در تعریف تست نفوذ شبکه باید بگوییم که در واقع تست نفوذ یک نوع حمله سایبری شبیه سازی است است که توسط هکرهای کلاه سفید و افرادی که آشنایی کامل با مباحث امنیتی شبکه دارند انجام می شود. در این روش به کمک ابزارهای مختلف که شامل نرم افزارهای متنوع تست نفوذ شبکه است عملیات مربوط به یک حمله شبیه سازی شده بر روی کل شبکه صورت می گیرد تا از نقاط ضعف و حفره های امنیتی آن آگاهی پیدا کنند.

چیزی که واضح است این است که حوادث سایبری مطمئناً رخ خواهند داد. کافی است که یک حمله موفقیت آمیز سایبری انجام شود تا کل شبکه سازمان یا اداره شما به خطر بیفتد. رقبا و دشمنان همواره در تلاش هستند که نقاط ضعف در طراحی زیرساخت شبکه شما را شناسایی کرده و به منظور ضربه زدن به سازمان شما و دسترسی به اطلاعات و داده های شبکه شما از این نقاط ضعف استفاده کنند. بنابراین اهمیت دادن به تست نفوذ شبکه می تواند جلوی این کار را بگیرد.

مدیران باید به طور مداوم سیاست ها و رویه ها و کنترل های خود را مورد ارزیابی قراردهند تا به این اطمینان برسند که از ابزار های لازم برای پاسخ به این تهدیدها برخوردار هستند. یکی از این ابزارها کمک گرفتن از متخصصان تست نفوذ شبکه است . این تست می تواند تا حد زیادی نقص و ایرادی که در سیستم های کاربردی ، پروتکل ها، سرورها و زیرساخت شبکه شما وجود دارد شناسایی کرده  و راه حل هایی را برای برطرف کردن این مشکلات ارائه دهد.

انواع تست‌ نفوذ شبکه

انواع تستنفوذ شبکه

دو نوع تست نفوذ شبکه وجود دارد تست نفوذ داخلی و  تست نفوذ خارجی . در ادامه به بررسی انواع این تست ها می پردازیم.

  • تست داخلی (Internal Testing)

در این نوع از تست نفوذ شبکه، آسیب پذیری هایی که ممکن است از طریق مهندسی اجتماعی و همچنین با دسترسی به منابع داخلی صورت پذیرد مورد بررسی قرار می گیرد. هدف این تست این است که مشخص کند هیچ فردی نمی تواند با امتیازات دسترسی که دارد از داخل سازمان و از طریق شبکه داخلی به شبکه نفوذ نماید. این نوع تست به مدیران سازمان کمک می کند که نسبت به امنیت سایت و شبکه خود یک دید روشنی پیدا کنند و ضعف سیستم در یک شبکه خاص را بررسی می کند. در واقع این نوع تست بررسی می کند که برای مثال کارمندان سازمان یا کارمندان اخراجی نتوانند از طریق دسترسی های مجازی که  دارند یا قبلاً داشتند وارد شبکه شده و امنیت آن را تهدید کنند.

  • تست خارجی (External Testing )

در این روش تست، به بررسی حملات و تهدید هایی می پردازد که ممکن است از طریق اینترنت و خارج از محیط سازمان، شبکه مورد نظر را هدف قرار دهد. در این نوع تست نفوذ شبکه، مراحل انجام کار به گونه ای برنامه ریزی می شود که به صورت آزمایشی به سرورهای وب ، سرورهای ایمیل و یا DNS و همچنین تنظیمات فایروال نفوذ شود و از این طریق بتوانند اطلاعات و داده های شبکه را در خطر قرار دهند. این کار برای کشف نقاط ضعف و حفره های امنیتی صورت می گیرد. تمرکز کلی در این نوع تست بر روی زیرساخت شبکه، سرورها و نرم افزارهای شبکه است.

این تست هم می تواند با داشتن اطلاعات در مورد محیط مقصد و یا توپولوژی شبکه یا بدون داشتن اطلاعاتی در مورد شبکه مقصد انجام گیرد و نتیجه نهایی آن جمع بندی شده تا استراتژی های امنیتی برای جلوگیری از این نوع نفوذ به شبکه، توسط مدیران سازمان و مدیران امنیت شبکه پیاده سازی شود.

مراحل تست نفوذ شبکه

مراحل تست نفوذ شبکه

در این قسمت سعی می کنیم که به بررسی مراحل تست نفوذ شبکه و اقداماتی که برای انجام این کار صورت می گیرد بپردازیم.

  • برنامه ریزی

چندین مرحله وجود دارد که برای تست نفوذ شبکه در نظر گرفته می شود. مهم ترین مرحله برای این کار برنامه ریزی است. در طول فرایند برنامه ریزی برای نفوذ به شبکه، متخصصان شبکه تلاش می کنند که مستندات کاربر، مشخصات شبکه و موارد مختلف استفاده از شبکه و همچنین اسناد دیگر را مورد بررسی قرار می دهند. بعد از آن متخصصان امنیت و تست نفوذ به شبکه بر اساس این اطلاعات به دست آمده ، حمله سایبری شبیه سازی شده را برای تست نفوذ به شبکه انجام می دهند.

  • بررسی رابط های شبکه

در این مرحله متخصصان شبکه به جمع آوری اطلاعات رابط شبکه که بین نرم افزارها و محیط خارجی وجود دارد می پردازند. این شامل رابط های شبکه، رابط های کاربری، رابط های برنامه نویسی (API) و سایر نقاط ورودی است که هدف اصلی برای بهره برداری است. اگر رابط ها به درستی طراحی نشده باشند، این موضوع می تواند یک روزنه کامل برای ورود هکرها به یک شبکه ایجاد  کند.

  • بررسی خطاها و هشدارهای کاربر

متخصصان شبکه همچنین تمام گفتگوهای مرتبط با هشدارهای کاربر و پیام های خطا را یادداشت می کنند. این اطلاعات را می توان از طریق یک برنامه نرم افزاری به یک کاربر خارجی منتقل کرد. اگر کاربر خارجی قصد سوء استفاده داشته باشد متخصصان می توانند بررسی کنند که چگونه و چه اطلاعاتی برای کاربران خارجی آشکار می شود تا بتوانند جلوی این کار را بگیرند.

  • شناسایی سناریوی فاجعه

در طول مرحله برنامه ریزی، متخصصان شبکه سناریوهای مختلف فاجعه را نیز شناسایی می کنند تا ایده بهتری از حمله شبکه به وجود آورند. اطلاعات جمع آوری شده از مدل های خاص تهدید شبکه و هر گونه سو استفاده قبلی شناخته شده است.

اطلاعات جمع آوری شده در مرحله برنامه ریزی به راهنمایی متخصصان شبکه از طریق فرآیند آزمایش نفوذ واقعی کمک می کند. فرآیند تست همه چیز در مورد تنوع است و جنبه های مختلفی را در برنامه های نرم افزاری و محیط متنوع پیدا می کند. سپس آزمون شامل تغییر این جنبه ها برای تعیین پاسخ است. این کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که برنامه های نرم افزاری تحت هر دو شرایط منطقی و نامعقول عمل خواهند کرد. بنابراین استفاده از یک متخصص شبکه برای تست نفوذ شبکه بسیار مهم است. زیرا یک متخصص امنیت شبکه به طور خاص با مهارت لازم برای انجام موثر این نوع تست و سایر ارزیابی های شبکه آموزش دیده است. تست نفوذ به شبکه اگر به طور نامناسب انجام شود می تواند برای یک سازمان و فعالیتهای روزمره تجاری آن مضر باشد.