Hyper-V یکی از فناوری های مایکروسافت می باشد و به کاربران خود این امکان را می دهد تا  محیط های مجازی ایجاد کنند و بتوانند چندین سیستم عامل را بر روی یک سیستم نصب، اجرا و مدیریت نمایند. برای آشنایی و درک بهتر  این فناوری، ابتدا شما را با مجازی سازی آشنا می کنیم. کاربرد و وظیفه مجازی به این صورت می باشد که به ما امکان می دهد یک نسخه نرم افزاری، به نام ماشین مجازی را ایجاد و آن را اجرا کنیم. هر ماشین مجازی مثل کامپیوتر کامل است یعنی دارای سیستم عامل بوده و قادر است برنامه ها را اجرا کند. ماشین های مجازی از قابلیت انعطاف پذیری در زمانی که نیاز به منابع محاسباتی دارید برخوردار هستند، باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شوند و به استفاده کارآمدتر از سخت افزار فیزیکی کمک می نمایند.

Hyper-v در چه مواردی به ما کمک می کند

Hyper-v در چه مواردی به ما کمک می کند

Hyper-v به ما کمک کند تا یک محیط ابری خصوصی ایجاد کنیم. انتقال یا گسترش استفاده از منابع مشترک، انجام خدمات و درخواست های مربوط به IT را ارائه می دهد و به ما این امکان را می دهد که با تغییرات به وجود آمده در تقاضای منابع، میزان استفاده از آن ها را مدیریت و تنظیم کنیم.

از سخت افزارهای موجود بهینه و موثرتر استفاده کنیم. سرورها را در رایانه های قدرتمندتر و تعداد کمتر تلفیق کنیم تا از انرژی و فضای فیزیکی کمتری استفاده کنیم. باعث ایجاد عملیات تجاری اثربخشی و مداوم شده و همچنین با تنظیم کارهای برنامه ریزی شده به ما در کاهش حجم کارها کمک شایانی می کند.

امکان ایجاد زیرساخت دسک تاپ مجازی (VDI)  را فراهم می نماید. استفاده از دسک تاپ متمرکز با VDI می تواند به ما در افزایش سرعت و امنیت نگهداری و انتقال داده ها و تطبیق مقررات و مدیریت سیستم عامل ها و برنامه های دسک تاپ کمک کند. می توانیم میزبان مجازی سازی (Virtualization Host) و (Remote   Desktop) RD را بر روی همان سرور ایجاد کرده و دسک تاپ های مجازی را در دسترس کاربران قرار دهیم.

توسعه و کاربری سخت افزار را تنها با خرید یا نگهداری از تمام سخت افزارهای مورد نیاز کارآمدتر می کند.

Hyper-v چگونه کار می کند

Hyper-v چگونه کار می کند

Hyper-v نوعی فناوری مجازی سازی بر مبنای hypervisor است و به یک پردازنده فیزیکی با ویژگی های خاص نیاز دارد  بنابراین از Hypervisor ویندوز استفاده می کند. hypervisor تمام ارتباطات بین سخت افزار و ماشین های مجازی نظارت داشته و مدیریت می کند. این دسترسی کنترل شده hypervisor به سخت افزار ماشین های مجازی محیط جداگانه ای را برای انجام فعالیت ها در اختیار آن ها قرار می دهد. در برخی از پیکربندی ها، ماشین مجازی یا سیستم عاملی که در حال اجرا دسترسی مستقیم به گرافیک، شبکه یا سخت افزار ذخیره سازی را نیز، دارد.

Hyper-v از چه چیزهایی تشکیل شده است؟

Hyper-v از چه چیزهایی تشکیل شده است؟

Hyper-v متشکل از قطعاتی است که با هم کار در جهت ایجاد و راه اندازی ماشین های مجازی کار می کنند. حال مجموع این قطعات را بستر و چارچوب مجازی سازی می نامند که در زمان نصب، به صورت مجموعه ای نصب می شوند. قطعات مورد نیاز شامل hypervisor ویندوز ، سرویس مدیریت ماشین مجازی، ارائه دهنده مجازی سازی WMI، گذرگاه ماشین مجازی (VMbus)، ارائه دهنده خدمات مجازی سازی(VSP) و درایور زیرساخت مجازی (VID)  می باشد. و همچنین ابزارهایی برای مدیریت و اتصال را در بر می گیرد که می توانید این ابزارها را روی همان رایانه ای که نقش Hyper-v روی آن نصب شده است نصب کنید. این ابزارها عبارتند از:

  • مدیر Hyper-v
  • ماژول Hyper-v برای Windows PowerShell
  • اتصال ماشین مجازی ( VMConnect ) Windows PowerShell Direct

فن آوری های مرتبط با فناوری

برخی از فناوری های مایکروسافت که اغلب به همراه Hyper-v مورد استفاده قرار می گیرند:

  • خوشه بندی Failover
  • خدمات کنترل دسک تاپ از راه دور
  • مدیر ماشین مجازی System Center

Hyper-v چه کاربردی دارد؟

سیستم عامل های پشتیبانی شده

بسیاری از سیستم عامل ها قابلیت نصب و استفاده روی ماشین های مجازی را دارند. به طور کلی ، یک سیستم عامل با معماری x86 می تواند بر روی یک ماشین مجازی Hyper-v اجرا شود. اما بایستی توجه کنید که تمام سیستم عامل ها توسط مایکروسافت پشتیبانی نمی شوند. بر این اساس به لیست موارد پشتیبانی شده در زیر توجه نمایید:

پشتیبانی از ماشین های مجازی Linux و FreeBSD در ویندوز و همچنین سیستم عامل های مهمان ویندوز در ویندوز سرور پشتیبانی می شوند.

Hyper-v چه ویژگی هایی دارد؟

Hyper-v چه ویژگی هایی دارد؟

محیط محاسبات ماشین مجازی Hyper-v شامل تمام قسمت های اصلی رایانه های معمولی همانند حافظه ، پردازنده ، ذخیره سازی و شبکه می باشد. تمام این قطعات دارای ویژگی هایی مختلف جهت پاسخگویی به نیازهای مختلف پیکربندی هستند. فضای ذخیره سازی و شبکه به صورت خاصی بر اساس روش های مختلف پیکربندی دسته بندی می شوند.

۱- بازیابی و پشتیبان گیری از خطراتبرای بازیابی خطرات ، Hyper-v Replica نسخه هایی از ماشین های مجازی را ایجاد می کند که برای ذخیره سازی در مکان فیزیکی دیگری در نظر گرفته شده است ، با این مزیت می توانیم ماشین مجازی را از نسخه خودش بازیابی کنیم. دو روش برای تهیه نسخه پشتیبان ، Hyper-v وجود دارد. روش اول از حالت ذخیره شده و در روش دوم از Volume Shadow Copy Service (VSS) استفاده می شود ، بنابراین می توانیم از برنامه هایی که از VSS پشتیبانی می کنند یک نسخه پشتیبان تهیه کنیم.

۲- بهینه سازیهر سیستم عاملی که توسط Hyper-v پشتیبانی می شود دارای مجموعه ای از سرویس ها و درایورهای سفارشی است که به آنها سرویس ادغام گفته می شود. این سرویس ها استفاده از سیستم عامل در ماشین مجازی را برای کاربر آسان می کنند.

۳- قابلیت حملویژگی هایی مانند جابجایی موثر ، جابجایی ذخیره سازی ، جابجایی یا توزیع ماشین مجازی را آسان می کند.

۴- اتصال از راه دور – Hyper-v برخلاف Remote Desktop شامل اتصالات ماشین مجازی ، ابزاری برای اتصال از راه دور برای استفاده بر روی ویندوز و سیستم عامل لینوکس است. این ابزار به ما امکان دسترسی به کنسول ها را فراهم می نماید تا بر تمام فعالیت های ماشین مهمانی که Hyper-v  روی آن نصب شده، نظارت داشته باشیم.

۵- امنیت داشتن بوت امن ، امنیت و حفاظت ماشین های مجازی و داده های آن ها را در برابر بدافزار و سایر دسترسی های غیر مجاز افزایش می دهد.