پیش از پاسخ به سوال شبکه اترنت ( Ethernet ) چیست و چگونه کار می کند؟ می خواهیم به معرفی کوتاه در مورد تاریخچه شبکه اترنت بپردازیم. ایده اولیه اترنت در دهه ۷۰ میلادی و به طور دقیق تر در خلال سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۵ میلادی مطرح شد. اترنت در سال ۱۹۷۳ در مرکز تحقیقاتی متکالف که سازنده دستگاه های زیراکس بود، اختراع شد. هدف از اختراع این فناوری، کابل کشی بین دستگاه کامپیوتر و یک دستگاه زیراکس بود.

اولین نمونه اترنت سرعتی برابر با ۳ مگاپیکسل داشت. بعد ها در اوایل دهه  هشتاد، کمیته IEEE ( موسسه مهندسان برق و الکترونیک )، اترنت را به عنوان یک استاندارد شبکه تایید شد. در این سالها اترنت به سرعتی معادل ۱۰ مگاپیکسل رسیده بود و بین کاربران به عنوان یک فناوری محبوب و شناخته شده بود. اولین نمونه اترنت با استفاده از کابل کواکسیال راه اندازی شد که بعدها این کابل کشی توسط کابل های تلویزیونی، به دلیل سادگی فرایند کابل کشی انجام شد. امروزه از کابل های نوری که در واقع تلفیقی از کابل های قدیمی است، برای توسعه فناوری اترنت استفاده می شود.

شبکه اترنت (Ethernet) چیست و چگونه کار می کند؟

اترنت تکنولوژی برای متصل شدن به شبکه های محلی (LAN) است، که میتواند دستگاهها را به وسیله یک  پروتکل با هم ارتباط دهد. برای پاسخ کامل تر به سوال شبکه اترنت ( Ethernet ) چیست و چگونه کار می کند؟ لازم است با اصطلاحاتی در مورد اترنت آشنا شویم. عباراتی مانند گره، رابط، سگمنت  و فریم.

گره ها به دستگاه هایی مثل انواع کامپیوترها، روترها و دستگاه های جانبی به وسیله  اترنت ارتباط برقرار میکند. رابط مسیر برقراری ارتباط برای دستگاه ها است . در Ethernet گره ها ممکن است یک کابل کواکسیال یا کابل RJ-45 یا کابل فیبر نوری وجود داشته باشند. سگمنت به ارتباط تکی میان گره  و دستگاه شبکه از طریق رابط میگویند. فریم نیز پیامی است که از طریق شبکه منتقل می شود. هنگامی که دستگاه های اترنت به یکدیگر متصل میشوند، شبکه محلی یا LAN تشکیل می شود. اترنت از پرکاربردترین فناوریهای شبکههای   LAN است. علت این کاربرد گسترده،نصب و راه اندازی و نگهداری آسان آن است و همچنین  هزینه کمتری که در نسبت به سایر فناوری ها دارد.

انواع شبکه اترنت (Ethernet) چیست و چگونه کار می کند؟

در ادامه بررسی پاسخ سوال شبکه اترنت ( Ethernet ) چیست و چگونه کار می کند؟ به سراغ بررسی انواع شبکه اترنت می رویم. اولین نوع از این شبکه، شبکه محلی (LAN) است. این شبکه فضایی کوچک و خاص را مانند یک دانشکده، مدرسه، رستوران یا شرکت ساختوساز و یا یک دفتر شخصی و مشاغل پوشش می دهد. شبکه LAN ممکن است وایرلس باشد و از Wi-Fi، router  یا hotspot  برای اتصال به سرور استفاده کند. برای ایجاد یک شبکه LAN  مجازی یا VLAN میتوانید چندین شبکه ی محلی را با هم ترکیب کنید.

پس از اتصال، دستگاهها میتوانند به برنامههای ذخیره شده بر روی سرور دسترسی داشته باشند. دومین نوع، شبکه WAN است. این شبکه انتخابی ایدهآل برای اتصال چندین سایت مختلف یا شرکت در ابعاد گستردهتر است. یک شبکه WAN امکان برقراری ارتباطی آسان را فراهم می سازد. شبکه WAN  میتواند از چندین شبکه LAN تشکیل شده باشد و تأسیسات، دفاتر، دفتر مرکزی، انبارها و سایر مکانها را به صورت محلی با یکدیگر متصل کند.

شرکتهای بزرگتر با ساختمانهای دور از هم، معمولاً در هر مکان با استفاده از شبکه  LAN به شبکه اصلی متصل میشوند. سومین نوع اترنت نیز، شبکه MAN یا شبکه شهری اترنت است که معمولا در شهرها برای یکپارچه سازی شبکههای مختلف و کسب اطمینان جهت دسترسی به فناوری استفاده می شود.  این شکل از شبکه  Ethernetمیتواند انواع مختلفی از شبکه را در یک منطقه معین به هم متصل کند.

کابل های مورد استفاده در شبکه اترنت (Ethernet) چیست و چگونه کار می کند؟

برای پاسخگویی به سوال کابل های مورد استفاده در شبکه اترنت ( Ethernet ) چیست و چگونه کار می کند؟ ابتدا به بررسی انواع کابل های مورد استفاده در این فناوری می پردازیم. این کابل ها معمولا  از رده ۵ (CAT5) و رده ۶  (CAT6) پشتیبانی می کنند.کابل متقاطع نوع از کابل اترنت است که برای اتصال دو کامپیوتر به یکدیگر طراحی شده است. بیشتر کابل های اترنت برای اتصال یک کامپیوتر به یک روتر یا سوئیچ طراحی شده اند. کابل های اترنت به دو  شکل جامد و رشته ای تولید می شوند. از کابل های جامد بیشتر در سیم کشی در داخل دیوارهای اداری، شبکه های تجاری، یا طبقه آزمایشگاه و مکان های ثابت استفاده میشود. حداکثر طول کابل CAT5 ، ۱۰۰ متر است. در حالیکه کابل های CAT6 اندازه ای برابر ۲۳۰ متر و یا بیشتر را دارند.

اترنت صنعتی در شبکه اترنت (Ethernet) چیست و چگونه کار می کند؟

در ادامه بحث شبکه اترنت ( Ethernet ) چیست و چگونه کار می کند؟  می خواهیم اترنت خانگی و صنعتی را بررسی کنیم. پروتکل های اترنت صنعتی مانند(PROFINET) ، (EtherCAT) ،اصلاح استاندارد Ethernet  را انجام می دهند تا مشخص شود که داده های خاص نه تنها به درستی ارسال و دریافت می شوند، بلکه همزمان ارسال و دریافت می شوند. چنین موضوعی  در یک محیط اداری چندان مهم نیست.

اگر یک صفحه وب از بین برود، شخص می تواند با یکبار رفرش کردن صفحه، مجددا به محتوا دسترسی پیدا کند اما در محیط های حساس به طور مثال در یک کارخانه، یک مشکل کوچک در انتقال داده های، ممکن است باعث ایجاد یک دردسر بزرگ شود. شبکه اترنت صنعتی می تواند وجود هرگونه خطا را در طی مسیر تشخیص دهد و به طور اتوماتیک آن را حذف نماید. سیم کشی شبکه اترنت صنعتی می تواند با سیم کشی اترنت اداری، تجاری متفاوت باشد. در کابل های صنعتی باید از جک های با کیفیت بالاتری نسبت به کابل های اترنت معمولی استفاده شود.