شاید تا چند سال قبل، یک شرکت یا اداره که از کامپیوتر استفاده می کرد، یک سازمان لاکچری به حساب می آمد. اما دیگر این دوران به پایان رسیده است و کار به جایی رسیده که در صورت نبود کامپیوتر ها و شبکه در سازمان و یا حتی ایرادات جزئی در آن روند کاری دچار مشکلات زیادی خواهد شد. پس توجه به شبکه های کامپیوتری و استفاده از تجهیزات مناسب در آن ها، امری است که می تواند از اتفاقات بدی مانند قطع شدن جریان کاری و یا پایین آمدن راندمان سازمان جلوگیری به عمل آورد. در این مطلب قصد داریم که به بررسی یکی از اجزای کوچک اما کلیدی در تجهیزات شبکه یعنی کیستون بپردازیم. در ادامه با بررسی این پرسش که کیستون شبکه چیست، با ما همراه باشید.

کیستون شبکه چیست و چه نقشی در شبکه ایفا می کند

کیستون شبکه چیست و چه نقشی در شبکه ایفا می کند؟

اگر بخواهیم یک تعریف دقیق و کتابی در پاسخ به این سوال که “کیستون شبکه چیست!؟” می توانیم بگوییم، به یک سوکت مادگی که برای ورود کابل شبکه و اتصال کابل وارد شده با سایر قسمت ها و همینطور برقراری ارتباط، در پسیو شبکه مورد استفاده قرار می گیرد، کیستون گفته میشود. با کمی تامل در این تعریف متوجه خواهید شد که کیستون شبکه چیست و قطعا هر کسی که سر و کار کوچکی با شبکه های کامپیوتری داشته باشد و سری به این شبکه ها کشیده باشد در اولین مرحله یکی از این کیستون ها را مشاهده نموده است.

اما شاید تفاوتی که کیستون ها دارند، و همینطور موارد مختلفی که از آن ها استفاده می شود، باعث شود که شما اشتباهاتی را در ذهن خود متصور شوید. در اینجا باید بگوییم که کیستون یک قطعه عجیب و غریب که فقط یک مدل از آن وجود داشته باشد نیست. کیستون قطعه ای است که در انواع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و در تامین اتصالات شبکه و همینطور برقراری یک ارتباط پایدار و بدون نویز، قطعه ای بسیار کاربردی است.

دلایل نامگذاری کیستون شبکه چیست؟

دلایل نامگذاری کیستون شبکه چیست؟

در مورد نامگذاری این سوکت به کیستون موارد مختلفی ذکر می گردد. این نامگذاری برای اولین بار توسط ICCC و در سال ۱۹۹۵ مطرح گردید. در حالی که این نوع سوکت ها، خیلی قبل تر از این نامگذاری، توسط شرکت AMP در ابتدا برای کابل های تلفن داخلی و بعدها از آن برای شبکه ها مورد استفاده قرار گرفتند. نام کیستون از یک اصطلاح قدیمی در معماری گرفته شده است. در واقع کیستون سنگی بود که در طاق های سنگی و آجری که قسمت فوقانی هلالی شکلی داشتند، مسئول پیوند و محکم نگه داشتن دو طرف طاق بود.

در پاسخ به این سوال که علت این نامگذاری و تشبیه کیستون شبکه چیست، میتوان گفت که کاربرد کیستون شبکه نیز همین است. کیستون شبکه مسئول پیوند دو قسمت از شبکه است و باید یک پل ارتباطی استوار برای رد و بدل شدن اطلاعات در سطح شبکه باشد.

انواع مختلف جایگذاری کیستون شبکه چیست؟

انواع مختلف جایگذاری کیستون شبکه چیست؟

اینکه انواع روش های قرارگیری کیستون شبکه چیست و چگونه میتوان از کیستون های مختلف در شبکه استفاده نمود، یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود. در منابع مختلف محل استفاده به عنوان مهمترین طبقه بندی برای دسته بندی کیستون شبکه، معرفی می شود. به طور کلی می توان گفت که کیستون شبکه از چهار نوع اصلی پچ پنل، اتصال کف ترانکینگ، باکس روکار و باکس توکار ، تشکیل شده است که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

پچ پنل

پنل های مختلف مورد استفاده در رک ها که یک کیستون در انتهای یک کابل قرار گرفته و یک سوکت را برای اتصال ایجاد کرده است. همینطور انواعی از این کیستون ها وجود دارند، که به صورت چند تایی در کنار هم و چسبیده به هم عمل می کنند. این نوع از کیستون را میتوان یکی از مهمترین و شناخته شده ترین انواع آن دانست.

اتصال کف ترانکینگ

عبور کابل های شبکه از کف، باعث شده است تا کیستون هایی که از تراکینگ استفاده می کنند و برای پیوند کابل ها در کف و در سیستم کابل کشی ترانکینگ مورد استفاده قرار می گیرند، اهمیت ویژه ای پیدا کنند.

باکس روکار

با نگاهی سطحی به دیوار سایت های دانشگاه ها، شرکت ها و همینطور خیلی از سازمان ها میتوانید سوکت های مخصوص کابل شبکه را مشاهده کنید. این ها در واقع همان کیستون های روکار هستند که فراهم کننده ارتباط با شبکه از طریق کابل شبکه هستند و این کار را به سادگی انجام می دهند.

باکس توکار

باکس توکار دقیقا مانند باکس های روکار تامین کننده اتصالات از درون دیوار است. این نوع از کیستون نقش مهمی را در فراهم کردن اتصالات خصوصا در سازمان ها و ساختمان های بزرگ برعهده دارد.

حال سوالی پیش می آید که بهترین راه برای بهره گیری از انواع مختلف کیستون شبکه چیست!؟ در نظر داشته باشید، برای نصب کیستون حتما باید از نوع مناسب آن استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده از کیستون کف به جای کیستون توکار، میتواند باعث ایجا قطعی شود. وقتی کیستون در جای خود قرار نگیرد، ایرادات و اشکالاتی در شبکه به وجود خواهد آمد.

دسته های اصلی category کیستون شبکه چیست؟

دسته های اصلی category کیستون شبکه چیست؟

یکی از مهمترین عناصر در تجهیزات شبکه بررسی طبقه بندی یا category آن ها است. همانطور که میدانید کابل های شبکه بر اساس قدرت و کیفیتی که دارند به دسته بندی های مختلفی که به اختصار cat نام گرفته و با شماره گذاری مشخص می شوند. کیتون های مختلف نیز این کتگوری ها را پشتیبانی کرده تا بتوانند سرعت مورد نیاز و همینطور کیفیت ارتباط را تامین کنند. به طور کلی میتوان در پاسخ به این سوال که کتگوری های مختلف کیستون شبکه چیست گفت در کتگوری های Cat5، Cat6، Cat6A، Cat7، Cat7a و Cat8 کیستون مخصوص ارائه شده است.