سیستم ارتباطی ایزابل یکی از بهترین سیستم هایی است که نوید دهنده ارتقاء سطح کیفی ارتباطات است. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد که به معرفی این نرم افزار متن باز و رایگان بپردازیم، تاریخچه ساخت و نحوه عملکرد آن را بررسی کنیم و مزایای آن‌‌ را نسبت به نرم افزار های دیگر ویپ در اختیار کاربران قرار دهیم.

به دنبال خدمات VoIP هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

 

ایزابل چیست؟

ایزابل در واقع یک نرم‌‌افزار ارتباطات یک‌‌پارچه با منبع باز است که تحت مجوز عمومی GNU قرار دارد. در سال ۲۰۱۶، کمپانی cx3 اقدام به خرید یکی از محبوب‌‌ترین نرم‌ افزارهای پایه سیستم های تلفنی و ویپ (VOIP)  یعنی الستیکس نمود. این شرکت یکی از ارائه دهندگان نرم‌‌افزارهای نوین و کاربردی سیستم های ویپ (VOIP) بود که با خرید الستیکس، تنها قصد داشت حضور خود را در بازار گسترش دهد و محبوبیت خود را در میان کاربران بیش‌‌تر کند.

ایزابل چیست

پس از آن‌‌که این شرکت نسخه ۵ این نرم‌‌افزار را که اکنون دیگر نه رایگان بود و نه متن باز، روانه بازار کرد، انجمن کاربران ستاره‌‌ها به رهبری بوریس گارفیاس، نیکولا گودیو آرژانتینی و آلفیو موژوز با دیدن نگرانی‌‌های کاربران الستیکس، دست به تولید نرم ا‌‌فزار ایزابل به‌‌عنوان زیرشاخه‌‌ای از الستیکس با امکانات بیشتری زدند.

رهبران انجمن کاربران ستاره‌‌ها از امکانات موجود در نسخه ۴ نرم‌‌افزار الستیکس برای نرم‌‌افزار جدید خود بهره بردند و نام آن را ایزابل نهادند. این نرم افزار مبتنی بر نسخه‌‌های منبع باز Elastix، Asterisk، FreePBX، HylaFAX، Openfire و Postfix است، که مانند الستیکس امکانات بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار می‌‌دهد.

عملکرد ایزابل

عملکرد ایزابل

یکی از مورادی که می تواند به درک بهتر ویژگی های این نرم افزار منجر شود، مقایسه و بیان عملکرد آن است. در ادامه به بررسی عملکرد ایزابل با استفاده از IP استاتیک و IP داینامیک، می پردازیم.

عملکرد ایزابل با استفاده از IP استاتیک

آدرس IP استاتیک در سرور ایزابل به سرویس لیست کنترلی GoTrunk IP ACL اضافه می‌‌شود که در طی آن، تماس‌‌های خروجی از آن آدرس IP بدون نیاز به احراز هویت بیش تر پذیرفته می شوند.

همچنین تماس‌‌های ورودی به یکی از شماره تلفن‌‌های موجود در حساب کاربر مستیقما به آدرس IP عمومی ایزابل ارسال شده و از آن‌‌جا که تماس‌‌ها از طریق آدرس IP های شناخته شده انجام می‌‌شود، ایزابل بدون نیاز به احراز هویت بیش‌‌تر آن ها را قبول می کند.

این روش در واقع کارآمدترین روش برای تائید صحت تماس‌‌های سیپ ترانک است.

عملکرد ایزابل با استفاده از IP داینامیک

در این روش نرم‌‌افزار برای تماس های خروجی از Issabel به GoTrunk SIP از تائید اعتبار استفاده می کند. برای تماس های ورودی به یکی از شماره های تلفن های موجود در حساب GoTrunk، باید در GoTrunk ابتدا ثبت نام انجام شود و در صورت تغییر آدرس IP، ثبت نام مرتبا تکرار شود. در این حالت تماس ها به آدرس IP که در جدیدترین ثبت نام Issabel ثبت شدند، ارسال می شوند. از آن جا که تماس‌‌ها از طریق آدرس IPهای شناخته شده انجام می شود، ایزابل بدون نیاز به احراز هویت بیشتر، آنها را قبول می کند.

امکانات ویژه در ایزابل

نرم افزار فوق العاده Issabel امکاناتی دارد که سبب می شود تا آن را به عنوان یکی از بهترین ها در دنیای ارتباطات بدانیم. برخی از امکانات فوق العاده این نرم افزار در ادامه قابل مشاهده هستند که به توضیح مهم ترین آن ها پرداخته ایم:

  • IPهای جغرافیایی محدود در فایروال
  • فایروال تطبیقی یا fail2ban
  • امکان نصب گواهینامه‌‌های SSL
  • امکان ایجاد یک سیستم ویدئو کنفرانس
  • جایگزینی Openfire توسط Prosody به‌‌عنوان یک سرور پیام‌‌رسان فوری
  • تهیه Zoneminder ، یک سیستم تشخیص تصویر
  • پشتیبانی از ۲۰۰ برنامه افزودنی توسط کاربر و ایجاد ۵۰ تا ۸۰ تماس همزمان در سرویس سیپ ترانک
  • وجود ۴ خط آنالوگ FXO و ۲ پورت ایستگاه آنالوگ FXS که باعث بقای برق از طریق پل‌‌های داخلی FXO و درگاه‌‌های FXS  می‌‌شوند.
  • Issabel GUI که در واقع می‌‌توان از آن به‌‌عنوان جادوگری برای نصب سریع و آسان بدون استفاده از فن و ایجاد سروصدا نام برد.

فایروال تطبیقی یا fail2ban

fail2ban یکی از ابزارهای جالب لینوکس است. روش کار این ابزار به این ‌‌صورت است که تلاش‌‌های نفوذی به سیستم را تشخیص داده و IP منشا آن ها ‌‌را مسدود می‌‌کند. بدین ترتیب می توان آن را یکی از بهترین راه های مقابله با نفوذهایی دانست که با خطراتی که می توانند ایجاد کنند، یک سازمان یا مرکز را تهدید می کنند.

IPهای جغرافیایی محدود در فایروال

بسیاری از ما درباره حملات مداوم هکرها به IP PBXها مطالب و خبر‌‌های بسیاری شنیده ایم.

حملاتی خاص از قاره‌‌ها یا کشور های خاص که برای مقاصدی خاص صورت می گیرند. در طراحی ایزابل به این نکته توجه ویژه‌‌ای شده است که با توجه به آن، عملکرد بسیار جالبی به این نرم‌‌افزار اضافه شده است.

ابزاری که به کاربر امکان محدود کردن IPهای محدوده جغرافیایی که می‌‌توانند به سیستم ما دسترسی داشته باشند را می‌‌دهد. بنابراین ما از طریق ایزابل می‌‌توانیم تعیین کنیم که اجازه اتصال برای IP هایی که مثلا منشا آن‌‌ها از هند یا افریقا و یا دیگر کشورها است، صادر نشود.

با این کار علاوه بر افزایش امنیت در سرور، میزان فعالیت پردازنده نیز به‌‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌‌کند.

نقد و بررسی IP PBX Issabel

قطعا اگر اهدای جایزه برای سیستم‌‌های تلفنی IP وجو داشت، الستیکس قادر به دریافت آن بود. الستیکس در عرصه سرویس ویپ (VOIP)  با منبع آزاد، بسیار شناخته شده و محبوب بود که البته این شهرت و محبوبیت خود را به واسطه پاسخگویی همه جانبه به نیازهای کابران خود بدست آورده بود.

Issabel Open Source PBX را در واقع می‌‌توان به‌‌عنوان تناسخی برای Elastix PBX دانست.

در عمق نرم افزار ایزابل

کاربران با نصب بسیار ساده و روان نرم‌‌افزار ایزابل روی سیستم عامل‌‌های خود شروع به استفاده از این نرم‌‌افزار کرده و پس از نصب و مواجهه با رابط کاربری بسیار عالی و در عین حال ساده آن، به این نتیجه رسیدند که ایزابل به طرز باورنکردنی مشابه الستیکس می‌‌باشد و امکانات و ترفندهای بیشتری نیز به آن اضافه شده است و تنها تفاوت آن در رنگ‌‌بندی محیط آن به رنگ بنفش است. آموزش نصب ایزابل با راهنمای تصویری را در بلاگ سایت روترنت به صورت کامل ارائه شده است.

عملیات اصلی در این فضا با یک منو در سمت چپ صورت می‌‌گیرد که با باز شدن آن، زیر منوها باز می شوند. کار در این محیط بسیار سریع و روان بوده و کار با آن را برای کاربر دلپذیر کرده است. از امکانات جدید در ایزابل می‌‌توان به بهینه شدن محیط از لحاظ گرافیکی و سرعت بالاتر آن نسبت به الستیکس اشاره کرد.

از گذشته تا به حال

در گذشته و با استفاده از Elastix PBX، کاربر باید با چندین فریم تعبیه شده در ساختار نرم‌‌افزار مقابله می‌‌کرد تا بتواند در  تغییراتی را ایجاد کند. در واقع کاربر می‌‌بایست FreePBX را در یک قالب جانبی بارگزاری می‌‌کرد که البته این ‌‌کار نیازمند فریم‌‌های خاص و مخصوص به خود بود.

نکته قابل توجه در ایزابل، بهبود بخشی قابل توجهی در نحوه تعامل با بخش PBX Issabel است. اکنون کابر برای ایجاد تغییرات تنها با یک صفحه ساده در سمت راست مواجه می‌‌شود.

همچنین کاربران می‌‌توانند پس از تغییر تنظیمات امنیتی وارد قسمت Umembedded IssabelPBX شده که به آن‌‌ها این امکان را می‌‌دهد تا به یک رابط از ایزابل دسترسی پیدا کنند که بتوانند به گزینه‌‌هایی که پنهان‌‌اند و معمولا دیده نمی‌‌شوند، دسترسی پیدا کنند.

کابران ایزابل همچنین می‌‌توانند از سرویس جدیدی که این نرم افزار در نسخه جدید خود با عنوان Issabel Meet ارائه داده است، برای ارائه خدمات کنفرانس‌‌های ویدئویی و همکاری آنلاین استفاده کنند. سرویس  Issabel Meet در نسخه جدید ایزابل از شرکتی به‌‌نام jitsi مشتق شده است.

بررسی مشکلات نرم افزار ایزابل

از اشکالات این نرم‌‌افزار می‌‌توان به وجود زبان ترکیبی برای کنفرانس ویدئویی اشاره کرد که ضمن آن در هنگام استفاده از کنفرانس ویدئویی، گزینه‌‌ها با زبان‌‌های انگلیسی و اسپانیایی ترکیب می‌‌شوند. برای رفع این مشکل باید جابجایی زبان، بعد از جابجایی آن به زبان غیرانگلیسی صورت بگیرد. البته این نکته بیش‌‌تر برای انگلیسی زبان‌‌ها حائز اهمیت است.

نرم افزار ایزابل

دریافت خطا هنگام ارتباط کاربران با صندوق پستی نیز یکی دیگر از اشکالات موجود در این نرم‌‌افزار می‌‌باشد. الستیکس از IMAP به‌‌عنوان مشتری مبتنی بر وب استفاده می‌‌کرد که از ایزابل نیز انتظار می‌‌رفت که از این ویژگی برای ارتباط بهتر کاربران با صندوق پستی خود استفاده کند.

از امکانات این سرویس می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان گفتگو
  • پخش زنده
  • اشتراک گذاری اسناد
  • اشتراک گذاری صفحات
  • برقراری تماس تلفنی

با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله به‌‌راحتی می‌‌توان دریافت که ایزابل با در برگرفتن مزایای بسیار خود مانند نصب و رابط کاربری آسان، می‌‌تواند در حوزه کسب و کار، تدریس و موارد دیگر مفید واقع شود. قطعا این نرم‌‌افزار حتی با وجود برخی کاستی‌‌ها در ساختار خود، ارزش بررسی و امتحان کردن را داشته و کابران با توجه به رایگان بودن آن چیزی برای از دست دادن نخواهند داشت.