کارت دیزا یا همان اپراتور گویا مخفف کلمه دسترسی سیستمی داخلی مستقیم (DISA) است. احتمالا زمانی که با سازمان و اداره ای تماس می گیرید، بارها پیغام خودکار را شنیده اید که از شما می‌ خواهد رقمی را برای دسترسی به فرد یا واحد خاص وارد کنید. برای مثال: عدد ۱ را برای ارتباط با بخش فروش فشار دهید، عدد۲ را برای ارتباط با بخش خدمات مشتریان فشار دهید، عدد ۳ را برای ارتباط پشتیبانی فشار دهید و… . این همان ویژگی کارت دیزا، در سیستم PBX است.

دیزا در سیستم تلفکس

معمولا سیستم PBX آنالوگ و سیستم های نسل قدیمی برای راه اندازی دیزا  به کارت اختیاری نیاز دارند. معمولا دیزا به صورت تغییر خودکار تلفن/ فکس، کار می کند تا تماس این دو را از هم تشخیص دهد و تماس دریافتی را به داخلی موردنظر ارسال کند. و فکس بدون صدا یا همراه با تن صدایی در دستگاه فکس (که قابل تنظیم است) دریافت گردد.

دیزا در سیستم تلفن همراه

کارت دیزا ویژگی سیستمی است که با آن کاربر اجازه دسترسی به سیستم تلفنی دارد. برای مثال، اگر کارت دیزا روی دستگاه تلفن همراه نصب شود، کاربر می تواند به سیستم تلفن متصل شود تا پیام های صوتی، تماس ‌های مکانی، پسوند های شماره گیری و .. را کنترل  نماید.

این ویژگی ابتدا از کاربران می خواهد شماره ای کاربردی را شماره گیری نمایند ( مثلا شماره محل کار یا هر شماره خاص دیگر)، سپس باید کد مشخصه (فیچر کد هم می گویند) را وارد کنند و در آخر هم پین کد خاصی را وارد کنند. پس از گذر از این مراحل، فرد به سیستم شما دسترسی دارد.

مثالی از کاربرد دیزا در تلفن همراه: کارمندی که خارج از محل کار است و لازم است با مشتری تماس بگیرد. کارمند می‌تواند شماره موردنظر را شماره گیری نماید، سپس کد مشخصه را وارد کند، بعد از آن پین کد را وارد نماید و تماس را برقرار کند.

مزایای استفاده از دیزا در سیستم تلفن همراه

  • زمانی که کارمند (کارفرما) می خواهد مشتریان تنها شماره یا نام شرکت را ببینند و شماره تلفن همراه کارمند نشان داده نشود.
  • مزیت منحصر به فرد دیگر دیزا این است که تماس‌گیرنده می ‌تواند از خدماتی که برای مسافت طولانی تعبیه شده است، روی سیستم تلفن استفاده کند بدون اینکه در مورد پرداخت هزینه بالای تلفن همراه برای هر دقیقه نگران باشد.
  • در واقع، دیزا می‌تواند کارت ویزیتی برای کارمندان باشد.

دیزا چگونه کار می کند؟

برای استفاده از دیزا، ابتدا باید تماس های دریافتی  به شماره داخلی که پیام خروجی( OGM) آن را تعیین می کند، هدایت شود. سپس این OGM می تواند تماس گیرندگان را راهنمایی کرده و به آن ها اجازه دهد تا:

  • با اپراتور داخلی، شماره داخلی متغیر، گروه توزیع تماس ورودی (ICD) یا مودمی که برای مدیریت سیستم از راه دور استفاده می شود، تماس داخل مجموعه برقرار کنند.
  • از طریق خطوط CO با شخص خارج مجموعه تماس بگیرند.
  • انتقال تماس، قفل داخلی و … را تنظیم کنند.

برنامه دیزا از تماس گیرنده شماره پسوند (حساب) و رمز عبور عددی (پین کد پیام صوتی) را درخواست می کند. اگر کد عبور صحیح باشد، از کاربر خواسته می شود تا شماره صندوق پستی را وارد کند. از اینجا به بعد تماس گیرنده می تواند هر شماره داخلی یا خارجی را شماره گیری کند. شماره ها براساس اجازه شماره گیری کاربر رهگیری می شوند. به عنوان مثال، اگر نمایه کاربر فقط تماس های ایالات متحده را مجاز کند، در این صورت تماس گیرنده فقط قادر به برقراری تماس با آمریکا خواهد بود. تماس های خارج از برنامه دیزا شامل شماره شناسه و نام شناسه تماس گیرنده ای است که اعتبارنامه وی وارد شده است.

نکات مورد توجه در برنامه دیزا

  • از آنجایی که شماره های متصدی خودکار کارت دیزا تک رقمی هستند، اگر تماس گیرنده در دوره زمانی از پیش برنامه ریزی شده رقم دوم را بگیرد، سرویس متصدی خودکار قطع می شود زیرا سیستم PBX تصور می کند تماس گیرنده در تلاش است تا به ویژگی خاص دسترسی پیدا کند.
  • اگر تماس گیرنده نتواند در دوره زمانی از پیش برنامه ریزی شده، هیچ رقمی را شماره گیری کند، تماس به کارشناس داخلی هدایت می شود.
  • اگر مقصد مکالمه دیزا در حالت اشغال باشد (و انتقال تماس تنظیم نشده باشد) تماس به داخلی در دسترس در گروه مقصد  هدایت می شود. اگر داخلی ای در گروه در دسترس نباشد یا تماس مقصد، عضو هیچ گروه داخلی نباشد، تماس طبق برنامه نویسی سیستم به یکی از روش های زیر انجام می شود: بوق اشغال میخورد، پیام اشغال است تکرار می شود و یا خط قطع می شود.
  • اگر مقصد تماس دیزا در بازه زمانی از پیش برنامه ریزی شده پاسخگوی تماس نباشد، تماس به مقصد رهگیری از پیش برنامه ریزی شده هدایت می شود.
  • امنیت را می توان در سیستم PBX برای کنترل انواع تماس هایی که با استفاده از دیزا برقرار می شوند، فعال کرد. با این حال، توجه داشته باشید که تنظیمات امنیتی بر تماس های متصدی خودکار یا تماس های اپراتور تأثیری ندارد.
  • این خطر وجود دارد که با استفاده از ویژگی CO-to-CO دیزا، مکالمات تلفنی جعلی انجام شود. هزینه این مکالمات به عهده صاحب سیستم PBX است. برای محافظت در برابر این نوع استفاده های جعلی، اکیداً توصیه می شود که: تنظیمات امنیت (امنیت خط CO یا تمام امنیت ها) فعال گردد، تمامی رمزهای عبور (پین های کد تأیید، پین های داخلی) مخفی نگه داشته شوند، پین های پیچیده و تصادفی که به راحتی قابل حدس زدن نیست، انتخاب شوند و در نهایت این که تغییر پین به طور منظم صورت گیرد.