNNN.NNNNNNNN.HHHHHHHH.HHHHHHHH

کلاس B در ip ورژن 4

کلاس B در ip ورژن ۴

 

کلاس C در IPv4

 

آدرس های کلاس C در شبکه های محلی کوچک (LAN) استفاده می شود. کلاس C با استفاده از سه اکتت اول برای شناسه شبکه، تقریباً ۲ میلیون شبکه را امکان پذیر می کند. در یک آدرس IP کلاس C، سه بیت اول اکتت اول همیشه ۱ ۱ ۰ است. و ۲۱ بیت باقی مانده از سه اکتت اول شناسه شبکه را تکمیل می کنند. آخرین اکتت (۸ بیت) نشان دهنده شناسه میزبان است و اجازه ۲۵۴ میزبان در هر شبکه را می دهد. مقادیر شماره شبکه کلاس C از ۱۹۲ شروع می شود و به ۲۲۳ ختم می شود. آدرس های IP کلاس C از ۱۹۲.۰.۰.x تا ۲۲۳.۲۵۵.۲۵۵.x متغیر است.

 

محدوده IP عمومی: ۱۹۲.۰.۰.۰ تا ۲۲۳.۲۵۵.۲۵۵.۰

محدوده مقدار اکتت اول از ۱۹۲ تا ۲۲۳

(IP Private) محدوده IP خصوصی: ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ تا ۱۹۲.۱۶۸.۲۵۵.۲۵۵

محدوده IP استثنایی: ۱۲۷.۰.۰.۱ تا ۱۲۷.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵

(Subnet Mask)ماسک زیر شبکه: ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۰ (۲۴ بیت)

تعداد شبکه: ۲,۰۹۷,۱۵۰

تعداد هاست در هر شبکه: ۲۵۴

فرمت آدرس IP کلاس C:

 ۱۱۰NNNNN.NNNNNNNN.NNNNNNNN.HHHHHHHH

کلاس c در ip ورژن 4

کلاس D در IPv4

 

آدرس های IP کلاس D برای پخش چندگانه استفاده می شود که به یک هاست اجازه می دهد تا یک جریان داده را به هزاران میزبان در سراسر اینترنت به طور همزمان ارسال کند. همچنین داده ها برای میزبان خاصی تعیین نمی شوند، به همین دلیل است که نیازی به استخراج آدرس میزبان از آدرس IP نیست و کلاس D هیچ گونه ماسک زیر شبکه ای ندارد. اغلب برای پخش صدا و تصویر استفاده می شود. کلاس D دارای محدوده آدرس IP از ۲۲۴.۰.۰.۰ تا ۲۳۹.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ است. 

 

محدوده: ۲۲۴.۰.۰.۰ تا ۲۳۹.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵

محدوده مقدار اکتت اول از ۲۲۴ تا ۲۳۹

تعداد شبکه ها: N/A

تعداد میزبان ها در هر شبکه: چند پخشی

 

کلاس E در IPv4

 

آدرس های IP کلاس E به میزبان ها اختصاص داده نمی شود و برای استفاده عمومی در دسترس نیست. این ادرس ها  برای اهداف تحقیقاتی محفوظ است.

این کلاس IP فقط برای اهداف آزمایشی برای تحقیق و توسعه یا مطالعه رزرو شده است. آدرس های IP در این کلاس از ۲۴۰.۰.۰.۰ تا ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۴ متغیر است. مانند کلاس D، این کلاس به هیچ زیر شبکه ای مجهز نیست.

آدرس با ۱۱۱۱ شروع می شود.

این IP برای استفاده، تحقیق و توسعه آینده محفوظ است.

محدوده: ۲۴۰.۰.۰.۰ تا ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵

محدوده مقدار اکتت اول از ۲۴۰ تا ۲۵۵

تعداد شبکه ها: N/A

تعداد میزبان ها در هر شبکه: پژوهشی/رزرو شده/تجربی

 

آدرس های IP خصوصی یا private 

هر کلاس شبکه دارای یک آدرس IP تعیین شده است که به صراحت فقط برای استفاده خصوصی/داخلی رزرو شده است. این آدرس IP را نمی توان در دستگاه های رو به اینترنت استفاده کرد زیرا غیر قابل مسیریابی است. به عنوان مثال، وب سرورها و سرورهای FTP باید از آدرس های IP غیر خصوصی استفاده کنند. با این حال، آدرس های IP خصوصی به دستگاه های شما در شبکه خانه یا کسب و کار شما اختصاص داده می شود.

 

آدرس های IP ویژه یا local host

محدوده IP: 127.0.0.1 تا ۱۲۷.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ آدرس های تست شبکه هستند (که آدرس های حلقه بک نیز نامیده می شود). اینها آدرس های IP مجازی هستند که نمی توان آنها را به دستگاه اختصاص داد. به طور خاص، IP 127.0.0.1 اغلب برای عیب یابی مشکلات اتصال شبکه با استفاده از دستور ping استفاده می شود. به طور خاص، درایور نرم افزار شبکه TCP/IP کامپیوتر را آزمایش می کند تا مطمئن شود که درست کار می کند.

 

خلاصه ای از محدوده طبقات آدرس IP:

کاربرد / مورد استفاده برای بیت های شروع محدوده آدرس IP کلاس
شبکه های خیلی بزرگ ۰ ۰.۰.۰.۰ to 127.255.255.255 A
شبکه های متوسط ۱۰ ۱۲۸.۰.۰.۰ to 191.255.255.255 B
شبکه های کوچک ۱۱۰ ۱۹۲.۰.۰.۰ to 223.255.255.255 C
چندپخشی ۱۱۱۰ ۲۲۴.۰.۰.۰ to 239.255.255.255 D
تجربی ۱۱۱۱ ۲۴۰.۰.۰.۰ to 247.255.255.255 E