نگهداری سرور در حقیقت به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که بیشترین توجه آن به عملکرد مناسب تجهیزات است. این عملکرد باید به گونه ای باشد که کیفیت عملیات در تجهیزات شبکه همواره حفظ شود. این فرآیند که روی سرور اختصاصی رخ می دهد، نیازمند دانش فنی و تخصص در زمینه خدمات شبکه و نگهداری و راه اندازی اتاق سرور است.

نگهداری سرور چیست؟

نگهداری سرور چیست؟

به بیانی خیلی ساده به فرآیند بازدید و چک کردن دوره ای تمامی سیستم ها و تجهیزات موجود در شبکه چه از لحاظ سخت افزاری و چه از لحاظ نرم افزاری، نگهداری سرور گرفته می شود. هرگاه تصمیم به اجاره یک سرور اختصاصی گرفتید، مسئولیت نگهداری و مدیریت سرور بر عهده پرسنل متخصص واحد پشتیبانی شرکت است. این افراد با بهره گرفتن از دانش فنی خود سعی می کنند کلیه عملیات های لازم را برای نگهداری و مدیریت سرور به خوبی انجام دهند.

به مانند هر کامپیوتری، دستگاه های سرور نیز به حفظ و نگهداری دوره ای نیازی مبرم دارند و اگر از سرویس های مدیریتی بهره می برید، دیگر نبایستی نگران بروز مشکلی باشید. اما اگر به صورت شخصی اقدام به نگهداری سرور و مدیریت آن می کنید بایستی از چک لیست هایی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد استفاده نمایید و حتماً به این چک لیست ها پایبند باشید.

نکات مهم در نگهداری سرور

نکات مهم در نگهداری سرور

در چک لیست نگهداری سرور نکاتی را ارائه خواهیم داد که موجب درک بهتر شما نسبت به نگهداری و مدیریت سرور می شود. این نکات در به حداقل رسیدن مشکلات سرور بسیار به شما کمک خواهد کرد و قطعاً اینها همان مشکلاتی هستند که قابل پیش بینی و پیشگیری هستند.

مطمئن بودن از صحت عملکرد سرویس بکاپ

مطمئن بودن از صحت عملکرد سرویس بکاپ

برای نگهداری سرور اولین موردی که باید مد نظر داشته باشید، اطمینان از این است که عملکرد سرویس بکاپ سرور به خوبی عمل کند. برای اینکه از عملکرد این سرویس به خوبی مطمئن شوید می توانید از بکاپ آزمایشی استفاده نمایید. حتی می توانید بررسی نمایید که داده ها در مکانی صحیح ذخیره شده اند. چرا که ذخیره سازی اطلاعات و داده ها از اهمیت بسیار زیادی در بحث نگهداری سرور برخوردار است.

بررسی مداوم هارد دیسک به هنگام نگهداری سرور

بررسی مداوم هارد دیسک به هنگام نگهداری سرور

یکی از نکاتی که باید مد نظر داشته باشید این است که اگر از ۱۰۰ درصد ظرفیت هارد دیسک خود استفاده نمایید، سرور متوقف خواهد شد و این امکان وجود دارد که داده های شما با مشکل مواجه شود. اگر بیشتر از ۹۰ درصد از ظرفیت هارد دیسک سرور استفاده نموده اید، یا ظرفیت آن را افزایش دهید و یا موارد اضافی را حذف نمایید. تا جای ممکن اگر از گزارش ها، ایمیل ها و یا نرم افزارهای قدیمی استفاده نمی کنید آنها را حذف نمایید چرا که حذف این برنامه های قدیمی از سیستم به بهبود امنیت سرور کمک خواهد کرد.

به صورت مرتب سیستم عامل را به روز رسانی نمایید

به صورت مرتب سیستم عامل را به روز رسانی نمایید

یکی از نکات بسیار مهم در بحث نگهداری سرور، به روز رسانی مداوم سیستم عامل سرور است. فرقی نمی کند که سیستم عامل ویندوز یا لینوکس باشد. در هر دو حالت به صورت مداوم و مرتب باید این به روز رسانی را در برنامه کاری خودتان قرار دهید.

این امکان وجود دارد که شما در به روز رسانی سیستم عامل سرور به صورت دستی برخی از تنظیمات امنیتی را از یاد ببرید و این مورد قطعاً خطرناک خواهد بود و توجه هکرها را به سمت سرور، جلب خواهد کرد. پس برای نگهداری سرور حتماً به، به روز رسانی سرور دقت زیادی داشته باشید و طوری برنامه ریزی نمایید که حداقل هفته ای یک بار یا ماهی یک بار، این عمل را انجام دهید.

آپدیت و به روز رسانی کردن کنترل پنل

آپدیت و به روز رسانی کردن کنترل پنل

مورد بعدی در بحث نگهداری سرور آپدیت کردن کنترل پنل سرور یا میزبانی است که از آن استفاده می کنید. یکی از نکات مهم در بحث آپدیت کردن این است که آپدیت فقط مختص به کنترل پنل نیست و در برخی موارد این به روز رسانی شامل نرم افزار کنترل هم می شود.

ابزارهای مدیریت از راه دور را به صورت مداوم بررسی کنید

ابزارهای مدیریت از راه دور را به صورت مداوم بررسی کنید

ابزارهای مدیریت از راه دور در بحث نگهداری و مدیریت سرور بسیار زیاد هستند و از مهم ترین آنها می توان به Remote Console، Remote Reboot، Rescue Mode و غیره اشاره کرد. برای نگهداری سرور یکی از نکاتی که باید مورد توجه خودتان قرار دهید، بررسی عملکرد این ابزارها است و هر زمان که کاربر به آن نیاز دارد بایستی در اختیار آنها قرار دهید.

بررسی نمودن دوره ای خطاهای سخت افزاری

بررسی نمودن دوره ای خطاهای سخت افزاری

این امکان هم وجود دارد که گهگاهی در سرور یک سری خطاهای سخت افزاری به وجود بیاید و بایستی حتماً آنها را بررسی نمایید. از جمله این خطاها عبارتند از افزایش بی رویه دما، خطای خواندن دیسک، قطع شبکه و غیره که همگی مشکلاتی را برای سرور به وجود خواهد آورد.

هر چند که در برخی از موارد، امکان به وجود آمدن این خطاها بسیار کم است اما به هر حال توجه کردن به آن را در اولویت کاری خودتان قرار دهید. چرا که به وجود آمدن یک خطای کوچک موجب بروز مشکلات بسیار بزرگ تری در سرور خواهد بود.