کابل کواکسیال اولین بار در سال ۱۹۴۰ توسط کمپانی AT&T عرضه شد. اولین مدل از این کابل یک کابل مسی با روکش فلزی است که برای مصارفی مانند آنتن و اتصال به ماهواره از آن استفاده می شد. مهمترین کاربرد این کابل در آن زمان جلوگیری از تداخل سیگنال ها با هم بود. از انواع مختلف این کابل ها در صنایع اتومبیل سازی، نظامی و تجهیزات پزشکی همچنین تلویزیون و ماهواره استفاده می شود.

اجزای کابل کواکسیال

اجزای کابل کواکسیال

این کابل دارای مدل های مختلفی است اما در به صورت عمومی از اجزای زیر تشکیل شده اند:

قسمت انتقال دهنده مرکزی

این قسمت معمولا از یک سیم مسی تشکیل شده است که تمامی داده ها و هر چیز دیگری که باید انتقال یابد از این قسمت منتقل می شود.

پوشش پلاستیکی

این عایق اطراف بخش هادی یا همان پوشش مسی را محافظت می کند. که یک عایق دی الکتریک است.

صفحه ای مش مانند از مس

این لایه برای جلوگیری از تداخلات سیگنال های الکترومغناطیسی در این کابل مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از ویژگی های منحصر بفرد این کابل محسوب می شود.

لایه محافظ

خارجی ترین لایه این کابل می باشد که جنس آن از پلاستیک نرم بوده و برای محافظت فیزیکی بافت کلی کابل کواکسیال مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع کابل کواکسیال

انواع کابل کواکسیال

با توجه به مکان  نوع استفاده از کابل کواکسیال انواع مختلفی از آن ساخته شده است که در این بخش به مهمترین انواع آن اشاره خواهیم کرد:

کابل کواکسیال سخت

در این مدل قسمت هادی مرکزی که در مدل های دیگر از مس ساخته می شود قطر بزرگتری داشته و ممکن است از نقره، آلومینیوم و فولاد ساخته شده باشد. برای انتقال سیگنال قوی و با مقاومت بالا کاربرد دارد. در برخی از این نوع کابل برای محافظت از آن و جلوگیری از نفوذ رطوبت و ایجاد قوس از نیتروژن تحت فشار استفاده می شود. معمولا از این مدل برای انتقال سیگنال در فواصل طولانی استفاده می شود.

کابل کواکسیال منعطف

در این مدل هسته وسط هادی نازکتر است و لایه پلاستیکی دی الکتریک از جنس خاصی که دارای انعطاف لازم است ساخته شده است. این مدل برای مواردی که احتیاج به انعطاف کابل می باشد استفاده می شود. مانند: مصارف خانگی آنتن و ماهواره. این مدل از کابل کواکسیال متداول تری و پر مصرف ترین مدل از این کابل ها می باشد.

کابل کواکسیال نیمه سخت

در این نوع از غلاف بیرونی مسی با قدرت بالا و سختی بیشتر استفاده می شود و دیگر موارد معمولی هستند. و برای مصارف ن انتقال سیگنال های با فرکانس بالا کاربرد دارد.

کابل کواکسیال با لایه محافظ ۳ لایه

این کابل دارای لایه سوم محافظ است که از سیگنال انتقالی محافظت کرده و از تداخل و نویز سیگنالی ممانعت به عمبل می آورد. از این کابل کواکسیال بیشتر برای انتقال ویدئو استفاده می شود.

کابل کواکسیال ریجید لاین

این مدل دارای ۲ کانال مسی است که این دو کانال باعث می شود که مقاومت این نوع از کابل بسیار افزایش یابد. از این نوع کابل برای انتقال های قوی رادیویی استفاده می شود. و معمولا برای قرار گرفتن در قسمت های داخلی دستگاه ودیوار مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل کواکسیال مدل Radiating cable

این مدل از کابل کواکسیال تقریبا شبیه مدل سخت است ولی از آن مقاوم تر بوده و در صنایع نظامی، آسانسور و در موارد با طول فرکانس بالا استفاده می شود.

مزایای کابل کواکسیال چیست

مزایای کابل کواکسیال چیست

این کابل به منظور جلوگیری از تداخل فرکانس و انتقال دیتا یا هر مورد دیگری با سرعت و ایمنی  بالا طراحی شده است. در این بخش به یک سری از مزایای این نوع کابل اشاره خواهیم کرد:

ارزان بودن

استفاده از این نوع کابلها مقرون به صرفه بوده و با توجه به کیفیت انتقال سیگنال توسط کابل کواکسیال قیمت بسیار مناسب می باشد.

قابلیت نصب آسان

این نوع کابل ها بسیار راحت و فقط با یک سرپیچ که برای هر دستگاه متفاوت است قابلیت نصب دارند و نصب آنها آسان است و هزینه بر نمی باشد.

مقاومت بالا

کابل کواکسیال همانطور که اشاره شد دارای انواع مختلفی است که در مکانها و صنایع مختلف بنا به مورد استفاده می شود.

سرعت انتقال بالا

این کابلها به علت داشتن لایه محافظ مسی که از تداخل سیگنالی جلوگیری به عمل میاورد و انتقال داده را با سرعت بالا و بدون هیچ تداخلی انجام می دهد.

قابلیت نصب در هر نوع مکانی

کابل کواکسیال به  راحتی میتوان در جوار فلزات و کابل های دیگر بدون هیچ مشکلی نصب کرد. و این مورد هیچ مشکلی در انتقال داده در این کابل ها ایجاد نخواهد کرد.

معایب کابل کواکسیال چه می باشد؟

معایب کابل کواکسیال چه می باشد؟

برای این مدل کابل ها تنها ایرادی که وارد است خرابی یک قسمت از کابل است که معمولا باعث از کار افتادن کل شبکه می شود و دومین مورد این است که پیدا کردن محل قطعی نیز بسیار دشوار و هزینه بر می باشد.

جدیدترین مدل کابل کواکسیال کدام مدل می باشد؟

جدیدترین مدل کابل کواکسیال کدام مدل می باشد؟

جدیدترین مدل از این کابلها مدل کابل ترکیبی است که این کابل پس از اینکه وارد بازار شد تبدیل به یکی از محبوب ترین مدل های بازار شد.

از جمله امکانات این نوع از کابل کواکسیال انتقال همزمان دیتا و برق می باشد که در شبکه کشی بسیار مناسب و مقرون به صرفه میباشد. که از این مدل بیشتر در استفاده از دوربین های مدار بسته استفاده   می شود.