در میان تکنولوژی های مختلفی که در سطح شبکه وجود دارند و همینطور امکاناتی که آن ها فراهم می کنند یک ویژگی مانند یک ستاره درخشان خودنمایی می کند. سیستم VoIP یکی از قابلیت های بسیار مفید و کاربردی است که شما می توانید با بهره گیری از آن به امکانات بسیار مناسبی برای استفاده از تلفن با استفاده از شبکه دست پیدا کنید. اما پیاده سازی این قابلیت می تواند کمی مشکل ساز باشد.

شما با استفاده از نرم افزار ها و برنامه های کاربردی مختلفی می توانید این قابلیت را پیاده سازی کنید، اما برنامه های کمی هستند که امکانات کامل و قدرتمندی را برای کنترل در این قابلیت در اختیار شما قرار می دهند. نرم افزار ایزابل یکی از این نرم افزار هاست و در صورتی که شما بتوانید آن را به درستی نصب و پیکربندی کنید، این امکان را خواهید داشت تا از امکانات کنترلی بسیار خوبی که این نرم افزار ارائه می دهد، بهره مند گردید. در ادامه این مطلب با بررسی نصب ایزابل همراه ما باشید.

نصب ایزابل و بررسی نکات آن

یکی از بهترین برنامه هایی که شما می توانید با استفاده از آن امکانات کامل VoIP را روی شبکه خود پیاده سازی کنید، نرم افزار ایزابل می باشد. این نرم افزار یکی از قدیمی ترین و کاربردی ترین نرم افزار های VoIP به شمار می رود. نرم افزار ایزابل در واقع ادامه پروژه منبع باز الستیکس است که در سال ۲۰۱۵ متوقف شد. این نرم افزار که یکی از بهترین نرم افزار های VoIP بود، خود مجموعه ای از چندین ابزار و برنامه حرفه ای برای کنترل تماس و سایر دسترسی های مدیریتی بود که همه آن ها یکجا در ایزابل نمود پیدا کرده است.

نصب ایزابل کار ساده ای است، اما ممکن است پیچیدگی هایی را با خود به همراه داشته باشد. در ادامه آموزشی ارائه خواهد شد که شما می توانید با استفاده از آن نصب ایزابل را در هفت گام منسجم دنبال کرده و به ویژگی های این برنامه به صورت کامل دسترسی داشته باشید.

آموزش نصب ایزابل

با طی کردن مراحل زیر شما می توانید نصب ایزابل را به راحتی انجام داده و بدون مشکل برنامه را اجرا نمایید و در انتها به پنل کاربری و داشبورد آن دسترسی داشته باشید. در ضمن شما برای نصب ایزابل باید از سیستم عامل Cent OS 7 استفاده کنید که در این آموزش نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

گام اول – شروع نصب

برای شروع نصب با انتخاب ایمیج برنامه ایزابل و انتخاب گزینه Install می توانید فرآیند نصب را آغاز نمایید.

گام دوم – انتخاب زبان و منطقه زمانی

در این مرحله شما زبانی را ی طی فرآیند نصب با آن سروکار خواهید داشت، تعیین خواهید کرد، همینطور می توانید منطقه زمانی یا رجیون خود را نیز تنظیم کنید.

انتخاب زبان و منطقه زمانی

گام سوم – انتخاب فضای نصب

اکنون در این مرحله شما باید انتخاب کنید که نصب ایزابل روی چه قسمتی از هارد سرور شما انجام گیرد. شما این امکان را خواهید داشت که از گزینه پیش فرض استفاده کرده، و روی روت هارد این کار را انجام دهید، همینطور می توانید بخشی از فضای پارتیشن هارد خود را جدا کرده و به نصب ایزابل اختصاص دهید.

انتخاب فضای نصب

گام چهارم – تنظیمات IP

در این بخش از فرآیند نصب شما باید IP ایزابل را تنظیم کنید. در این بخش نیز شما می توانید IP پیشفرض را فعال مرده و فرایند آدرس دهی به صورت اتوماتیک آغاز خواهد شد. بعد از انجام این کار شما می توانید با دستورات کنترلی لیست IP های تخصیص یافته را مشاهده کرده و IP ایزابل را پیدا کنید تا از آن برای ورود به پنل استفاده کنید.

همینطور شما می توانید با استفاده از قابلیت تنظیم IP ورژن ۴ را به صورت دستی به IP دلخواه تغییر دهید.

تنظیمات IP

گام پنجم – تنظیم پسورد ها

در ادامه مراحل نصب شما با دو بخش تعیین رمز برای نصب ایزابل برخورد خواهید داشت. در مرحله اول شما باید یک پسورد قوی برای پنل مدیریت ایزابل وارد کنید که با نام Root مشخص می گردد. در مرحله دوم نیز پسوردی برای پایگاه داده ایزابل از شما درخواست می گردد.

تنظیم پسورد ها

گام ششم – دسترسی به کنترلر

در این بخش بعد از اتمام نصب ایزابل به شما پنل دستوری Cent OS جهت ورود به پنل ایزابل نشان داده خواهد شد. البته شما می توانید به صورت گرافیکی با وارد کردن IP در یک مرورگر به پنل گرافیکی خود وارد شوید و با یوزرنیم Admin و پسورد وارد شده در زمان نصب به داشبورد کامل ایزابل دسترسی داشته باشید.

دسترسی به کنترلر

آموزش queue در ایزابل

ایجاد صف انتظار در الستیکس یکی از قوی ترین قابلیت های این برنامه بوده که ایزابل این قابلیت را به صورت تمام و کمال به ارث برده است. بعد از نصب ایزابل نوبت به راه اندازی این تنضیمات می رسد. قابلیت صف یا queue یکی از قابلیت هایی است که تنظیم آن برای راه اندازی یک سانترال یا یک سیستم پاسخگویی تلفنی بسیار لازم و ضروری می باشد. این عنصر زمانی کاربرد دارد که تعداد تماس های شما از تعداد پاسخ دهندگان تان بیشتر باشد و شما باید آنها را اولویت بندی کرده و در صف انتظار قرار دهید.

آموزش queue در ایزابل

نصب ایزابل می تواند یک پنل مدیریتی کامل برای اینکار در اختیار شما قرار دهد. برای این کار از منوی سمت راست داشبورد گزینه queue را انتخاب کرده، سپس به سراغ تنظیمات بروید. بخش های تنظیمات به صورت زیر اند:

  • شما لیستی از پاسخ دهندگان و داخلی های مورد نظر را مشاهده خواهید کرد.
  • Queue Options: یکی از پر امکانات ترین و طلایی ترین بخش های ایزابل است که با تنظیم درست آن میتوانید، امکانات فوق العاده ای را برای روان تر شدن و کاربر پسند شدن سیستم تلفنی خود به شما عرضه میکند.
  • Caller Position Announcements: امکان پخش و اعلام نوبت و زمان انتظار را به افرادی که پشت خط هستند فراهم میکند.

به طور کلی می توان نصب ایزابل را یکی از تصمیمات استراتژیک برای یک سازمان دانست. نصب ایزابل و استفاده از این سیستم VoIP این امکان را به شما می دهد که امکانات ویژه یک سیستم پولی و سازمانی را به طور رایگان در اختیار داشته باشید. امیدواریم این آموزش نصب ایزابل برای شما مفید بوده باشد.