مشلات کیفیت صدا در سیستم ویپ می تواند شما را بسیار کلافه کرده و همچنین تاثیر بدی روی عملکرد کسب و کارتان داشته باشد. در این مقاله با هم ۵ مشکل رایج سیستم ویپ را مرور خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که چطور برای همیشه از شر آن ها خلاص شوید. بدون شک مانند هر سیستم دیگری این نوع تلفن تحت شبکه نیز به پشتیبانی ویپ نیاز دارد.

سیستم های ویپ (صدا بر پروتکل اینترنت) در راه های ارتباطی ما انقلاب ایجاد کرده اند. هم شرکت های بزرگ و هم شرکت های کوچک را با ارائه قابلیت ادغام راه ها و گزینه های ارتباطی مختلف، به جای مکالمه های سنتی تلفنی، تحت الشعاع قرار داده اند.

فارغ از انبوه مزایایی که سیستم ویپ در اختیارمان قرار داده است،‌ ممکن است گاه به گاه با مشکلاتی مواجه بشود. در لیست زیر بخشی از مشکلات رایج ویپ و راه حل هایشان را می بینید ممکن است بخواهید یکی از موارد را همین حالا در سیستم تان اصلاح کنید:

  • اتصال اینترنت ناکافی:

راهکار: ارتقاء سرعت و کیفیت اتصال اینترنت.

  • عدم پهنای بند شبکه کافی:

راهکار: نبود منابع کافی شبکه و یا ترافیک شبکه بیش از حد داخلی.

  • فقدان بسته (پَکِت):

راهکار: داده ها حین انتقال از بین رفته و یا گم شده اند. بسته داده ها را ردیابی و رفع مشکل کنید.

اگر سرویس ویپ تان به خوبی مدیریت نشده است، چندی از راه های زیر را برای مبارزه با ۵ مشکل رایج ویپ استفاده کرده و با خیال راحت از مزایای سرویس ویپ تان بهره ببرید.

مشکل شماره ۱: قطع و وصل شدن صدا

تماس های قطع و وصلی شامل سکوت های کوتاه میان صحبت کردن آن طرف خط می شود. به طوری که گویی صدای مخاطب را با لکنت می شنویم. معمولاً قطع و وصل شدن صدا به معنای عدم وجود پهنای باند کافی به سبب تراکم ترافیک بالا می باشد. همچنین ممکن است نرم افزاری در حال اجرا باشد که بخش زیادی از پهنای باند را به خودش اختصاص می دهد. از راه حل های رفع مشکل زیر برای رفع قطع و وصلی صدا در سیستم ویپ استفاده کنید.

  • دیگر کامپیوتر های شبکه

در صورت امکان کامپیوتر های دیگر متصل به شبکه را خاموش کنید.

  • استریم فایل ها و نرم افزار های پهنای باند بالا

برخی نرم افزار ها پهنای باند بسیار زیادی را اشغال می کنند، مخصوصاً نرم افزار های استریم فایل. بستن نرم افزار هایی مانند نتفلیکس، اسپاتیفای، یوتیوب و غیره را امتحان کنید.

  • تنظیم QoS روتر

اگر این مشکل سیستم ویپ باشد، تنظیمات روتر خود را چک کنید . مطمئن شوید کیفیت سرویس QoS طوری تنظیم شده باشد که ترافیک ویپ را در اولویت قرار داده باشد.

  • محدودیت های پهنای باند

سرعت پهنای باندتان را بررسی کنید. اگر پهنای باندتان از سطحی که هزینه اش را می پردازید کمتر بود، بد نیست با ارائه دهنده سرویس اینترنت (IPS) تان تماس بگیرید و مسئله را برایشان مطرح کنید.

  • بدافزار ها یا نرم افزار های جاسوسی

با استفاده از نرم افزار اَد اِوِیر (Ad Aware) و یا دیگر نرم افزار ها سیستم تان را اسکن کنید.

مشکل شماره ۲: پژواک یا تاخیر در صدا

تاخیر در صدا می تواند تاخیری قابل توجه باشد. هنگامی که کسی آنسوی خط صحبت می کند و صدای او با تاخیر به شما می رسد. وقتی صدا پژواک داشته باشد می توانید صدای خودتان را هم از تلفن بشنوید. یا اینکه صدای مخاطب ۲ بار شنیده می شود. هر دو این مشکل ها معمولا به سادگی قابل حل می باشند. یکی از راه حل های زیر را برای پژواک یا تاخیر در صدا استفاده کنید:

  • اینترفیس آکوستیک از گوشیِ تلفن

پژواک می تواند ناشی از تجهیزات آکوستیک باشد، برفرض بالا بودن صدای گوشیِ تلفن تان. برای اینکه متوجه بشوید که مشکل همین مورد است یا نه، دهنی (میکروفون) تلفن را بپوشانید و ببینید آیا پژواک متوقف می شود یا خیر. اگر مشکل رفع شد پس صدای گوشی یا اسپیکر خود را کم کنید.

  • اینترفیس الکترومغناطیسی از سخت افزار ویپ

پژواک می تواند ناشی از اینترفیس الکترومغناطیسی حاصل نزدیک بودن سخت افزار ویپ به دیگر لوازم الکترونیکی باشد. مطمئن شوید تلفن، کامپیوتر، روتر، درگاه صدا و دیگر لوازم سیستم ویپ فاصله مناسبی از یکدیگر داشته باشند.

  • ارائه دهنده سرویس اینترنت

ممکن است ارائه دهنده سرویس اینترنت در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی باشد که منجر به کاهش کیفیت اتصال شده است. معمولاً مشکلات تاخیر و پژواک در تماس ناشی از بالاتر بودن پینگ از ۵۰ میلی ثانیه (ms) باشد. یک تست پینگ روی سیستم خود بگیرید تا مطمئن شوید مشکل از جای دیگری نیست.

مشکل شماره ۳: قطع شدن مرتب تماس ها

اگر تماس های شما به طور مکرر قطع می شوند، ممکن است ظرفیت شبکه ی شما پر شده باشد. همچنین ممکن است نقصی در تجهیزات تان رخ داده باشد. یکی از روش های زیر را امتحان کنید:

  • محدودیت های پهنای باند

سرعت اینترنت خود را با “Epik Networks speed test” نظارت کنید تا مطمئن شوید پهنای باند شما کمتر از حد معمول نباشد. در غیر این صورت ممکن است به ارتقاء سرویس اینترنت نیاز داشته باشید.

  • تنظیمات QoS روتر

تنظیمات روتر را چک کنید و مطمئن شوید کیفیت سرویس QoS طوری تنظیم شده باشد که ترافیک ویپ را در اولویت قرار داده باشد.

تلفن معیوب

اگر تلفن دیگری در دسترس دارید از آن استفاده کنید تا ببینید همچنان مشکل پا برجاست یا خیر.

مشکل شماره ۴: روتر معیوب

گاهی اوقات تمام مشکلات سیستم ویپ به قدیمی بودن، معیوب بودن، و یا تنظیمات غلط روتر برمی گردد. در این صورت راه حل های زیر را امتحان کنید.

  • تنظیمات QoS روتر

تنظیمات روتر را چک کنید و مطمئن شوید کیفیت سرویس QoS طوری تنظیم شده باشد که ترافیک ویپ را در اولویت قرار داده باشد.

  • معیوب یا ناکارآمد بودن روتر

روتر های قدیمی تر می توانند مشکلات انتقال را رقم بزنند. برخی روترها تنها قابلیت پشتیبانی از تعداد کمتری از کارکنان را دارند. با شرکت سازنده روتر تماس بگیرید تا مطمئن شوید روتر از پس ترافیک مورد نیاز شما بر می آید. در غیر این صورت آن را با یک روتر مناسب جایگزین کنید.

مشکل شماره ۵: تماس های ناپایدار

ناپایداری در تماس ها می تواند ناشی از تقاضای بالا در شبکه باشد. ممکن است در یک تماس از کیفیت بالای صدا لذت ببرید و در تماس بعدی از هرگونه مشکل ممکن رنج ببرید. یکی از روش های زیر را برای رفع این مشکل امتحان کنید:

  • نرم افزار های مصرف کننده پهنای باند

برخی نرم افزار ها پهنای باند بسیار زیادی را اشغال می کنند، مخصوصاً نرم افزار های استریم فایل. بستن نرم افزار هایی مانند نتفلیکس، اسپاتیفای، یوتیوب و غیره را امتحان کنید.

  • تنظیمات QoS روتر

تنظیمات روتر خود را چک کنید و مطمئن شوید کیفیت سرویس تانQoS طوری تنظیم شده باشد که ترافیک ویپ را در اولویت قرار داده باشد.

پهنای باند ناکافی

اگر در ساعات پیک کاری با ناپایداری کیفیت تماس ها مواجه شدید، ممکن است به دلیل ناکافی بودن پهنای باند باشد. سرعت خود را با “Epik Networks speed test” نظارت کنید تا مطمئن شوید پهنای باند کمتر از حد معمول نباشد. در غیر این صورت ممکن است به ارتقاء سرویس اینترنت نیاز داشته باشید.