تجهیزات پسیو شبکه یا همان سخت افزار شبکه شامل دستگاه های فیزیکی می شود که در افزایش کیفیت و بهره وری شبکه نقش به سزایی دارد. عملکرد این دستگاه ها وابستگی به جریان برق ندارد و برای ارتباط و تعامل بین سخت افزارهای یک شبکه کامپیوتری مورد نیاز هستند.

داده‌ها و اطلاعات در بستر شبکه به وسیله تجهیزات پسیو شبکه مانند انواع کابل شبکه، فیبر نوری، پچ کورد انتقال داده می‌شوند. از این بابت انتخاب درست و مناسب هر یک از این تجهیزات می‌تواند در سرعت شبکه و پهنای باند تحت پوشش تأثیر بسزایی داشته باشد. همچنین عیب یابی و توسعه شبکه را برای شرکت پشیتیبان آسان تر می‌نمایند.

از نظر فنی و عملکردی تجهیزات شبکه به دو دسته کلی تجهیزات پسیو شبکه و تجهیزات اکتیو شبکه تقسیم بندی می‌شوند. برای خرید تجهیزات پسیو و یا مشاوره در این زمینه می توانید با مشاورین و متخصصین روترنت در تماس باشید.

 

کابل شبکه

می‌توان گفت که اولین و مهمترین عضو شبکه کابل‌ها هستند که نیاز اولیه ارتباط در شبکه را فراهم خواهند کرد. از این رو در معرفی تجهیزات پسیو ابتدا به این موضوع اشاره می‌کنیم. در اجرای پسیو شبکه از کابل‌های مختلفی استفاده می‌شود. برای مثال کابل مسی برای شبکه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که فاصله تجهیزات درآن کمتر از ۱۰۰ متر باشد. اما اگر بخواهیم کابل کشی شبکه و ارسال داده در مسافت بیشتر از ۱۰۰ انجام شود، استفاده از فیبر نوری در این پروژه‌ها الویت دارد. برای استفاده راحت تر از کابل‌ها باید در ابتدا و انتهای کابل، سوکت قرار دهیم تا بتوان به راحتی آن‌ها را به دستگاه‌ها و سایر تجهیزات متصل کرد.

 

معرفی انواع کابل‌ مورد استفاده در پسیو شبکه

  • Cat 1: این نوع از کابل همان سیم دو رشته‌ای تلفن می‌باشد.
  • Cat 2: حداکثر سرعت این کابل ۴ مگابیت در ثانیه می‌باشد و برای شبکه‌های Token Ring استفاده می‌شود.
  • Cat 3: حداکثر سرعت این کابل ۱۰ مگابیت در ثانیه می‌باشد و برای شبکه‌های Token Ring استفاده می‌شود.
  • Cat 4: حداکثر سرعت این کابل ۱۶ مگابیت در ثانیه بوده و برای شبکه‌های Token Ring استفاده می‌شود.
  • Cat 5: حداکثر سرعت این کابل ۱۰۰ مگابیت در ثانیه می‌باشد. حداکثر مسافت ساپورت ۱۰۰ متر.
  • Cat 5e: حداکثر سرعت این کابل ۱۰۰ مگابیت در ثانیه می‌باشد. حداکثر مسافت ساپورت ۱۰۰ متر.
  • Cat 6: حداکثر سرعت این کابل ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه می‌باشد. حداکثر مسافت ساپورت ۱۰۰ متر.
  • Cat 7: از این کابل بیشتر در دیتا سنترها استفاده می‌شود.

داکت / ترانک

برای نظم دهی و جلوگیری از خرابی کابل‌ها در محیط ساختمان‌ها شبکه از داکت و ترانک استفاده می‌شود. داکت و ترانک محفظه‌ای از جنس ماده PVC، LSZH یا PE هستند و انعطاف خوبی دارند.

تفاوت های داکت و ترانک

  • ترانک ابعاد بزرگ‌تری نسبت به داکت دارد که برای عبور دسته کابل‌های بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • از داکت برای مسیرهایی که حجم کابل‌ها در آن کم است استفاده می‌شود.
  • در ترانک این مزیت وجود دارد که شما می‌توانید روی آن کلید و یا پریز نصب کنید.

داکت و ترانک

پچ کورد در تجهیزات پسیو شبکه

پچ کورد یکی دیگر از مهمترین تجهیزات پسیو شبکه می‌باشد. اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای داشته باشیم در واقع کابل‌های کوچکی هستند که برای هدایت سیگنال‌های دو دستگاه نزدیک به هم استفاده می‌شود.

معمولاً طول این کابل‌ها کمتر از ۵ متر می‌باشد و در دو نوع مسی و فیبر نوری در بازار عرضه می‌شوند. همچنین از پچ کورد ها می‌توانید برای اتصال یک سوئیچ شبکه به کامپیوتر یا یک سوئیچ شبکه به روترها استفاده کنید.

پچ کورد

پچ پنل

پچ پنل ها دارای پورت‌های شماره گذاری شده هستند که تمامی کابل‌های شبکه به آن‌ها وصل می‌شوند. یکی از ملزومات مهمی که پیشنهاد می‌شود در کابل کشی ساخت یافته به آن توجه شود پچ پنل می‌باشد. با استفاده از این دستگاه می‌توان به راحتی نظم را در بین کابل‌ها برقرار کرد همچنین مدیریت و عیب یابی در شبکه را با کیفیت و سرعت بیشتر انجام داد.

پچ پنل به پشتیبان شبکه با ارائه یک مکانیزم مدیریتی متمرکز اجازه می‌دهد کابل هایی که از اتاق‌ها و مکان‌های مختلف مجموعه به سمت رک سرور و سوییچ وارد می‌شوند را در یک نقطه، متمرکز و مدیریت کنند. علاوه بر این با دسترسی به یک کلاینت در زمان عیب یابی یا قطع و وصل به شبکه، پسیو کار را راحت‌تر می‌کنند.

رک

یکی دیگر از تجهیزات پسیو شبکه یک محفظه مستطیلی شکل معمولاً با رنگ سیاه می‌باشد. که برای قرارگیری تجهیزات اکتیو شبکه مانند (سرور، سوئیچ، روتر، فایروال سخت‌افزاری، پچ پنل‌ها، ups ها) سایر تجهیزات شبکه استفاده می‌شوند.

رک‌ها به‌طور کلی به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  • رک‌های دیواری
  • رک‌های ایستاده

نوع رک با توجه به نیاز پروژه در ابعاد مختلفی تهیه می‌شود.

رک معمولاً دارای سیستم تهویه می‌باشند که باعث می‌شود کارایی تجهیزات درون خود را چند برابر کنند. در هنگام خرید به اندازه رک که بر مبنای واحد (یونیت) محاسبه می‌شود، عمق رک (که به‌طور معمول ۳۰، ۳۴، ۴۰، ۴۶ هستند)، فن (برخی رک‌ها یک یا چند فن برای خنک کردن تجهیزات داخلی خود دارند) و پچ پنل یا پریز بسیاد دقت کرد. پارامترها بسیاری در ارتباط با خرید رک‌ها وجود دارد که خود آن یک مقاله مفصل است.

رک

کیستون

در تجهیزات پسیو شبکه کیستون ها قطعات ارزشمندی هستند از آنها نباید گذشت. برای سربندی و ایجاد کانکشن کابل های شبکه باید از کیستون (پریز) یا کیاستون جک گفته می‌شود. از کیستون برای اتصال کابل های شبکه به تجهیزاتی مانند سوئیچ، روتر و … استفاده می‌شود. با توجه به نوع کاربرد باید کیستون مناسب را خریداری کرد.

یکی از ویژگی بسیار منحصر به فرد این کانکشن این است که علاوه بر سربندی آسان و بدون نیاز به آچار مخصوص کابل شبکه، دارای یک بست قفل شو در پشت کانکشن می‌باشد. از این بست برای نگهداری کابل شبکه از آن استفاده می‌شود.

کیستون شبکه