هرکس که در پی سرویس های تلفن تجاری بوده، به احتمال زیاد تا کنون اسم سافت فون به گوشش خورده. احتمالا تا کنون از خودتان پرسیده اید سافت فون دیگر چیست؟ تفواتش با دیگر تلفن های آی پی چیست؟ و آیا به آنها نیاز دارید؟ برای یافتن پاسخ این سوال ها با ما در این مقاله همراه باشید.

سافت فون چیست؟

خب، فرض می کنیم در جستجو و تحقیق تان درباره ی ویپ، با واژه ی سافت فون مواجه شده اید اما دقیقا نمی دانید که سافت فون چیست. بسیار ساده است! سافت فون یک نوع نرم افزار است که روی دستگاه های متصل بر اینترنت نصب می شود تا با آن تماس های تلفنی رد و بدل شود.

به طور معمول نرم افزار سافت فون توسط ارائه دهنده ویپ تان در اختیارتان قرار می گیرد. این نرم افزار ها معمولا اینترفیسی با رابط کاربری ساده هستند که عملکردی مشابه یک تلفن معمولی دارند. این اینترفیس به کاربر این اجازه را می دهد که علاوه بر برقراری تماس، از تمام ویژگی های تلفن ویپ تان استفاده کنید.

در مجموع، سافت فون می تواند به تمام ویژگی های ویپ تان دسترسی پیدا کند؛ کاری که تلفن های سنتی (حتی با آداپتور) هرگز نمی توانند از پس آن بر بیایند. برای همین هم هست که بسیاری از ارائه دهندگان سیستم ویپ، اینترفیس سافت فون خود را طراحی کرده اند.

حالا که دیگر می دانید سافت فون چیست، می خواهیم یک پله فراتر برویم و به شما بگوییم برای استفاده از سافت فون ها به چه تجهیزاتی نیاز دارید. حتما وقتی ببینید چقدر ساده است متعجب خواهید شد.

برای استفاده از سافت فون به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

فهمیدن زیر و بم چگونگی کارکرد سافت فون بسیار ساده است. برای بیشتر ارائه دهنده ها را انداختن تلفن تان به سادگی دنبال کردن فرآیند بارگذاری برنامه داخلی ویپ می باشد که معمولا بیشتر از چند دقیقه زمان نمی برد.

اما نخست باید ببینیم که راه اندازی سافت فون چه نیاز های اولیه ای دارد.

برای استفاده ار سافت فون به دو قطعه تجهیزات نیاز خواهید داشت:

  • یک کامپیوتر
  • یک هدست ویپ (یا دسترسی به یک میکروفون و اسپیکر روی کامپیوترتان)
  • استفاده از هدست برای تضمین یفیت صدا در تماس هایتان پیشنهاد می شود. هرچند ممکن است اسپیکر با کیفیت و دستگاهی که به خوبی صدایتان را انتقال دهد در اختیار داشته باشید، اما در صورت امکان بهتر است که از انتقال صدا های محیطی پرهیز کنید تا هیچگونه خلل یا صدای مزاحمی در تماس تان به وجود نیاید.
  • ما همچنین به کامپیوتر اشاره کردیم، اما اگر کامپیوتر شخصی دستگاه اصلی ای نیست که با آن کار می کنید، بسیاری دستگاه دیگر نیز هستند که می توانند به سافت فون دسترسی پیدا کنند.

شما می توانید از هر نوع کامپیوتر (لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی)، تلفن همراه، یا حتی تبلت استفاده کنید. تا زمانی که به اینترنت متصل باشید تمامی این گزینه ها موجود اند. حال که سخت افزار لازم را دارید وقتش است که برنامه سافت فون را دانلود کنید.

نرم افزار سافت فون

با دستگاه تان در دست، شما آماده ی شروع ماجرا هستید. حال در قدم بعدی باید نرم افزار ویپ را از سرویس تلفن تجاری خود روی دستگاه تان دانلود کنید.

پس از طی کردن مراحل نصب و وارد کردن تنظیمات تلفن تان، برنامه در چند دقیقه آماده ی استفاده خواهد شد.

تمام چیزی که برای یرقراری تماس اول به آن نیاز دارید یک اتصال اینترنت است.

DSL یا سرویس کابلی

آخرین و مهم ترین قطعه در پازل سافت فون، این است که مطمئن شوید به اینترنت متصل هستید. شما به اتصال اینترنتی نیاز دارید که دسترسی به پهنای باند کافی داشته باشد تا خیالتان جمع شود که قرار نیست وسط مکالمه تماس تان قطع شود.

چند مورد فنی دیگر هست که باید در نظر داشته باشید. این موارد جزئی هستند، از آنجا که اکثر دستگاه های مدرن تجهیزات لازم را همراه خود دارند.

موارد فنی دیگر

  • سافت فون ها تنها وقتی قادر به برقراری ارتباط هستند که هر دو طرف تماس از پروتکل ویپ پشتیبانی بکنند.
  • هردو طرف تماس باید حداقل یک کدک مشترک داشته باشند.

حال که نرم افزارتان را نصب کرده اید، دستگاه ها آماده اند، و اینترنت تان با ثبات و سریع است می توانید با سافت فون تان تماس ویپ برقرار کنید و به دیگر ویژگی های شگفت انگیز ویپ دسترسی پیدا کنید.