هنگام انتخاب سیستم ارتباطی کسب و کارتان به احتمال زیاد با سیستم ویپ (پروتکل صدا بر اینترنت) و مزایای استفاده از پلتفرم های ارتباطات ابری مواجه شده اید. حال ممکن است برایتان این سوال پیش آمده باشد که سیستم ویپ چگونه کار می کند و چه چیزی پشت تلفن های رو میزی و نرم افزار های تلفن هوشمند چه می گذرد؟

درک چگونگی عملکرد سیستم ویپ می تواند اطلاعات شما را برای انتخاب ارتباطات ابری برای کسب و کارتان آماده کند. در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی که باید درباره معماری سیستم ویپ و شبکه بدانید را بهتان بگوییم:

به دنبال خدمات VoIP هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

معماری ویپ چیست؟

معماری ویپ به ما توضیح می دهد که عوامل مختلف یک پلتفرم ویپ چگونه به هم متصل می شوند و عملکرد های زیر را رقم می زنند:

سیگنال دهی

به دستگاه های مختلف شبکه اجازه برقراری ارتباط با یکدیگر را می دهد. برای هر نوع تماس صوتی و برقراری تماس به سیگنال دهی مناسب نیاز است.

سرویس های دیتابِیس

نقاط اتصال (برای مثال تلفن همراه) را از طریق آی پی آدرس مشخص کرده، گزارش صورت حساب ها را می دهد، و عملکرد های امنیتی را اجرا می کند.

اتصال تماس و قطع آن

دو یا چند نقطه اتصال را با یک پخش چند رسانه ای (برای مثال صدا و/یا ویدیو) به طور زنده، به یکدیگر وصل می کند. پروتکل های ویپ مسئولیت قطع و وصل کردن تماس ها را به عهده دارد. تعیین پارامتر های هر تماس نیز بر عهده پروتکل های ویپ است.

عملکرد کُدک ها

تبدیل سیگنال های آنالوگ (مانند صدای انسان) به بسته های دیجیتالی ای که می توانند از طریق آی پی بین دو نقطه اتصال رد و بدل شوند. کدک را می توان بر اساس شاخص های مختلفی مانند بهینه سازی تاثیر انتقال، به حداکثر رساندن کیفیت صدا و یا رساندن مصرف پهنای باند به حداقل،‌ تنظیم کرد.

عملکرد مطلوب معماری ویپ

برای اینکه معماری ویپ عملکرد مطلوبی داشته باشد، باید شامل عوامل ذیل باشد:

ناظر درگاه سیگنال دهی (SGC)

به لطف عملکرد کنترل تماسش به آن “مامور تماس” نیز می گویند. این عامل، قلب پلتفرم ویپ و مسئول متصل کردن سرویس های تماس آنالوگ مرسوم با تماس های صوتی دیجیتال است. برخی از عملکرد های کلیدی SGC شامل پشتیبانی سیگنال دهی و سیستم، پروتکل های کنترل تماس های صوتی یا رسانه ای، ارائه اتصال رسانه ای، و مکانیسم نظارت و کنترل پهنای باند می شود. SGC همچنین مسئول ایجاد تاریخچه تماس ها و ارائه قابلیت مدیریت پهنای باند می باشد.

درگاه رسانه

مسئول انتقال بسته های صوتی و عملکرد هایی از قبیل بسته بندی کد ها، انتقال داده های صوتی با استفاده از RTP، پشتیبانی از ترانکینگ های مختلف و فشرده سازی الگوریتم ها، و مدیریت منابع پردازش دیجیتال می باشد.

سرور رسانه

ارائه ویژگی های افزوده ای چون پیام صوتی یا تماس تصویری. استفاده های آن مرتبط با شماره گیری صوتی، عملکرد پیام صوتی، انتقال صدا های ارتقاء یافته تماس های شخصی سازی شده، ارسال اطلاعیه های سرویس های ویژه، تبدیل پیام صوتی به ایمیل، و پشتیبانی از پاسخ دهی صوتی تعاملی (IVR) است.

سرور نرم افزار

ارائه سرویس های ارزش افزوده مخصوص مشتری یا جهانی ای مانند دایورت تماس، انتظار تماس، انتقال تماس، نقشه های خصوصی شماره گیری، ضبط مشخصات تماس، و سرویس تماس رایگان به شبکه آی پی.

آی پی PBX

مسئول کنترل یا تنظیم تماس ها و مسیر های جریان ترافیک شبکه. آی پی PBX مرکز کنترل اصلی هر نوع تاسیسات ویپ بوده و در اکثر مواقع، مبتنی بر نرم افزار است.

دستگاه های نقطه اتصال

به دستگاه های سخت افزاری و یا برنامه های نرم افزاری ای که از کارایی های سیستم ویپ بهره می برند اشاره دارد. برای مثال، تلفن های رومیزی آی پی یا نرم افزار هایی که برای کامپیوتر ها و تلفن های همراه قابل دانلود هستند. تماس های می توانند میان نقاط اتصال مختلفی برقرار شوند.

شبکه آی پی

تمام عوامل مختلف پلتفرم ویپ را به یکدیگر متصل کرده و به بسته های داده های صوتی اجازه می دهد تا بین منابع و مقاصد مختلف رفت و آمد کنند. همچنان می تواند داده ها و بسته های صوتی را تشخیص و اولویت بندی کند. برای مثال، داده صوتی به تاخیر زمانی حساس است، پس به بهینه سازی سیستم جهت به حداقل رساندن اختلالات سرویس نیاز است.

دیاگرام اتصال ویپ چیست؟

ویژگی های مختلف ویپ و اجزای مورد نیاز آنها برای داشتن عملکرد مطلوب ممکن است هر از گاهی بسیار آزاردهنده شود. برای کمک به درک اینکه یک شبکه چگونه باید تنظیم شود تا عملکردی بهینه داشته باشد، مهندسان دیاگرام (نمودار) های ساخت اتصال ویپ را می سازند تا ساختار سیستم ویپ را به تصویر بکشد.

در نهایت باهم یک نمونه از دیاگرام معماری و اتصال ویپ را می بینیم.