هزینه نگهداری از هزینه و زمانی که برای رفع مشکل میگذاریم بسیار کمتر است. مانند تعمیر و نگهداری خودکار، خانه و تأسیسات، گاهی اوقات شبکه شما برای جلوگیری از بروز مشکل به کمی کمک اضافی نیاز دارد. در حالی که برخی وظایف تعمیر و نگهداری پیشگیرانه وجود دارد که می توانید به تنهایی انجام دهید تا زمان خرابی شبکه به حداقل برسد، اما ممکن است متوجه شوید که باید تلاش های خود را با متخصصان مرتبط کنید. چنانچه برای اجرای شبکه LAN و یا نگهداری از آن اطلاعات بیشتری میخواهید ادامه مقاله را حتما بخوانید.

شبکه های نگهداری شده با مشکلات کمتری روبرو می شوند و عیب یابی آنها بسیار آسان تر از شبکه هایی است که بدون نگهداری مداوم باقی مانده اند. برای اطمینان از اینکه اجرای شبکه LAN خود را با تنظیمات ناقص راهاندازی نمیکنید و به مرور زمان به نرم افزار و سخت افزار آسیب می رسانید ، باید مرتبا شبکه خود را تمیز کنید. این همان جایی است که تعمیر و نگهداری شبکه وارد می شود و اهمیت خود را نشان میدهد.

شبکه LAN چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

شبکه LAN چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

شبکه محلی یا شبکه LAN یک شبکه خصوصی است که کامپیوترها و دستگاه ها را در یک منطقه محدود مانند محل اقامت ، دفتر ، ساختمان یا دانشگاه به هم متصل می کند. در مقیاس کوچک، از LAN برای اتصال کامپیوترهای شخصی به چاپگرها استفاده می شود. با این حال، شبکه های LAN همچنین می توانند در صورت استفاده توسط شرکت ها، تا جایی که تعداد زیادی از کامپیوترها منابع مختلفی مانند سخت افزار (به عنوان مثال چاپگرها، اسکنرها، دستگاه های سمعی و بصری و غیره)، نرم افزار (به عنوان مثال برنامه های کاربردی) و داده ها را به اشتراک بگذارند. تا چند کیلومتر نیز گسترش پیدا کنند. در واقع اگر در شرکت شبکه ای دارید LAN، همان شبکه شماست و اجرای شبکه LAN نیز اهمیت فراوانی دارد.

ویژگی هایی که باید قبل از اجرای شبکه LAN به آنها توجه کنید

  • شبکه LAN میتواند یک محدوده جغرافی کوچک را پوشش دهد در واقع در حد چند کیلومتر.
  • سرعت انتقال اطلاعات در شبکه LAN بالا است.
  • معمولا برای راهاندازی آن از کابل کواکسیال استفاده میشود.
  • تعداد کامپیوترهای متصل به شبکه LAN محدود هستند.

پس اگر محدوده ای که میخواهید شبکه خود را داشته باشید و مشخصات شبکه با آنچه نیاز دارید یکی نیست. اجرای شبکه LAN نیاز شما را برطرف نخواهد کرد.

پروتکلی که شبکه LAN را اجرا میکند

پروتکل IEEE802.3 یا اترنت رایج ترین پروتکل اجرای شبکه LAN است. که از یک اتصال سیمی در اتصال با یک سوئیچ یا یک هاب استفاده میکند. سهولت استفاده از این فناوری دلیل عمده محبوبیت آن است. امروزه اترنت برای اجرای شبکه های LAN، فن آوری اساسی را برای اتصال به وجود آورده است. نسخه های آن نیز برای شرکت های بزرگتر طراحی شده است. از ویژگی های دیگر این فناوری علاوه بر سهولت استفاده، به امکان توسعه سریع و پیاده سازی بدون دردسر آن اشاره کرد و چنانچه نیاز به تغییر و یا توسعه شبکه LAN خود داشتید دیگر نیاز نیست تمام شبکه را از صفر راهاندازی کنید.

مراحل اجرای شبکه LAN

مراحل اجرای شبکه LAN

همانطورکه گفته شد یک شبکه LAN شامل کامپیوترها و سایر دستگاه هایی است که با هم در یک مکان خاص به سرور متصل می شوند. می توانید بیش از یک کامپیوتر را پیدا کنید که بتواند به چاپگر متصل شود. یک LAN می تواند برای هر تعداد کاربر که دوست دارید کار کند. بنابراین اگر مشاغلی با صد نفر پرسنل داشته باشید همه آنها می توانند از یک ارتباط مشترک برخوردار باشند. ۵ مرحله برای اجرای شبکه LAN وجود دارد.

مرحله اول تهیه تجهیزات

که شامل روتر، کابل اترنت برای هر دستگاهی که میخواهید متصل شوید، کامپیوتر، دستگاه ها شامل پرینتر و غیره و مودم در صورتی که بخواهید به اینترنت متصل شوید.

با اتصال روتر شبکه و روشن کردن آن شروع کنید. اگر روتر جدید است، دستورالعمل ها را بخوانید تا روتر را متصل کنید و آماده استفاده شود.

مرحله دوم اولین کامپیوتر را به شبکه LAN متصل کنید

که شامل اجرای مراحل اتصال از طریق Network and Sharing Centre  در کامپیوترهایی که از ویندوز استفاده میکنند و یا در لینوکس میتوانید به System preferences مراجعه کنید.

مرحله سوم Wi-Fi را تنظیم کنید

با راه اندازی خودکار(automatic setup wizard)، شما مرحله به مرحله پیش خواهید رفت تا بتوانید اینترنت آماده داشته باشید. هنگامی که Wi-Fi کار می کند ، دستگاه های متصل به کابل های اترنت نیز می توانند از طریق اینترنت کار کنند.

مرحله چهارم به اینترنت متصل شوید

برای اتصال موفقیت آمیز به اینترنت ، هر دستگاه متصل به LAN باید با گذرواژه تنظیم شود. در غیر این صورت، نیمی از افراد نمی دانند چرا نمی توانند به اینترنت دسترسی پیدا کنند و چرا برای آنها کار نمی کند. اطمینان حاصل کنید که برای ایمنی از دیوارهای آتش مناسب استفاده می کنید.

مرحله پنجم دستگاه های باقیمانده را وصل کنید

چاپگرها یا دستگاه های تلفن همراه که به اتصال به اینترنت نیاز دارند ، همگی می توانند به LAN متصل شوند تا همه شما بتوانید از آن به طور موثر استفاده کنید و از تمام قابلیت و امکانات شبکه خود به طور کامل استفاده نمائید.