مودم ADSL به معنای اشتراک دیجیتال نامتقارن بوده و مخفف شده ی عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line می باشد. با توجه به دنیای مدرن امروزی و پیشرفت صنعت و تکنولوژی تمامی انسان ها از کودکان تا بزرگسالان به اینترنت نیاز داشته و از آن استفاده می نمایند. مودم ADSL نیز از جمله شبکه های اینترنتی بوده و برای استفاده از آن حتما باید در منزل و یا محل کارتان خط ثابتی داشته باشید.

مودم ADSL دارای مزایای فراوانی است که جمله مهم ترین آن ها می توان به اتصال همیشگی و دائمش به اینترنت اشاره کرد، به همین دلیل نیز می تواند گزینه ی بسیار مناسبی برای افرادی باشد که کار آن ها اینترنتی بوده و دائما با اینترنت و شبکه های مجازی سرو کار دارند. مودم ADSL سرعتی معادل ۶ مگابایت بر ثانیه دارد. اگر شما نیز سرو کار زیادی با اینترنت داشته و قصد خرید ADSL را دارید بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و سپس با اطلاعات کافی اقدام به خرید نمایید.

مودم ADSL وایرلس

انواع مودم ADSL

مودم ADSL وایرلس

منظور از مودم های وایرلس همان مودم های بی سیم هستند که با لقب Wifi شناخته می شوند. همانطور که از نام مودم های وایرلس مشخص است این نوع از مودم ها بی سیم بوده و می توان بدون نیاز به سیم آن ها را به چندین دستگاه مختلف همچون گوشی، لپ تاپ و… متصل نمود. این نوع از مودم ها در مقایسه با مدل بعدی که در پایین به بررسی آن می پردازیم هزینه ی بیشتری را در برمیگیرند که البته این نکته نیز فراموش نشود که امکانات بیشتر و باکیفیت بالاتری را نیز ارائه می دهند.

آنتن های موجود در مودم های بی سیم دستگاه های اطراف موجود را پوشش داده و هرچه تعداد آنتن های گفته شده بیشتر باشد دستگاه می تواند برد بیشتری را پوشش دهد! در بسته بندی مودم های وایرلس چندین پورت LAN وجود دارد که سبب می شوند مودم توانایی اتصال با سیم را نیز به دستگاه ها داشته باشد. ناگفته نماند که خود مودم های وایرلس نیز به ۳ دسته ی مختلف تقسیم بندی می شوند که این سه دسته عبارتند از:

مودم‌ های wifi سری G

مودم های بی سیمی که مربوط به سری جی هستند از نظر سرعت و پوشش دهی دارای سرعت نسبتا متوسطی بوده و بیشترین میزا سرعت این نوع مودم ها ۱۲۸ مگابایت بر ثانیه می باشد. مودم های سری جی در مقایسه با مدل دیگر که اکنون آن را بررسی می نماییم از قیمت بیشتری برخوردار هستند.

مودم‌ های wifi سری A و سری B

مودم های بی سیم سری A و سری B در دسته ی قدیمی ترین مدل های موجود قرار داشته و دیگر امروزه کاربرد زیادی ندارند. محدوده ی پوشش دهی این نوع از مودم ها بسیار ضعیف بوده و به همین دلیل نمی توان از آن ها استفاده کرد، این محدوده ما بین ۱۵ تا ۲۵ متر می باشد.

مودم های wifi سری N

جدید ترین و پیشرفته ترین مودم های ADSL سری N می باشند که دارای سرعت ۶۰۰ مگابایت بوده و پوشش دهی آن ها ۷۵ تا ۲۰۰ متر است. این نوع از مودم ها برای شرکت های بزرگی که دارای کاربران و کارکنان زیادی هستند بسیار مناسب بوده و پرکاربرد می باشند. این نوع از مودم ها به دلیل سرعت بالا و پوشش دهی زیاد قیمت بالاتری نسبت به دو مدل پیشین دارند.

مودم ADSL باسیم

مودم ADSL باسیم

مودم های با سیم که با لقب اترنت یا همان Ethernet modem شناخته می شوند برای اینکه به اینترنت متصل شده و کار کنند نیاز دارند تا کابلی داشته باشند! مودم ADSL با سیم دو نوع پورت دارد که یکی از آن ها LAN بوده و دیگری USB می باشند. اگر بخواهیم میان این دو پورت یکی را انتخاب کرده و برای استفاده کردن مناسب بدانیم بدون شک پورت LAN انتخاب می شود. از جمله معایب مودم های باسیم ناتوانی ارائه ی سرویس با دستگاه های فاقد پورت LAN  است.

مودم هایی که قدیمی هستند از بین دو پورت گفته شده فقط یکی را دارا می باشند اما مودم های جدید هر دو پورت را داشته و پشتیبانی می نمایند. در حین خرید باید توجه داشته باشید که اگر قصد متصل نمودن چندین سیستم به مودم را دارید باید نوعی از آن را انتخاب کنید که دارای چندین پورت باشد. مودم های باسیم از آنجایی که محدودیت های زمانی و مکانی دارند در مقایسه با مودم های بی سیم از قیمت کمتری برخوردار می باشند.

نکاتی که در خرید مودم ADSL باید به آن ها توجه شود

نکاتی که در خرید مودم ADSL باید به آن ها توجه شود

کمپانی سازنده ی مودم ADSL

شرکت های بسیاری وجود دارند که اقدام به تولید مودم کرده اند، در حین خرید مودم باید توجه داشته باشید که آن را از مکانی خریداری نمایید که معتبر بوده و بتوان مودم خریداری شده را تا سال های سال بدون بروز هیچگونه ایراد استفاده نمود.

محدوده پوشش دهی مودم

به جرات می توان گفت که یکی از مهم ترین عواملی که در خرید مودم ADSL باید به آن توجه کرد محدوده ی پوشش دهی مودم مورد نظر می باشد. نکته ی مهم در این باره این است که بدانید طول سیم ها است که مشخص کننده ی محدوده پوشش دهی می باشد. هرچند محدوده ی پوشش دهی به موارد دیگری نیز همچون تعداد آنتن ها( هرچه تعداد آنتن ها بیشتر باشند محدوده ی پوشش دهی نیز بیشتر است)، سری مودم مورد نظر و… بستگی دارد.

قیمت مودم مورد نظر

همانطور که در مقاله گفته شد مودم هایی که دارای مدل های قدیمی تر هستند از قیمت بسیار پایینی برخوردار می باشند بنابراین اگر در حین خرید مودم قیمت پایینی از آن به شما گفته شد خوشحال نشوید! چرا که این موضوع نشان دهنده ی قدیمی بودن مودم مورد نظر می باشد در نتیجه اگر به دنبال مودمی پر سرعت و خوب می گردید بهتر است به سراغ قیمت های بالاتر بروید.