امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از دیتا رواج پیدا کرده و تمام امور تقریبا وابسته به این دیتاها می باشد. انتقال این اطلاعات از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر در شرکت های کوچک توسط شبکه های کوچک و در شرکت های وسیع در سطح جهانی و بین المللی توسط شبکه های بزرگ صورت می گیرد. این شبکه ها همواره با عیب ها و ارورهایی همراه هستند که اگر رفع عیب شبکه صورت نپذیرد ممکن است این اختلال خسارت جبران ناپذیری به یک شرکت وارد کند.

برای کاهش زمان لازم برای عیب یابی و خدمات رسانی بهینه در این زمان می توانید از خدمات پشتیبانی شبکه شرکت ها اتفاده کنید. سرعت عمل در این بخش می تواند معیای تعیین کننده برای کاهش خسارت های مالی باشد. این موضوع برای شرکت ها و بانک ها با دیتای حساس میتوواند به مراتب اهمیت بیشتری داشته باشد.

رفع عیب شبکه کامپیوتری با چه روش هایی صورت می پذیرد؟

روش های رفع عیب شبکه کامپیوتری

اولین اصلی که در آموزش عیب یابی و رفع اشکال  شبکه به افراد گوشزد  می شود این مورد است که از همان اول به دنبال عیب های پیچیده و عجیب و غریب نروید. و با چک کردن موراد ساده شروع کنید تا به موارد سخت تر و پیچیده تر برسید. در این بخش به متداول ترین موارد مشکلات شبکه اشاره خواهیم کرد:

چک کردن مشکلات سخت افزاری شبکه

برای رفع عیب شبکه باید تمام اتصالات و کابل های شبکه و در صورت استفاده از سیستم وای فای مودم های موجود را بررسی کنید. سپس تمام روترها و کلید ها و سوئیچ ها را چک کنید که همگی روشن بوده و وظیفه خود را به درستی انجام دهند.  معمولا برای این منظور تمام سیستم را به مدت ۱ دقیقه خاموش کرده و دوباره روشن می کنند یا به اصطلاح ریست می کنند.

بررسی IP های متصل به شبکه

برای این کار از قسمت comment دستور IPconfig را وارد کرده و این آی پی ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگر در مقابل آی پی کامپیوتری که با آن کار میکنید عدد ۱۶۹ وجود داشته باشد این به آن معناست که این دستگاه به درستی به شبکه متصل نیست و اطلاعات را به درستی از شبکه دریافت نمی کند. برای رفع عیب شبکه در این حالت بایستی ای پی درست را به روتر خود معرفی کنید. برای این منظور ابتدا دستور ipconfig /release را وارد کرده و سپس با دستور ipconfig /renew ای پی جدید را معرفی میکنیم. در بیشتر مواقع با این روش مشکل حل خواهد شد ولی اگر حل نشد باید کامپیوتر مورد نظر را با کابل مستقیم به مودم وصل کنید اگر این روش جواب داد به این نتیجه خواهیم رسید که مشکل از روتر می باشد.

بررسی پینگ و رفع پینگ شبکه

این مرحله بعد از بررسی IP ها صورت می پذیرد. اگر شما از سالم بودن روتر و بدون مشکل بودن ای پی ها اطمینان خاطر حاصل کردید باید برای رفع عیب شبکه به این مورد شک کنید. برای بررسی این مورد باید قسمت comment را باز کرده و دستور ping 8.8.8.8 را وارد کنید. اگر این دستور به درستی اجرا نشود اطلاعاتی در خصوص ارور موجود به شما داده خواهد شد. همچنین می توانید از دستور tracert 8.8.8.8 نیز استفاده کنید که در صور تی که این دستور در اجرا با مشکل مواجه شود به احتمال قوی مشکل از شبکه محلی شما می باشد.

چک کردن DNS

یکی دیگر از راه های رفع عیب شبکه بررسی این مورد می باشد. برای چک کردن این مورد از دستور nslookup استفاده خواهیم کرد و اگر با ارور های معمول این مورد مانند: Timed Out، Server Failure، Refused، No Response from Server و Network Is Unreachable مواجهه شدید مشخص خواهد شد که مشکل از سرور مقصد و مرکزی است.

بررسی سخت افزاری شبکه

بررسی و عیب یابی سخت افزاری شبکه

بررسی نرم افزارها و برنامه های ایمنی شبکه

گاهی مواقع بعد نصب یک برنامه خاص ممکن است که شبکه دچار اختلال شود . و معمولا این نرم افزارها آنتی ویروس می باشند. زیرا برخی از نرم افزارهای آنتی ویروس مانع اجرای برخی دستورات در شبکه می شوند. و در برخی مواقع نرم افزار جدید نصب شده ممکن است برای استفاده از شبکه یا انجام دستوری توسط آنتی ویروس و امنیت شبکه ویروس شناخته شده و کل کارایی شبکه مختل شود.

بررسی سرور شبکه

در برخی مواقع به علت پایین بودن میزان حافظه سرور نسبت به حجم شبکه و پر شدن این اختلال کلی در عملکرد شبکه بوجود می آید.  رفع عیب شبکه در این حالت باید میزان حافظه سرور را متناسب با حجم شبکه خود انتخاب کنیم.

اگر تمامی موارد بالا را اجرا کردید و باز هم در کارکرد شبکه خود دچار مشکل هستید باید با بخش پشتیبانی شرکتی که اینترنت شما را تامین میکند و همچنین با بخش پشتیبانی شرکتی که شبکه شما را راه اندازی کرده است تمای بگیرید.

چرا  رفع عیب شبکه بسیار مهم است؟

چرا  رفع عیب شبکه بسیار مهم است؟

استفاده از شبکه و دیتا به این منظور است که راه های ارتباطی بین قسمت های مختلف شرکت و مشتریان تسهیل شود در صورت اختلال در این شبکه علاوه بر اینکه این راه ارتباطی از بین می رود ممکن است با از بین رفتن سد های امنیتی راه برای ورود هکر ها و درز اطلاعات نیز باز شود. به همین خاطر با کوچکترین اختلال در شبکه باید در صدد رفع عیب شبکه برآیید.