احتمالا میدانید زمانی که لپتاپها روشن هستند به دلیل انرژی که مصرف میکنند ممکن است هر قطعه از آن گرم شود، این حرارت برای اینکه به راحتی عبور کند، نیاز به یک رسانای گرما است. خمیر سیلیکون CPU این کار را به آسانی در دستگاههای کامپیوتر انجام میدهد. خمیر سیلیکون در واقع یک نوع خمیر است که قدرت رسانایی گرما را دارد. این خمیر به عنوان گریس گرمایی نیز شناخته میشود. این نوع خمیر ویژگیهای خاص خود را دارند، در نتیجه برای خرید خمیر سیلیکون حتما نیازهای خود را در نظر بگیرید. لازم به ذکر است تنوع رنگی گریس گرمایی هیچ ارتباطی با ویژگیهای آن ندارد.

انواع خمیر سیلیکون

انواع خمیر سیلیکون

انواع مختلفی از خمیر سیلیکون CPU در بازار موجود هستند اما دو نوع از این ماده خمیری پرکاربردتر هستند و به شکلهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. از جمله انواع آن میتوان به خمیر سیلیکون و پدهای خمیری اشاره کرد. در ادامه با انواع این خمیرها بیشتر آشنا میشویم.

خمیر سرامیکی

یکی از گرانترین انواع خمیر سیلیکون CPU، خمیر سرامیکی است. از این نوع خمیر بیشتر برای لپتاپهای گیمینگ و گیمرها استفاده میشود، چرا که قدرت رسانایی ندارد و به راحتی استفاده میشود.

خمیر سیلیکونی

از دیگر خمیرهایی بسیار مناسب، خمیر سیکون سیلیکونی است که رسانایی زیادی دارد، در صورتی که بتوانید کیفیت اصلی این خمیر را پیدا کنید، گزینه خوبی برای خرید خمیر سیلیکون است.

خمیر سیلیکونی مسی

یکی از کمیابترین انواع خمیر سیلیکونی بدون شک، نوع مسی آن است. به همین دلیل کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

خمیر سیلیکونی کربی

در خمیر سیلیکونی کربنی هیچ فلزی استفاده نشده است در نتیجه نمیتواند رسانای الکتریسیته باشد. در صورتی که نیاز به اورکلاک روی CPU خود ندارید، خرید خمیر سیلیکون کربنی به علت داشتن دیگر مزایا گزینه بسیار خوبی است.

خمیر سیلیکون نقرهای

دومین خمیر سیلیکونی که به راحتی در بازار یافت میشود و ضرر کمتری نیز دارد، خمیر سیلیکون نقرهای است. این خمیر فرسایش کمتری نیز در طول سالها میبیند.

وظیفه خمیر سیلیکونی

 

وظیفه خمیر سیلیکونی

وظیفه خمیر سیلیکون CPU همانطور که گفتیم انتقال حرارت است. این خمیر معمولا بین یک قطعه تولید کننده حرارت و انتقال حرارت قرار میگیرد. در این هنگام به دلیل خمیری شکل بودن آن هوایی که بین این دو قطعه وجود داشته، از بین میرود و به راحتی گرما منتقل می شود. از جمله مناطقی که بیشترین استفاده را از خمیر سیلیکون دارد، بین پردازنده و فن یا هیت سینک قرار بگیرد. این پردازندهها معمولا CPU لپتاپ یا GPU کارت گرافیک هستند. نکته مهمی که باید در استفاده از این خمیرها در نظر گرفت، طول عمر آنها است. زمانی که خمیر جامد شد باید حتما اقدام به تعمیر لپتاپ شود چرا که این کار میتواند باعث داغ شدن بیش از حد پردازندهها و در نتیجه خراب شدن لپتاپ شود.

عملکرد خمیر سیلیکونی

پردازندههای کامپیوتر دارای سطح صاف هستند و معمولا جنس فلزی دارند. سطح پردازنده دارای شیارها و برشهای ریزی است که به راحتی هوا میتواند درون آنها قرار بگیرد. زمانی که هوا بین این شیارهای میکروسکوپی وجود داشته باشد، انتقال گرما به خوبی انجام نمیشود. در واقع خمیر سیلیکونی مانع عبور هوا است و کمک میکند حرارت به راحتی از بین دو قطعه عبور کند.

بهترین نوع خمیر سیلیکون

مهمترین عاملی که میتواند میزان رسانایی گرما خمیر سیلیکون CPU را تعیین کند، بدون شک مواد تشکیل دهنده خمیر سیلیکونی است. مواد تشکیل دهند میتوانند علاوه بر رسانایی گرمایی، طول عمر، رسانایی الکتریکی و غلظت را نیز تعیین کند. از جمله موادی که در این نوع خمیرها استفاده میشوند میتوان به سیلیکون و زینک اکسید و حتی آلومینیوم اشاره کرد.

نکات مهم در هنگام خرید خمیر سیلیکون

نکات مهم در هنگام خرید خمیر سیلیکون

خرید خمیر سیلیکون در صورتی که اشتباه باشد، نه تنها باعث افزایش دمای لپتاپ شما میشود، بلکه عملکرد آن را نیز دچار مشکل میکند. استفاده درست از خمیر سیلیکون  CPU و حتی GPU  باعث خنک شدن، عدم اورکلاک و حتی گرم شدن بیش از حد لپتاپ میشود. زمانی که قصد خرید این نوع خمیرها را دارید باید توجه کنید تا ضمن عدم افزایش دما، عملکرد آن نیز دچار مشکل نشود.

چه مقدار از خمیر سیلیکونی باید استفاده شود؟

در صورتی که قصد دارید خودتان از خمیر سیلیکون CPU استفاده کنید، باید حتما میزان حجم و اندازهای که روی پردازنده و هیت سینک قرار میدهید را در نظر داشته باشید. مقدار کمی از خمیر سیلیکون به اندازه یک نخود را روری مرکز قرار دهید و اجازه دهید این خمیر از سمت فن به پردازنده فشار وارد کند و پخش شود. این کار به شما کمک میکند تا خمیر روی قسمت حرارت کاملا پخش نشود. در هنگام استفاده از ترکیب مایع خمیر حتما یک لایه نازک کاغذی را روی پردازنده خود قرار دهید.

چه ترکیباتی جایگزین خمیر سیلیکونی میشوند؟

پدهای سیلیکونی از دیگر ترکیباتی هستند، که میتوان آن را با خمیر سیلیکون CPU جایگزین کرد. این ترمال پدهای CPU کاملا مخصوص هستند و با داشتن ضخامت کم، رسانایی گرمایی بالایی دارند. از مهمترین دلایل جایگزین کردن پدها میتوان به خمیری نبودن، نیاز به تمیز کردن سطح ندارد، یکبار مصرف نبودن و استفاده آسان آن شاره کرد. همچنین میتوان از روغن سیلیکون، خمیر دندان، وازلین، پودر آلومینیوم، سس مایونز وبه عنوان جایگزین استفاده کرد.