عملکرد Softphone ها و مزایای استفاده از آن ها همان مسئله ای است که ما در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. دنیای امروز بدون راه اندازی شبکه‌های کامپیوتری تقریبا غیر قابل تصور است. ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که ارتباطات و تبادل اطلاعات در فضای سایبری و در بستر شبکه‌های کامپیوتری یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوعات امروزعصر ما است.

Softphone نیز یکی از همین موارد در تکنولوژی امروز ما است که توانسته‌‌ است با توجه به مزایای بسیار خود، طرفداران بسیاری را به ‌‌سمت خود جذب کند.

 Softphone چیست؟  

Softphone در واقع نرم افزاری است که روی یک دستگاه متصل به اینترنت نصب می‌‌شود که از آن برای برقراری تماس تلفنی استفاده می‌‌شود. به بیان دقیق‌‌تر، Softphone، تلفن نرم افزاری است که از آن برای برقراری تماس‌های تلفنی سیستم VoIP با استفاده از اینترنت استفاده می شود.

به دنبال خدمات VoIP هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

در این تماس، از یک رایانه به‌‌عنوان سخت‌افزار جهت برقراری مکالمات تلفنی استفاده می‌شود. این تلفن تحت شبکه بوده و از همین بستر برای برقراری تماس استفاده می کند.

Softphone مانند تلفن سانترال و تلفن آی پی، روی مرکز تماس رجیستری می‌شود. عملکرد و ظاهر Softphone مانند تلفن‌‌های معمولی بوده و از تفاوت آن با تلفن‌های معمولی از لحاظ ظاهری مانند نوع رومیزی یا بی‌سیم، می‌‌توان به سخت افزار آن‌‌ها اشاره کرد.

سافت فون ها

میکروفون و نمایشگر به صورت اختصاصی به سافت فون ها تعلق نگرفته است و از طریق ارتباط با سیستم‌عامل رایانه، موبایل و تبلت از سخت‌افزارهای آن‌ها استفاده می‌کنند. در واقع گوشی soft phone، یک هدست است که به کارت صدای رایانه متصل می‌شود.

این تکنولوژی توسط VoIP ارائه می شود و می‌‌توان گفت که رابطی کاربر پسند است که با همان روش یک تلفن معمولی، کار می کند. این رابط به کاربران این امکان را می‌‌دهد تا به شماره‌‌گیر و تمام ویژگی هایی که در ویپ آن‌‌ها وجود دارد، دسترسی داشته باشند.

در واقع، یک تلفن نرم افزاری این توانایی را دارد تا به کلیه ویژگی‌‌های ویپ شما دسترسی داشته باشد و آن را ارتقا دهد؛ کاری که تلفن‌‌های معمولی، قادر به انجام آن نیستند.

یک Softphone چگونه کار می کند؟ 

همانطور که گفته شد، اساس کار این تلفن‌‌ها به صورت نرم افزاری بوده و برقراری ارتباط با آن‌‌ها، از طریق سیستم های سخت افزاری مانند تلفن های هوشمند، رایانه و غیره انجام می‌‌گیرد.

سافت فون ها چگونه کار می کنند ؟

اما برای برقراری ارتباط صوت از طریق نرم افزار، زمانیکه یک تماس VoIP برقرار می‌شود، نرم افزار اطلاعات صوتی را بسته ‌بندی کرده و به ارائه‌کننده سرویس VoIP ارسال می‌کند. درآنجا داده‌های دریافتی به سیگنال‌های صوتی تبدیل شده و به سمت دیگر تماس تلفنی ارسال می‌شوند.

از سوی دیگر سیگنال‌های بازگشت صدا از طریق روش معکوس ارسال شده که در نهایت یک تماس تلفنی کامل برقرار می‌شود. اگرچه برقراری ارتباط با Softphone ها بسیار ساده می باشد، اما در ابتدا لازم است بدانید که ملزومات اساسی یک Softphone چیست.

به دنبال خدمات پشتیبانی نرم‌افزار هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

هر آن‌‌چه که برای راه اندازی Softphone به آن نیاز داریم؟

یک کامپیوتر رومیزی

تا زمانی که بتوانید به اینترنت وصل شوید، می توانید از هر نوع رایانه، لپ تاپ، تلفن هوشمند یا تبلت برای راه اندازی Softphone استفاده کنید.

یک هدفون VoIP

استفاده از هدفون برای اطمینان از دستیابی به بهترین صدای ممکن توصیه می شود. در صورتی که بلندگوهای عالی و دستگاهی داشته باشید که بتواند صدا را به خوبی جذب کند، همچنان فرصت برای ایجاد نویز در محیط وجود دارد که می‌‌تواند کیفیت صدا را بدون یک هدفون مناسب مختل کند.

نرم افزار Softphone

در این مرحله نرم افزارVoIP، ازسرویس تلفن تجاری روی دسک تاپ یا دستگاه مورد نظر نصب می-شود. نرم افزارهای بسیاری وجود دارند که به طور مستقیم بر روی رایانه، لپ تاپ  یا دستگاه تلفن همراه شما بارگیری می شوند.

سرویس DSL یا کابل

حالا، تمام آنچه که برای برقراری اولین تماس تلفنی خود به آن نیاز دارید یک اتصال اینترنت است.

همانطور که گفته شد، آخرین، اما مهمترین قطعه برای برقراری تماس با Softphone، وجود یک اتصال اتصال اینترنتی معتبر است که پهنای باند مناسبی برای تماس‌‌ها داشته باشد.

ویژگی های استاندارد تلفن هوشمند 

استفاده از تلفن نرم افزاری، در هنگام ارائه ویژگی، میزبان بسیاری از گزینه ها است. این تلفن‌‌ها مزایای بسیاری را برای کاربران خود به ‌‌همراه دارند که از جمله آن‌‌ها می‌‌توان به رابط کاربری آسان تا بسیاری از تنظیمات تماس گیرنده داخلی دیگر اشاره کرد. کاربران Softphone می توانند آن را متناسب با نیازهای تجاری خود تنظیم نمایند.

همه چیز درباره سافت فون ها

البته کاربران Softphone، فراتر از این ویژگی های استاندارد، می‌‌توانند با در نظرگرفتن مزایای دیگر این نوع تلفن، آن‌‌ها را انتخاب کرده و و از آن‌‌ها بهره‌‌مند شوند. در ادامه به ذکر چند مورد از محبوب ترین ویژگی های ارائه شده از این تلفن می‌‌پردازیم:

  • Three way calling: تماس ۳ جانبه
  • Multiple Call Appearance Lines: خطوط ظاهر تماس چندگانه
  • Blind, Warm, and Voicemail Transfers: انتقال کور ، گرم و انتقال پیام صوتی
  • Caller ID: شماره تماس گیرنده
  • Call Waiting: انتظار تماس
  • Voicemail: پیام صوتی
  • Call Forwarding: انتقال تماس
  • Caller and Calling Line Information: اطلاعات خط تماس و تماس گیرنده
  • Call Log: تماس تلفنی
  • Call Hold/Resume: با Hold / Resume تماس بگیرید
  • One-click Calling: تماس با یک کلیک
  • Mute and Volume Controls: قطع صدا و کنترل صدا

همانطور که مشاهده می کنید ، تلفن های نرم افزاری دارای تمام ویژگی‌‌های موردعلاقه کاربران هستند. بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده  و با توجه به مزایای Softphone، سوییچ کردن و تغییر از تلفن‌‌های قدیمی سفت و سخت به یک تلفن نرم‌‌افزاری کاملا منطقی به‌‌نظر می‌‌رسد.

مزایای جانبی Softphone 

پس از بررسی Softphone‌‌ ها از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری، زمان آن رسیده است که به‌‌بررسی مزایای دیگری از این نوع تلفن بپردازیم. دراین میان موارد بسیار زیادی وجود دارد که به بررسی برخی از آن‌‌ها خواهیم پرداخت.

پس انداز هزینه 

استفاده از Softphone ها منجر پس انداز برای کاربران خود می‌‌شوند. انواع مختلفی از آن‌‌ها وجود دارد که از لحاظ قیمت با یکدیگر متفاوت هستند، اما تقریبا استفاده از همه آن‌‌ها باعث صرفه جویی در هزینه ها می شوند.

تجهیزات کمتر 

Softphone ها، به مراتب به تجهیزات بسیار کمتری نسبت به تلفن‌‌های قدیمی احتیاج دارند. به‌‌عنوان مثال سیم کشی از جنس مس که برای اتصال تلفن ثابت لازم است، دیگر احتیاج نیست و نصب پر هزینه سرور PBX نیز ضرورتی ندارد.

عدم نیاز به خط اختصاصی 

تلفن‌‌های هوشمند قادر به استفاده موثر از پهنای باند اینترنت هستند و نیازی به اتصال اختصاصی برای ارتباطات صوتی ندارند. عدم نیاز به خط اختصاصی، یکی دیگر از مهمترین مزایا و همچنین عوامل تاثیرگذار و مثبت بر صرفه جویی هزینه ها در تجارت است.

امکان کنفرانس و تماس ویدیویی 

کاربران همچنان می‌‌توانند به جای نصب یک سیستم کنفرانس گران قیمت برای کار خود، می‌‌توانند از یک تلفن هوشمند برای کنفرانس چند جانبه و مکالمه ویدیویی و البته بدون هزینه‌‌های اضافی استفاده کنند.

هزینه های پیش رو 

برای نصب خطوط تلفن‌‌های سنتی، باید دستگاه تلفن را خرید یا اجاره کرد که این کار می تواند هزینه‌‌ای بزرگ برای تجارت شما محسوب شود. بنابراین با داشتن یک Softphone، دیگر نیازی به هیچ سخت افزار گران قیمتی نبوده و در صورت نیاز به جابجایی دفاتر، می توان آن را با خود جابه‌‌جا کرد.

ارتباطات متحد

وجود یک سیستم عامل در میان همه کارمندان نه تنها ارتباط با آن‌‌ها را آسان تر می کند بلکه ارتباط آن ها با مشتریان نیز ساده تر می شود. ارسال پیام های فوری به یکدیگر در طول مکالمه‌‌های مهم و پیام صوتی به گزینه های ایمیل، دنیای کاملا جدیدی از ارتباطات را باز می کند که تلفن‌‌های سنتی به ‌‌هیچ عنوان با آن‌‌ها قابل مقایسه نیستند.

Softphone‌‌ها در مقابل تلفن های IP

سوال بعدی که ممکن است در ذهن کاربران به ‌‌وجود بیاید این است که چه تفاوتی بین یک Softphone و یک تلفن IP وجود دارد؟

در ابتدا باید بدانیم که این دو نوع تلفن رقیبی برای یکدیگر محسوب نمی‌‌شوند. در واقع هر دو نوع، ویژگی‌‌های VoIP را برجسته‌‌تر می کنند و باعث یکپارچگی یک سیستم ارتباطی، با هزینه ای بسیار کمتر در مقایسه با خطوط تلفن قدیمی می‌‌شوند. به بیان دیگر، این دو تلفن در ارتباط با یکدیگر کار می کنند تا یک راه حل ارتباطی استثنایی را ارائه دهند.

جمع بندی

بنابراین با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله، اگر به دنبال یک تلفن ارزان قیمت، با کیفیت و با امکانات ویژه برای خود هستید که به ‌‌راحتی بتوانید در هر محیطی از آن‌‌ها استفاده کرده و با آن تماس رایگان درون شبکه‌‌ای برقرار نمایید، بهتر است به سراغ soft phoneها بروید.

همان‌‌طور که گفته شد این تلفن‌‌ها با مزایای بسیار زیادی که دارند می‌‌توانند به‌‌خوبی پاسخگوی نیاز کاربران خود باشند.