پچ کورد (patch cord) یکی از تجهیزات پسیو شبکه محسوب شده که تجهیزات اکتیو شبکه نظیر کامپیوتر، سوییچ، پچ پنل و … را به یکدیگر متصل می کند. کاربرد اصلی آن انتقال داده و سیگنال بین این تجهیزات می باشد. patch cord برای فواصل خیلی کوتاه ، اغلب در طول های ۳۰ و ۵۰ سانتی متری و برای فواصل طولانی تر در طول های ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۱۰، ۱۵، و حتی ۲۰ متر هم تولید می شود که دو سر آن را با دو سوکت RJ45 پانچ می کنند تا برای اتصال راحت تر تجهیزات شبکه به یکدیگر آماده باشد. روکش خارجی آن ها معمولا از مواد PVC  و یا LSZH ساخته شده است. روکش زوج سیم های تابیده شده به هم، از جنس PE یا همان پلی اتیلن ساخته شده اند.
گفتنی است که این روکش ها در رنگ های متفاوت تولید می شوند.

انواع پچ کورد شبکه

انواع پچ کورد شبکه

پچ کوردها به مانند کابل شبکه از نظر پهنای باند و مقدار انتقال داده به صورت cat1 تا cat8 تقسیم بندی می شوند که از این بین cat5e ، cat6 ، cat6a بیشترین کاربرد را داشته و مابقی آن ها دیگر قابل استفاده نمی باشند.
در ادامه همین بخش ، انواع این تقسیم بندی ها را مشاهده خواهید کرد.

نکته بسیار مهم این بخش این است که جدیدترین نسخه ارائه شده از پچ کورد ، نسخه ۸ یا همان cat8 می باشد که از سرعت بالاتری در انتقال داده نسبت به انواع قبلی آن برخوردار است. این سرعت تا ۴۰ گیگابایت بر ثانیه می باشد.

تقسیم بندی در پچ کورد

تقسیم بندی در پچ کورد

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره شود که شیلد و یا فویل استفاده شده در patch cord و سایر کابل های شبکه، برای افزایش مقاومت در برابر نویز می باشد. چرا که یکی از عواملی منفی تاثیرگذار در سرعت و نیز کیفیت انتقال داده ، نویز های موجود در یک شبکه هستند. یعنی هرچه نویز ها کمتر باشند، با کمترین اتلاف وقت ، سرعت انتقال داده در شبکه افزایش می یابد .

Patch cordاز نظر مقاومت در برابر نویز های ایجاد شده در شبکه و نیز شیلد یا فویل های پیچیده شده به دور زوج سیم های تابیده شده ی آن ، به صورت زیر دسته بندی می شوند :

U/UTP _

UTP   در این نوع از هیچ گونه شیلد یا فویلی استفاده نشده است.

سوکت استفاده شده در این نوع پچ کوردها، بدون شیلد هستند.

FTP_

F/UTP پچ کوردی که به دور همه زوج سیم های تابیده شده به هم یک فویل کلی پیچیده شده ولی به دور تک تک زوج ها شیلد یا فویلی وجود ندارد.

سوکت مصرفی در آن شیلد دار می باشد.

S/UTP _

در این نوع نیز، همانند نوع قبلی ، یک شیلد کلی دور همه زوج سیم ها پیچیده شده است ولی به دور تک تک زوج ها سیم ها فویلی پیچیده نشده است.

سوکت استفاده شده در این نوع ، شیلد دار است.

SFTP_

SF/UTP در این نوع ، دور چهار زوج آن هم شیلد کلی و هم فویل کشیده شده است اما به دور تک تک زوج سیم ها شیلد یا فویلی وجود ندارد.

سوکت مصرف شده این نوع پچ کورد شیلد دار می باشد.

S/FTP_

در این نوع یک شیلد کلی دور همه زوج ها پیچیده شده و یک فویل دور هر یک از زوج سیم ها را پوشانده است.

سوکت مصرفی در آن ، شیلد دار است .

F/FTP_

FFTP پچ کوردی که دور تک تک زوج سیم تابیده ‌شده آن و نیز به دور تمام زوج سیم ها از فویل استفاده شده است.

سوکت های استفاده شده این نوع ، شیلد دار می باشد .

U/FTP_

در این نوع از پچ کوردها ، دور هر یک از زوج سیم های تابیده شده آن یک فویل قرار دارد ولی هیچ فویل یا شیلد کلی، اطراف تمام زوج ها پیچیده نشده است.

بیان این نکته ضرورت دارد که میزان شیلد و فویل استفاده شده، رابطه مستقیم با قیمت پچ کورد دارد. یعنی هرچه شیلد و فویل بیشتری در آن مورد استفاده قرار گرفته باشد، قیمت آن نیز بیشتر از سایر انواع آن است.