سیستم ویپ تان را راه انداخته اید، اما تماس هایتان قطع می شوند، تماس دریافتی ندارید، تلفن تان پس از پاسخ دادن همچنان زنگ می زند.

خبر خوب اینجاست که به محض اینکه SIP ALG ویپ تان را غیرفعالش کنید، مشکلات تان حل خواهد شد.

در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم SIP ALG چیست و چرا باید غیرفعال بشود.

این مقاله همان قدر برای تازه کار ها مناسب است که برای کاربران پیشرفته هم جالب و مفید است.

SIP ALG چیست؟

SIP ALG یک ویژگیست که در اغلب روتر های شبکه یافت می شود و عملکردی مثل فایروال دارد. SIP ALG شامل ۲ بخش می شود. در بند زیر آنها را برایتان شرح داده ایم:

  • پروتکل ادغام دستگاه ها (SIP) – سرویسی در لایه ی زیرین که تمام تلفن های ویپ، نرم افزار ها و دستگاه ها مبتنی بر آن هستند. SIP دستگاه های ثبت شده را مدیریت می کند، مسئول حضور تماس ها بوده و بر کیفیت صوتی تماس ها نظارت دارد.
  • درگاه لایه های نرم افزار (ALG) – روتر ها ISP و شبکه داخلی تان را از طریق فرآیندی که به ترجمه ی آدرس شبکه (NAT) معروف است تقسیم بندی می کند. ALG مانند یک پراکسی عمل کرده و آدرس مقصد ها را در بسته های اطلاعاتی بازنویسی می کند تا به اتصال بهتری دست بیابیم.

مشکل SIP ALG بخش بازنویسی آن است.

SIP ALG با تغییر دادن آدرس مقصد بسته های ویپ موجب مشکلات امنیتی می شود.

نمودار بالا نشان می دهد که ALG مقصد آی پی های عمومی را در بسته های SIP تغییر می دهد. برخی روتر های تجاری آن قدر باهوش هستند که خودشان متوجه تغییرات در SIP بشوند و با آی پی های خصوصی کاری نداشته باشند.

امروزه سیستم های دفتری PBX، تماس های کنفرانس، و حتی کنفرانس های صوتی و تصویری مبتنی بر SIP هستند. پروتکل های سیگنال دهی مانند SDP، RTP، و RTSP همگی به دلیل تغییرات ایجاد شده در بسته های SIP به مشکل بر خواهند خورد.

نشانه های ایجاد اختلال SIP ALG در تماس های ویپ

چند دسته بندی از مشکلاتی که SIP ALG می تواند برای تلفن های ویپ ایجاد کند وجود دارد. این مشکلات همیشه واضح نیستند، بخصوص که این مشکلات عموماً بی سروصدا و بدون متوجه شدن کاربر رخ می دهند.

  • صدای یک طرفه (فقط یکی از طرفین می تواند صدای دیگری را بشنود)
  • تلفن حین دریافت تماس زنگ نمی زند
  • تماس ها پس از اتصال قطع می شوند
  • بی هیچ دلیل روشنی تماس ها مستقیماً به صندوق پیام های صوتی متصل می شوند.

اتفاقی که می افتد این است که برخی از اطلاعات ویپ در مسیر بین تلفن تا ارائه دهنده ویپ گم می شوند. مسبب این اختلال فایروال های روتر می باشند. این بسته ها برای حفظ دسترسی تماس و انتخاب کدک مناسب ضروری هستند.

بسیاری از روتر ها SIP ALG به صورت خودکار در سیستم عامل شان فعال است. به لطف اینترفیس های آسان و ساده ی وب می توانید تنها با برداشتن تیک SIP ALG آن را غیرفعال کنید. تصویر زیر یک نمونه از فرآیند غیرفعالسازی است:

غیرفعال کردن SIP ALG معمولا به سادگی برداشتن یک تیک است. (تصویر مربوط به تنظیمات روتر TP-Link Archer A9 است.)

در بیشتر موارد باید با وارد کردن پسورد ادمین وارد اکانت روتر تان بشوید. وارد تنظیمات امنیتی بشوید و تیک SIP ALG را بردارید، تغییرات خود را ثبت کرده و رتور خود را خاموش و روشن کنید. فایروال های سازمانی پیشرفته تر ممکن است به تنظیمات بیشتری مانند پورت فورواردینگ نیاز داشته باشند.

چرا باید SIP ALG را غیرفعال کنیم؟

منطق می گوید که بهتر است قابلیتی مانند ALG را فعال بگذاریم. هرچه باشد بسیاری از روتر های تجاری و شخصی SIP ALG به طور خودکار از اول روی آنها فعال است.

SIP ALG به عنوان یک قابلیت برای روتر های پهنای باند تعریف شده است تا تاثییرات مثبتی بر محدودیت های ترجمه آدرس شبکه (NAT) داشته باشد. اما متاسفانه این قابلیت با عملکرد های داخلی آی پی و پروتکل های سیگنال دهی تداخل دارد. امروزه با وجود نرم افزار های ویپ دیگر نیازی به این قابلیت نیست.

از آنجا که ALG ها در لایه ی نرم افزاری مدل OSI وجود دارند، دیگر دیتاگرام های داخل پروتکل های انتقالی ای مانند UDP یا TCP را تشخیص نمی دهند. پروتکل های سیگنال دهی ویپ با قرار دادن آدرس های آی پی خصوصی و عمومی این مشکل را حل کرده اند.