قبل از اینکه درباره سوئیچ اترنت توضیح دهیم، بهتر است با عملکرد این دستگاه بیشتر آشنا شویم. نام دیگر این سوئیچ‌ها، سوئیچ شبکه است و در واقع به عنوان مرکز برای اتصال کامپیوتر، پرینتر و دیگر دستگاه‌هایی که به وسیله سیم با یک‌دیگر در ارتباط هستند، کمک می‌کند. این سوئیچ‌ها می‌توانند با استفاده از یک کابل که به درگاه یا پورت یک اترنت وصل می‌شود، امکان اتصال به اینترنت از طریق مودم را نیز دهد. این در حالی است که برخی از روترها باید به تنهایی برای عملکردهای متفاوت استفاده شوند. عوامل بسیار زیادی می‌تواند در کیفیت سوئیچ شما تاثیر بگذارند که باید در هنگام خرید به هر یک از آن‌ها توجه کنید.

سوئیچ‌های اترنت چه عملکردی برای شبکه دارند؟

سوئیچ‌های اترنت چه عملکردی برای شبکه دارند؟

زمانی که شما در حال نصب یک سوئیچ اترنت هستید، این دستگاه می‌تواند قابلیت‌های بسیاری را به برای شما داشته باشد.

  • کاهش خرابی شبکه
  • بهبود عملکرد و افزایش پهنای باند در شبکه
  • کاهش کشش در دستگاه‌های شخصی
  • محافظت از شبکه کلی با امنیت بهتر
  • داشتن هزینه‌های بسیار کم‌تر به لطف استفاده از IT capex  و Opax
  • اندازه مناسب IT به داشتن زیرساخت و برنامه ریزی برای گسترش و استفاده از سوئیچ‌های مدولار در آینده

بسیاری از شبکه‌های سازمانی از ترکیب فناوری وایرلس و سیم مانند سوئیچ اترنت به عنوان بخشی از زیرساخت‌های سیم‌دار استفاده و پشتیبانی می‌کنند. ده‌ها دستگاه می‌توانند به صورت همزمان به سوئیچ شبکه متصل شوند و مسئولان می‌توانند بر ترافیکی که این سوئیچ‌ها دارند نظارت کنند یا حتی دسترسی کاربران را به صورت ایمن مدیریت کنند و مشکلات آن‌ها را برطرف کنند. این سوئیچ‌ها ویژگی‌ها و قابلیت های بسیار متنوعی دارند و در نتیجه اکثر شرکت‌ها می‌توانند راهکاری مناسب برای اندازه و ظرفیت شبکه خود پیدا کنند.

شرایط و عملکرد سوئیچ شبکه

شرایط و عملکرد سوئیچ شبکه

به توالی اطلاعاتی که از طریق شبکه‌های اترنت برای انتقال بین چند کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، فریم گفته می‌شود. این فریم‌ها شامل یک مبدا و مقصد هستند و یک منبع برای تشخیص اینکه اطلاعات در کدام قسمت از دستگاه وجود دارند.. اگر به مدل هفت لایه OSI توجه کرده باشید، متوجه می‌شوید که فریم‌ها در لایه دوم که همان لایه ارتباط داده‌ها است قرار دارند.

پل زدن شفاف

یکی از رایج‌ترین و مجبوب‌ترین روش‌های در عملکرد و شیوه کار کردن سوئیچ اترنت، پل زدن است. زمانی که شما پل شفاف  داشته باشید، سوئیچ بدون نیاز به هرگونه تنظیمی روی یک کامپیوتر دیگر شروع به کار کردن می‌کند.

یاد گرفتن آدرس

وظیفه اصلی سوئیچ اترنت نحوه کنترل کردن، فریم‌ها بین پورت‌های سوئیچ است. همچنین در تصیم‌گیری برای ارسال ترافیک بر اساس آدرس‌تی MAC و دسترسی ۴۸ بیتی با استفاده از کابل LAN است. سوئیچ شبکه یا همان اترنت می‌تواند با کمک از آدرس‌های و مشابه فریم‌هایی که دریافت می‌کند، متوجه شود چه دستگاه‌هایی روس کدام بخش از شبکه فرار دارند.

فیلتر کردن ترافیک

زمانی که در یک سوئیچ اترنت یک پایگاه داده‌ها از آدرس‌های مختلف ایجاد می‌شود، می‌توان به راحتی با استفاده از نرم‌افزارهای متفاوتی، نسبت به فیلتر کردن و انتقال ترافیک، اقدام کرد. زمانی که آن نرم‌افزار در حال یادگرفتن آدرس‌ها است، یک سوئیچ فریم‌ها از بررسی می‌کند و بر اساس آدرس مقصد در فریم‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. سوئیچ‌های شبکه همچنین می‌توانند ترافیک را فقط به بخش‌هایی که برای دریافت فریم از فرستادنده‌ها لازم است مطمئن شویم که ترافیک اضافی به پورت‌های دیگر انتقال پیدا نمی‌کند.

طغیان فریم

اگر سوئیچ اترنت برای یک مدت زمان خاصی هیچ فریمی از منبع خاصی پیدا نکنند، این امکان وجود دارد که در پایگاه داده‌ها، هدایت سوئیچ شبکه از لیست خارج شود. در صورتی که یکی از داده‌های ورودی نتوانند انتقال پیدا کنند، به این معنا است که این اطلاعات برای سوئیچ ناشتاخته است. اما در فواصل بعدی، ترافیک از آن نقطه شروع می‌شود، سوئی فریم‌ها را به پورت‌ها هدایت می‌کن تا در جستجوهای آینده با این مشکل کسی مواجه نشود.

ترافیک چند بخشی

LAN نه تنها قادر به انتقال فریم به آدرس‌های جداگانه است، بلکه می‌تواند فریم‌ها را به آدرس‌های چندبخشی یا همان چندتایی نیز انتقال دهد. آدرس‌های پراکنده بخشی از آدرس‌های چند بخشی هستند که در واقع تمام مقصدهای پایانی را در شبکه گروه بندی می‌کنند. در برخی از مواقع می‌توان پیام ها را به چندین کاربر ارسال کرد. در صورتی که قصد ارسال فایل‌های ویدیویی را داشتید از آدرس‌های چند بخشی برای ارسال استفاده می‌شود، اما این ترافیک می‌تواتد حجم بسیاری از پهنای باند را بگیرد.

انواع سوئیج اترنت

انواع سوئیج اترنت

سوئیچ مدیریتی اترنت

سوئیچ مدیریتی اترنت به آن دست از سوئیچ اترنت گفته می شود که می‌توان برای ارائه دادن برنامه‌های مهم، تنظیم سرعت و … زیر نظر ترافیک کشوری نظارت و برنامه ریزی می‌شود.

سوئیچ غیر مدیریتی اترنت

سوئیچ غیر مدیریتی اترنت، به سوئیچ‌های گفته می‌شود که هیج تنظیمات کاربردی دارند و بدون نیاز به هیچگونه تنظیماتی می‌توان از این مدل استفاده نکرد..

عوامل موثر در خرید سوئیچ اترنت

عوامل موثر در خرید سوئیچ اترنت

سرعت

برای خرید سوئیچ اترنت حتما باید توجه ویژه‌ای به سرعت آن داشته باشید. بهترین گزینه سوئیچ‌های ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰۰ هستند که می‌توانند در کمترین زمان اطلاعات را منتقل کند.

تعداد پورت‌ها

از دیگر عوامل موثر در خرید سوئیچ اترنت، تعدا پورت‌ها است. قبل از خرید بهتر است مشخص کنید این سوئیچ شبکه قرار است به چند دستگاه وصل شود. اکثر این سوئیچ‌ها پورت‌های کافی برای متصل شدن به لپ‌تاپ،کامپیوتر، کنسول بازی و  همچنین برای اتصال به روتر را نیز دارد.

قطعات و کیفیت آن‌ها

سوئیچ اترنت با توجه به کاربردی که دارند دارای کیفیت و جنس مختلفی هستند. اکثر آ‌ن‌ها از پلاستیک یا فلز ساخته شده‌اند