پیشرفت تکنولوژی همواره در راستای تسهیل کار های انسان بوده است. شبکه کردن سیستم ها در شرکت ها و کمپانی های بزرگ یکی از این روند تسهیل کارها می باشد. که علاوه بر افزایش سرعت انتقال دیتا باعث کاهش هزینه ها نیز خواهد شد. اما این شبکه کردن همواره  بدون مشکل و ایراد نبوده و نخواهد بود. به همین دلیل نیاز به تیم نگهداری و پشتیبانی شبکه دارد. و این تیم یا به صورت دائمی مستقر در شرکت هستند البته در شرکت های بزرگ و یا به صورت دوره ای و یا در صورت بروز مشکل مراجعه می کنند.

نگهداری شبکه 

نگهداری شبکه

نگهداری شبکه یکی از مهمترین خدمات شبکه می باشد و به طور کلی نگهداری شبکه یعنی سالم بودن تجهیزات متصل و تاثیرگذار در شبکه. این تجهیزات باید از لحاظ سخت افزاری و هم از لحاظ نرم افزاری سالم باشند. برنامه های و سیستم های عامل بایستی به روز و آپدیت باشند تا بتوانند در ارتباط با تعاملات آنلاین سریع عمل کنند. نباید تراکم دیتا و کاهش سرعت در شبکه وجود داشته باشد که در این صورت شبکه دچار کندی در ارسال اطلاعات خواهد بود. همچنین در صورت گسترش شبکه باید تیم پشتیبانی بستر مناسب برای حفظ سرعت شبکه را فراهم کند. حفظ و نگهداری سلامت سرور و هماهنگ کردن آن با گستردگی شبکه نیز از ملزومات نگهداری شبکه  می باشد.

مهمترین فعالیت هایی که به صورت روتین برای نگهداری شبکه باید انجام گیرد چیست؟

نگهداری شبکه شامل چه مواردی می باشد؟

در تمام شبکه های معمولی که به صورت معمولی وجود دارد یک سری فعالیت های دوره ای باید صورت پذیرد که در این بخش به مهمترین این موارد اشاره خواهیم کرد:

به روز نگه داشتن نرم افزارها

فرد یا تیم مسئول برای نگهداری شبکه همواره باید از نرم افزار های جدیدی معمولا به سرعت هم به بازار می آیند اطلاع داشته باشد. آنها را برای بهبود عملکرد شبکه بر روی سیستم نصب وراه اندازی بکند. چرا که نرم افزارهای به روز سبک تر و دارای کارایی بیشتری هستند. حال این نرم افزار می تواند یک نرم افزار امنیتی و یا سیستم عامل باشد.

به روز نگه داشتن سخت افزارها

علاوه بر اینکه آپدیت نرم افزار ها مهم است به روز نگه داشتن سخت افزارها هم بسیار مهم و حیاتی می باشد. به ویژه در زمان توسعه شبکه. نصب سرور قدرتمندتر، چاپگر و ایستگاه های کامپیوتری جدید همه و همه شامل این مورد می شوند.

بازرسی و به روز کردن کاربرهای جدید ایجاد شده، بررسی مجوز ها و تغییر و آپدیت کردن پسورد ها

این مورد به ویژه برای شبکه هایی که عدم نشت اطلاعات و دیتا برایشان مهم است، بسیار حیاتی می باشد. همچنین در شبکه هایی که تعداد کاربر متغیر دارند نیز یکی از وظایف مهم تیم نگهداری شبکه بازرسی و آپدیت کاربران جدید و تعریف مجوزها می باشد مورد می باشد.

نظارت بر امنیت شبکه

آپدیت کردن آنتی ویروس ها و همچنین بررسی مواردی که اینترنت در شبکه نفوذ دارد بسیار مهم است. مخصوصا برای شرکت هایی که دیتا برای آنها به عنوان سرمایه می باشد و یا ایجاد گپ اطلاعاتی باعث مشکلات امنیتی می شود انجام این مورد بسیار حیاتی و حائز اهمیت است.

 رفع ارورهای شبکه

وظیفه تیم پشتیبانی است که ارورهای مخفی که در شبکه ایجاد می شود را شناسایی و قبل از اینکه مشکل اساسی به وجود آورد رفع کند.

تعمیرات

در صورت بروز مشکل چه نرم افزاری و چه سخت افزاری این تیم باید سریعا این نقیصه را ترمیم و از اختلال در کل سیستم به هر نحو ممکن جلوگیری کند.

پشتیبانی فنی

تیم نگهداری شبکه باید یک شماره تلفن و یا راه ارتباطی با کاربران شبکه در اختیار افراد قرار دهد تا در صورت ایجاد مشکل بتوانند ارتباط گرفته و مشکلات جزئی قابل حل را مطرح کنند.

برگزاری کلاس آموزشی

برگزاری این کلاس ها هم به نفع خود تیم نگهداری شبکه  و هم به نفع کارکنان شرکت می باشد. زیرا با این آموزش ها دیگر لازم نیست برای هر مشکل جزئی تیم پشتیبانی مراجعه کند. برگزاری این کلاس ها به ویژه برای سیستم های جدید نصب شده بسیار مهم است.

نظارت دائم بر شبکه

این تیم باید به صورت آنلاین و لحظه ای بر شبکه شما نظارت داشته باشد و منتظر این نباشد که مشکلی پیش بیاید و بعد اقدام کند. رصد لحظه ای مانع از ایجاد مشکلات بزرگ خواهد شد. در صورت  درخواست فرد مصرف اینترنت را هم این تیم می تواند محدود کند.

ارائه راه حل های فنی

این تیم باید با توجه به نوع فعالیت و گستردگی شرکت راه حل های فنی ارائه دهد. و هم از لحاظ تجهیزات و هم از لحاظ نرم افزار شبکه را به روز نگه دارند