برای آشنایی بیشتر با تجهیزات شبکه توجه داشته باشید که در شبکه های کامپیوتری برای ارتباط بین دستگاه ها از آن ها استفاده می کنند. این تجهیزات را که هرکدام وظیفه خاصی به عهده دارند و با کمک هم کل شبکه را تشکیل می دهند را شرکت های بزرگی تولید می کنند. از سردم داران این شرکت می توان سیسکو، اچ پی، میکروتیک و جونیپر را نام برد که تجهیزاتی از قبیل مودم، روتر، سوئیچ، پچ پنل ، فایروال و بسیاری موارد را تولید می کنند. در ادامه قصد داریم شما را با این تجهیزات آشنا کنیم با ما همراه باشید.

آشنایی با شبکه های کامپیوتری

 

انواع تجهیزات شبکه های کامپیوتری

تجهیزات شبکه را در کل می توان به دو دسته تقسیم کرد که هرکدام وظایف مخصوص خود را دارند و انواع مختلفی دارند. این دو دسته بندی شامل تجهیزات اکتیو شبکه و تجهیزات پسیو شبکه می باشند که به تجهیزاتی که برای فعال شدن و کار کردن نیاز به برق دارند مثل کارت شبکه، سوئیچ ، فایروال و روتر تجهیزات اکتیو و به مواردی که برای کار کردن نیاز به برق ندارند مثل کابل، کانکتور، داکت و رک تجهیزات پسیو گفته می شود.

تجهیزات اکتیو شبکه

تجهیزات اکتیو شبکه

سوئیچ شبکه

سوئیچ شبکه

سوئیچ یکی از اصلی ترین تجهیزات به کار رفته در یک شبکه است وظیفه ی آن ایجاد ارتباط بین دستگاه های داخل شبکه مثل کامپیوتر ها، پرینتر ها و سرور ها می باشد. سوئیچ ها قابلیت کدنویسی را دارند که با این کار می توان از آن به عنوان یک کنترلر استفاده کرد. با استفاده از سوئیچ ها می توان درون شبکه کار ویلن بندی و تقسیم بندی هایی را انجام داد که برای گروه بندی و دسته بندی کلاینت ها استفاده کرد، همچنین اشتراک گذاری مطالب با شرایطی که توسط سوئیچ می توان حاصل کرد یکی دیگر از امکانات آن می باشد.

سوئیچ ها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نیاز تان می توانید خریداری کنید چون دسته بندی زیادی دارند که باعث اختلاف قیمت زیاد بین آن ها شده است مثل سوئیچ های هوشمند با تعداد پورت های مختلف و قابلیت اتصال فیبر نوری که در قیمت آن موثر است.

روترها

روترها

روتر عملکردی تقریبا شبیه به سوئیچ را دارد با این تفاوت که از روتر برای برقراری ارتباط بین دو شبکه استفاده می شود که از معماری متفاوتی ساخته شده اند که بیشتر وظیفه ی تامین اینترنت برای شبکه را به عهده دارد.

نقطه دسترسی بی سیم: اکسس پوینت ها شباهت زیادی به سوئیچ ها دارند، وظیفه ی آن ها ارتباط برقرار کردن کامپیوترها از طریق شبکه ی بی سیم می باشد. در واقع اکسس پوینت یکی از  این تجهیزات است که جهت ارسال داده و دریافت داده ها در شبکه های LAN استفاده می شوند. یک نقطه دسترسی بی سیم می تواند کاربر را به دیگر در شبکه وصل کند.

پرینتر سرور

پرینتر سرور

در برخی مواقع ممکن است که در یک شبکه بدون اینکه به یک کامپیوتر نیاز باشد، پرینتری مورد اشتراک قرار بگیرد تا کاربران این امکان را داشته باشند که به وسیله ی شبکه از آن پرینتر استفاده کنند برای این کار باید دستگاه پرینتر را به پرینت سروری که به سوئیچ وصل است متصل کنید. البته الان پرینتر هایی طراحی شده اند که دارای ورودی شبکه هستند با اتصال به سوئیچ و گرفتن آی پی در رنج شبکه کار پرینت را انجام می دهند و نیازی به اتصال پرینتر به یک کامپیوتر را ندارد.

مبدل فیبر نوری

مبدل فیبر نوری

روش کار مبدل فیبر نوری به این صورت است که از کابل مسی یک سیگنال تحویل می گیرد و آن را تبدیل به سیگنال نوری کرده و از طریق فیبر نوری آن را منتقل می کند. سمت دیگر در انتهای فیبر نوری، گیرنده مبدل فیبر نوری سیگنال نوری را دریافت و مجددا آن را به سیگنال مسی برمی گرداند.

مودم

مودم

دستگاه دیگری در تجهیزات شبکه مودم می باشد که وظیفه ی آن تبدیل سیگنال های آنالوگ و دیجیتال به یکدیگر می باشد.

کارت شبکه

کارت شبکه

از دیگر انواع تجهیزات شبکه کارت شبکه می باشد که بسیار هم مهم است. یک کامپیوتر در شبکه چه سرویس دهنده باشد و چه سرویس گیرنده این سخت افزار را لازم دارد، بنابراین وجود آن ضروری است.

تجهیزات نتورک پسیو

تجهیزات نتورک پسیو

کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری از کابل های رایج انتقال داده در شبکه های کامپیوتری می باشد. این کابل برای مسافت هایی که بیش از ۱۰۰ متر هستند و همچنین پهنای باند بالایی دارند کاربرد دارد.

پچ پنل

پچ پنل

پچ پنل یک قطعه ای به شکل مستطیل است که در داخل رک و در کنار سوئیچ قرار گرفته است و کابل ها در آن جمع آوری و مرتب می شوند.

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال جزء تجهیزات سخت افزاری محسوب می شود و در قسمت های مختلف شبکه برای ایجاد اتصال ها کاربرد دارد.

آنتن بی سیم

آنتن بی سیم

از آنتن بی سیم در هنگام افت سیگنال و کم شدن سرعت به علت افزایش فاصله بین امواج فرستنده و گیرنده استفاده می شود.

کابل های Twisted pair

کابل های Twisted pair

این کابل جز مرسوم ترین کابل ها در شبکه به شمار می آید که در شبکه های کامپیوتری و مخابرات کاربرد دارد. همچنین از این کابل ها در سیستم های تلفن هم استفاده می شود.

رک شبکه

رک شبکه

رک فضایی امن و مناسب برای نگهداری سوئیچ ها و روتر ها می باشد که اغلب آن ها فلزی بوده و با درهای شیشه ای که در دو نوع دیواری و ایستاده وجود دارند.

خرید تجهیزات شبکه

خرید تجهیزات شبکه

در زمان خرید تجهیزات شبکه باید نکات زیادی را در نظر بگیرید تا بتوانید با کمترین هزینه بهترین نتیجه را از تجهیزات خریداری شده داشته باشید. باید نکاتی مثل تعداد کلاینت ها، فاصله کلاینت ها، تعداد طبقات، تعداد سرور ها، توپولوژی شبکه، ویلن بندی ها و… در نظر داشته باشید. با توجه به این مسائل می توانید با میزان مناسب تجهیزات به کار گرفته شده یک شبکه کاملا مناسب با کارایی بالا در اختیار داشته باشید.