امروزه با پیشرفت تکنولوژی کیفیت و سرعت کارها بهبود یافته است. در هر محیط شرکتی و یا سازمانی برای فراهم کردن یک شبکه کوچک ارتباطی از سانترال استفاده می کنند تا بتوانند ارتباط بین افراد در سازمان را فراهم کنند.

علاوه بر شرکت های پر جمعیت، گروه های دو و یا چند نفره کوچک نیز از این دستگاه استفاده می کنند. زیرا این دستگاه، ارتباط بین افراد را تسهیل می کند. شرکت ها و سازمان ها برای خدمت رسانی هرچه بهتر از این دستگاه استفاده می کنند.

سانترال یا مرکز تلفن، بسته به نوع کاربرد و ظرفیت متفاوت است. در این زمینه شرکت های مختلفی با نام های تجاری گوناگون مشغول فعالیت هستند که بزرگترین آن ها شرکت پاناسونیک است. اگر نیاز به خدمات سانترال دارید روترنت می تواند به شما کمک کند.

این شرکت به دلیل امنیت و پایداری فوق العاده ای که داشته است، توانسته رضایت مشتریان را جلب کند. در ادامه به مزیت های استفاده از سانترال پرداخته می شود:

  • کاهش هزینه ها در بلند مدت
  • راحتی در ارتباطات
  • پاسخگویی و تماس در صورت دارا بودن یک گوشی تلفن به چندین خط
  • تلفن گویا و اپراتور خودکار
  • استفاده از کنفراس صوتی و تصویری
  • تماس تصویری بدون داشتن هزینه اضافی
  • ضبط تمامی مکالمات
  • ارتباط چندین شرکت و سازمان بدون هزینه
  • محدود کردن تماس ها و محدودیت های ویژه
  • پاسخگویی سریع به مشتریان
  • افزایش راندمان
  • پاسخگویی به تمام تماس های دریافتی

طبقه بندی سانترال

انواع سانترال

سانترال و یا مرکز تلفن به دو دسته آنالوگ و تحت شبکه تقسیم می شوند. در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم. اگر نیاز به خدمات راه اندازی شبکه دارید می توانید از خدمات روترنت استفاده کنید

سانترال آنالوگ

مرکز تلفن آنالوگ به صورت فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرد و برای استفاده از آن حتما باید از شرکت مورد نظر، دستگاه آن را خریداری کرد.

پس از خرید باید سیم کشی های درون سازمانی و برنامه ریزی دستگاه توسط شرکت انجام شود.

در این روش سیم کشی هزینه های جانبی دارد که به همین دلیل برخی از افراد و سازمان ها به دنبال سانترال تحت وب رفته اند. البته مزیت این روش پایداری و امنیت بالای آن است. یکی از سانترال های آنالوگ سانترال کم ظرفیت ۸۲۴ است که برای کسب و کارهای کوچک مناسب است.

این دستگاه در مدل  TEM824 به بازار عرضه شد. به دلیل اینکه این سانترال در ظرفیت پیش فرض خود بعد از خرید، دارای ۳ خط شهری و ۸ خط داخلی بوده است، به سانترال ۳ به ۸ مشهور است. برنامه ریزی این سانترال نیز هم با نرم افزار و هم با تلفن امکان پذیر است.

نکته قابل ذکر، پشتیبانی نکردن این مدل از پروتکل سیپ است. در ادامه قابلیت سانترال ۸۲۴ آورده شده است:

  • استفاده از قابلیت تلفن گویا و راه اندازی سه مرحله ای آن
  • قابلیت راه اندازی خطوط شهری آنالوگ و خطوط داخلی هایبرید پاناسونیک
  • برنامه ریزی از راه دور با مودم
  • راه اندازی و نصب آسان با کابل USB و تلفن سانترال مانند تلفن ۷۷۳۰
  • کیفیت بالای قطعات و سخت افزار

با آشنا شدن به مدل های مختلف سانترال آنالوگ نوبت به بررسی این روش رسیده است. در ادامه معایت و مزیت روش آنالوگ را می توانید مشاهده کنید:

مزیت های روش سانترال آنالوگ

پایداری و امنیت بالای سیستم به دلیل آنلاین نبودن سیستم از مزیت های سانترال آنالوگ است. به عبارت دیگر هر دستگاهی که به شبکه اینترنت وصل می شود، ریسک مورد حمله قرار گرفتن را به همراه دارد. به همین دلیل آفلاین بودن این سیستم، آن را از حمله های احتمالی، دور می سازد.

معایب روش سانترال آنالوگ

برای بهره برداری از این سیستم، باید سیم کشی های زیادی انجام پذیرد. از طرفی به هنگام مشکل در سیستم، به صورت آنلاین نمی توان مشکل را حل نمود. همچنین هزینه های جانبی نگهداری آن نیز ممکن است زیاد باشد.

سانترال  کم ظرفیت TEM/TES824 جز سانترال های آنالوگ شرکت پاناسونیک است که از طریق تلفن قابل برنامه ریزی است. سانترال های پر ظرفیت در سری های مختلفی مانند  TDA، TDE به بازار عرضه می شود. سانترال TDA از طریق کابل USB متصل می شود.

سانترال تحت شبکه

بالاترین سرعت و کیفیت در بین سانترال ها برای سانترال از نوع تحت شبکه است. در این روش انتقال تصویر نیز انجام می پذیرد و این ویژگی هزینه ها زیادی را در سازمان صرفه جویی می کند.

همچنین هنگام بروز مشکل، می توان آن را به صورت آنلاین برطرف نمود. سانترال های تحت شبکه در دو مدل  TDE و NS به بازار عرضه می شوند. در ادامه به بررسی ویژگی سانترال سری NS پرداخته می شود:

  • تحت شبکه بودن آن و راه اندازی تمامی بسرهای پروتکل سیپ
  • پوشش تمام امکانات موجود در سری TDE و TDA و رفع باگ های نسخه پیشین
  • راه اندازی خطوط شهری مخابرات در سریع ترین زمان و بدون هیچ نقصی
  • راه اندازی تمام بسترهای ویپ و سیپ ترانک یا خط ۵ رقمی مخابرات
  • پایداری بسیار بالا و هزینه پایین آن
  • دارای لایسنس های ۶۰ روزه رایگان
  • تلفن گویای هوشممند
  • فرآهم سازی صف انتظار
  • صندوق صوتی

با بررسی نسخه های تحت وب، نوبت به بررسی این روش رسیده است. در ادامه، مزیت ها و معایت روش سانترال تحت وب را تشرح می کنیم:

مزیت های روش سانترال تحت شبکه

در این روش، به دلیل آنلاین بودن سیستم، سرعت در بالاترین حد خود قرار دارد و انتقال تصویر به راحتی امکان پذیر است. همچنین نیاز به سیم کشی پیچیده نیست و هزینه نگهداری آن نیز بسیار اندک است. همچنین هنگام بروز مشکل، می توان آن را در کمترین زمان به صورت آنلاین حل نمود.

معایب روش سانترال تحت شبکه

 هر سیستم آنلاین در فضای اینترنت ممکن است مورد حمله قرارگیرد و سانترال تحت شبکه نیز از این موضوع مستنثی نیست.

برسی قیمت سانترال

بررسی قیمت سانترال ها

 

 با نگاهی به قابلیت های سانترال های آنالوگ و تحت وب مشخص می شود که قابلیت سانترال های تحت وب بیشتر از آنالوگ است. به همین دلیل قیمت آن نیز بیشتر است.

در یک سال گذشته قیمیت این اجناس که وابسته به قیت ارز بوده، نوساناتی داشته است،

جمع بندی

با توجه به نیاز روز افزون ارتباط افراد سازمان با یکدیگر و بالابردن کیفیت پاسخگویی به مشتری، دستگاه هایی به نام سانترال و یا مرکز تلفن پدید آمدند. در این روش افراد یک سازمان به صورت رایگان باهم در ارتباط هستند.

سانترال ها در ابتدا آنالوگ بوده اند و شرکت پاناسونیک، اولین قدم ها را برای تولید این دستگاه ها برداشته است. این شرکت ابتدا با معرفی سانترال های کم ظرفیت، رضایت بسیاری از مشتریان را جلب نمود. از ویژگی های این روش می توان به پایداری و امنیت بالای سیستم نام برد.

رایگان بودن استفاده از سانترال ها، به کاربران و کارمندان این امکان را می دهد تا بتوانند مدت زمان طولانی تری را به تماس ها اختصاص دهند. دستگاه های سانترال آنالوگ مانند سانترال ۸۲۴ از اولین دستگاه های کم ظرفیت آنالوگی بودند که قابلیت برنامه ریزی به دو روش را داشته است.

در این روش سیم کشی درون سازمانی زیادی نیاز است و هزینه نگهداری آن نیز ممکن است کمی زیاد باشد. همچنین به هنگام بروز مشکل، نمی توان آن را به صورت آنلاین برطرف نمود و حل مشکل، نیازمند زمان است.

در ادامه، سانترال تحت وب به منظور پاسخگویی هرچه بهتر و بیشتر پدید آمد. در این روش تماس تصویری رایگان نیز به این پکیج اضافه شد. همچنین تمامی تماس های دریافتی پاسخ داده می شود و صندوق صوتی نیز فعال است.

در این روش سرعت انتقال داده بسیار بالا می باشد و کیفیت آن نیز به مراتب بهتر است. اما همانند تمامی سیستم های آنلاین ممکن است مورد حمله قرار گیرد و البته شرکت پاناسونیک با فایروال هایی که در این نسخه ها به کار برده است، این ضعف را جبران کرده است.

با مقایسه قیمت سانترال ها نیز متوجه تفاوت سانترال آنالوگ و تحت وب می شویم. همان طور که در بخش های قبلی ذکر شد، تفاوت قیمت این دو نوع محصول، در ویژگی هایی است که هر کدام دارند. به طور خلاصه، سانترال باعث بهبود عملکرد سازمان، بالابردن راندمان فعالیت و افزایش رضایت مشتریان شرکت می شود.