از اهمیت تست سالم بودن کابل شبکه می توان به عوامل زیادی مثل تست برای کابل کشی شبکه جدید و عیب یابی کابل های موجود شبکه اشاره نمود که می توانند نقش مهمی را در روند کار نصب شبکه ایجاد نمایند. تست عمومی کابل شبکه شامل نقشه شبکه، NEXT، جایگذاری، طول کابل شبکه، مقاومت لوپ DC و تلفات بازگشتی می باشد. با رشد و تکامل شبکه ها نیاز به پشتیبانی شبکه وجود دارد.

استاندارد های جدیدی که برای کابل کشی شبکه به صورت دائم و مدام برای ارائه دادن دستورالعمل های حرفه ای تست سالم بودن کابل شبکه در هنگام عیب یابی و نصب و همچنین صدور مجوز برای صادر کردن مجوز برای شبکه های فیبر نوری و مسی در حال رشد و توسعه است. هر نوع از انواع شبکه دارای نیازمندی های خود می باشد و در هنگام اجرای این فناوری مشکلات بالقوه ای خود را به وجود می آورد. این فناوری شامل ۱۰۰ BASE- TX ، ۱۰ BASE و یا ۱۰۰۰ BASE می باشد. با رشد تکنولوژی ۱۰ GBAS-T صحیح بودن عملیات کابل کشی و با نگاه کردن به پیشرفت های تست کابل های اترنت و شبکه اهمیت زیادی را پیدا می کند.

با تست کردن کابل شبکه شما می توانید این اطمینان را پیدا کنید که لینک های کابل کشی که در شبکه نصب می شوند توانایی این را دارند که انتقال مطلوب داده ها و پشتیبانی از ارتباط داده های مورد نیاز کاربر را فراهم کنند.

تست اتصال کابل شبکه   

تست اتصال کابل شبکه

ابزار هایی که می توان با استفاده از آن ها تست اتصال کابل شبکه را انجام داد بر اساس وظایف خاصی که دارند با ویژگی های گوناگون طراحی شده اند که این ویژگی ها می تواند در عملکرد، قیمت، و کاربرد با یکدیگر متفاوت باشند. ابزار های تست هر یک وظیفه ای بر عهده دارند و از این طریق می توان آن ها را به سه گروه certification , qualification , verification   تقسیم بندی نمود و هر کدام از آن ها نیاز های منحصر به فرد شبکه را پاسخ می دهند و می توانند ارائه دهنده سطوح مختلفی از عملیات باشند.

در تست سالم بودن کابل شبکه کابل ها نیز باید تست شوند. کاربرد تست شبکه به عنوان تست عملکرد کابل ها کاربرد دارد. ما در زمانی از تست اتصال کابل شبکه استفاده می کنیم که دو طرف کابل را سوکت بزنیم و برای اینکه از درستی عملکرد آن اطمینان حاصل کنیم از تستر شبکه کمک می گیریم. برای تست قدرت و اتصال نوع خاصی از کابل ها یا سایر مجموعه های سیم از تستر کابل شبکه استفاده می کنیم.

از تستر شبکه انواع خاصی وجود دارد و هر کدام قادر به آزمایش و نوع خاصی از کابل ها و سیم ها هستند. شما با تستر شبکه می توانید تست اتصال کابل شبکه را انجام دهید که می سنجید که کابل یا سیم به درستی تنظیم و وصل شده است یا خیر و حتی می توانید قدرت ارتباط بین مبدا و مقصد را بسنجیم.

چگونگی تست شبکه با تستر

چگونگی تست شبکه با تستر

برای پی بردن به چگونگی تست شبکه با تستر بهتر است که ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

هر کدام از تستر های شبکه شامل دو قسمت می شوند که هر قسمت یک سر کابل و یا یک پریز شبکه را متصل می کند.

روی تستر کابل شبکه یک LED متصل شده که با استفاده از آن می توانید قطعی یا نادرستی رنگ بندی پریز شبکه را مشخص کنید. صفحه نمایش LED از مهم ترین قسمت دستگاه محسوب می شده و منبع تغذیه آن باطری می باشد. با استفاده از باطری که در این دستگاه و قسمت اصلی آن وجود دارد سیگنالی وارد هر کدام از رشته های کابل شبکه می شود.در قسمت دوم این دستگاه که سر کابل شبکه به آن متصل است  این سیگنال دریافت می شود و در صورتی که هر یک از رشته سیم ها قطع باشد مسلما سیگنالی ارسال و دریافت نمی شود.

به این صورت تستری که دارای صفحه نمایش است این را مشخص می کند که آیا کابل شبکه به طور کلی قطع است یا می گوید کدام شماره از هست رشته سیم داخل شبکه قطع است.

تسترهای حرفه ای

تسترهای حرفه ای

تستر های حرفه ای بسیار گران قیمت هستند و ویژگی هایی که دارند مانند هیچ  کدام از تستر های معمولی نیست.

  • این نوع تستر ها توانایی این را دارند که متراژ دقیق کابل مورد استفاده را نمایش بدهند و ذخیره کنند.
  • قابلیت تشخیص کابل اصل و با کیفیت با نامرغوب و بی کیفیت را دارد.
  • توانایی نمایش دقیق هر یک از رشته هایی که داخل کابل شبکه قرار گرفته.
  • توانایی تشخیص این که کدام سر کابل به اشتباه پانچ شده و می تواند به طور دقیق تشخیص دهد کدام قسمت از کابل قطع شده است .
  • توانایی تشخیص کابل پیچ خورده و یا صدمه دیده را دارد.

چرا باید از تست سالم بودن کابل شبکه استفاده کرد

چرا باید از تست سالم بودن کابل شبکه استفاده کرد

در هنگامی که تعداد زیادی کابل به هم پیچیده باشد عیب یابی آن کار چندان آسانی نیست و عیب یابی آن شبکه بسیار دست و پا گیر و وقت گیر است.با این حساب که هر کابل به سرور ها و دستگاه های ذخیره سازی و چاپگر ها و همچنین دستگاه های امینی متصل است.

بنابراین برای تست شبکه یک روش و یک جریان، قطعی و ضروری است، در هنگامی که شما از ابزار های تست شبکه استفاده می کنید به کار شما سرعت می بخشد و همچنین می تواند سرعت کار شما را بالا ببرد و دقت کار را افزایش دهد. شما با این کار به هر سوالی که در رابطه با وضعیت شبکه دارید پاسخ می دهید. به علاوه استفاده از ابزاری که به شما در حل مشکلات شبکه کمک کند و بتوان از آن برای تایید اولیه کابل کشی و تجهیزات شبکه استفاده کرد بسیار عالی است.

با این روش تهیه کردن یک شبکه جدید و حتی بروز کردن شبکه قبلی به راحتی می تواند امکان پذیر باشد. همانند هر چیزی که شما خریداری می کنید، انتظار این را دارید که سرمایه گذاری کردن در شبکه نیز کارآمد باشد. شما در رابطه با ایجاد یک شبکه جدید و با بروزرسانی آن این انتظار را دارید که شبکه بتواند عملکرد قابل توجهی را به شما بدهد. این مورد یعنی شبکه بدون خرابی، و عدم بهره وری باشد.