سیستم ویپ تنها وقتی مصرف اینترنت دارد که تماس برقرار شود. بلافاصله پس از برقراری تماس، تلفن آی پی صدای شما را به به داده های دیجیتال تبدیل می کند. همانطور که موسیقی می تواند در فرمت های MP3 یا ACC وجود داشته باشد، داده های دیجیتالی تماس های تلفنی هم توسط کُدِک های مختلفی فشرده می شود.
مصرف اینترنت سیستم ویپ
“کدک” ترکیب دو کلمه ی کُد و دیکُد است. این شیوه ای از فشرده سازی و باز کردن داده های دیجیتال، معمولا در قالب صدا یا تصویر. ویپ از کدک ها استفاده می کند تا حجم داده ها را کمتر کند، در حالی که کیفیت را حفظ کند.

 

به دنبال خدمات VoIP هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

 

کدک های فراوانی برای استفاده های مخابراتی وجود دارد.چرا باید این مسائل را بدانیم؟ زیرا این کدک ها هستند که تعیین می کنند تماس تلفنی چه قدر اینترنت مصرف کند و تماس چه کیفیتی داشته باشد.
جدول زیر بیت رِیت یک طرف تماس، و همچنین مصرف پهنای باند در ثانیه بر اساس کدک های مختلف را نشان می دهد.

مصرف پهنای باند بیت ریت کدک
۸۷.۲ Kbps ۶۴ Kbps G.711
۳۱.۲ Kbps ۸ Kbps G.729
۲۰.۸ Kbps ۵.۳ Kbps G.723.1
۵۵.۲ Kbps G.726 G.726

 

G.711 بیشترین پهنای باند را استفاده می کند. اما بالاترین کیفیت را در میان کدک های دیگر لیست دارد؛ چرا که از شیوه های حذفی حین فشرده سازی استفاده نمی کند.
سیستم ویپ چه قدر اینترنت مصرف می کند؟ از آنجا که در تماس تلفنی، صدا به طور مداوم از دو طرف در حال اشتراک گذاری می باشد، مصرف واقعی اینترنت چیزی حدود دو برابر اعداد ذکر شده بر ثانیه است.
در جدول زیر برای شما محاسبه کرده ایم که یک تماس ۱۰ دقیقه ای و یک تماس ۱ ساعته در کدک های مختلف چه قدر اینترنت مصرف می کند.

مصرف (۱ ساعت) مصرف (۱۰ دقیقه) کدک
۶۱۳ MB ۱۰۲ MB G.711
۲۱۹ MB ۳۶ MB G.729
۱۴۶ MB ۲۴ MB G.723.1
۴۲۶ MB ۷۱ MB G.726

 

برای یک DSL مدرن، کابل، یا اتصال فیبری، حتی اعداد G.711 نیز کاملا دقیق نمی باشد. تا آنجا که تماس ها در شرکت برقرار شوند دیگر حجم ترافیک مصرف شده اهمیت چندانی ندارد؛ مگر اینکه صاحب شرکتی بزرگ یا یک مرکز تماس باشیم.
اگر کارمندان خارج از دفتر، روی تلفن همراه شان از ویپ استفاده کنند باز هم حجم ترافیک اینترنت مصرفی چندان اهمیتی ندارد. البته به شرطی که بسته اینترنتی مناسبی برای تماس های تلفنی تان خریداری کنید.

چه قدر پهنای باند برای ویپ لازم است؟

برای تماس های ویپ به سرعت حداقل kbps100 برای آپلود و دانلود روی هر خط نیاز خواهید داشت. اما مطمئن باشد سرعت ۱ مگابایت برای ۱۰ خط تلفن کافی نخواهد بود.
شما حداقل ۱ مگابایت برای برقرار کردن ۱۰ تماس تلفنی با کیفیت نیاز خواهید داشت. اما باید چیزی برای باقی فعالیت ها نیز کنار بگذارید. فعالیت هایی از قبیل وارد کردن اطلاعات در CRM فروش، هاست کردن وبیتار ها، یا پخش موسیقی.
برای کسب و کار های بزرگ سرعت ۱ گیگابایت (۱۰۰۰ مگابایت) پیشنهاد می شود. و برای کسب و کار های کوچک، یک اتصال فیبر یا DSL کافی خواهد بود.
برای دفتر های بزرگ و مراکز تماس بهتر است تلفن های ویچ را با VLAN  یا یک سوئیچ شبکه از LAN اصلی جدا کنید تا پهنای باند بهینه سازی شده و فشار زیادی بر شبکه وارد نشود.
سرعت بالا کافی نیست.

چه قدر پهنای باند برای ویپ لازم است؟
یکی دیگر از معیار های لازم، ثبات، کیفیت بالای اتصال با کمترین میزان از دست دادن اطلاعات و تاخیر است.
منظور از تاخیر، تاخیر تلفن در فرستادن اطلاعات و دریافت آنهاست. هرچه تاخیر یا پینگ شما بالاتر باشد، تاخیر در رد و بدل صدا بیشتر می شود.
از دست دادن بسته های داده ها زمانی اتفاق می افتد که اتصال اینترنت شما بی ثبات باشد. درصد بالای از دست دادن بسته ها منجر به افت کیفیت صدا در تماس و یا حتی تماس های بی ثبات خواهد شد.
میزان ثبات اینترنت تان را با یک تست سرعت ویپ بسنجید. این به شما یک بینش مناسب از توانایی اینترنت تان برای برقراری تماس ویپ در اختیارتان می گذارد.
اگر مشکل تاخیر و دیلِی دارید، باید این مورد را با ISP خود مطرح کنید.

چقدر سرعت آپلود برای ویپ نیاز دارید؟

برای تضمین کیفیت تماس، حداقل به  ۱۰۰ kbpsسرعت آپلود با ثبات ازای هر خط ثابت نیاز خواهید داشت.
به خاطر داشته باشید بسیاری از ارائه دهندگان DSL و اینترنت کابلی سرعت های دانلود و آپلود متفاوتی عرضه می کنند.
برای مثال ممکن است پهنای باند دانلودتان ۱۰۰ Mbps باشد اما سرعت آپلودتان تنها ۲۵ Mbps باشد.
اگر تست سرعت تان نمایانگر سرعت آپلود ناکافی بود، به ارائه دهنده اینترنت تان زنگ بزنید وموضوع را با آنها مطرح کنید.