امروزه استفاده از شبکه  حتی در بیزینس های کوچک هم مورد استفاده قرار میگیرد و فراگیر شده است. در این حالت شبکه های داخلی و این  تعداد از کامپیوتر ها که به شبکه متصل هستند  برای ارتباط با یکدیگر نیاز ی به default gateway ندارند و می توانند از طریق برودکست همدیگر را پیدا کنند. اما default gateway زمانی به کار خواهد آمد که نیاز باشد تا یک شبکه با شبکه های دیگر ارتباط داشته و با IP خارج از شبکه لوکال خود تبادل دیتا داشته باشد.

تعریف default gateway چیست؟

تعریف default gateway چیست؟

در واقع default gateway نقش یک روتر را بازی می کند که کامپیوتر های با ای پی متفاوت از شبکه های مختلف را به همدیگر ارتباط دهد. دیوایس های مختلف از شبکه  های  متفاوت اطلاعات خود را به این قسمت ارسال می کنند و پس از تبدیل به سیگنال  مورد نظر به همدیگر وصل می شوند. در این بین این دروازه دیتاهای مورد نظر را هم به سیگنال قابل انتقال تبدیل کرده و هم وظیفه انتقال آنها را نیز به عهده خواهد گرفت. و از نظر تعریف سخت افزاری هم default gateway رابط بین کارت شبکه کامپیوتر ها  از دو شبکه جدا می باشد.

 نحوه کار default gateway چگونه است؟

این دروازه  به عنوان مسیر پیش فرض برای تمام شبکه ها تعریف شده و مورد استفاده قرار می گیرد. مگر اینکه شبکه ای به علت موارد خاص مانند: موارد امنیتی، یا درخواست ارتباط با یک شبکه هدف خاص روتر خاص و مخصوص خود را تعریف کرده باشد که در این صورت آن شبکه فقط از آن مسیر تعریف شده با شبکه مورد نظر ارتباط خواهد داشت. یکی از بیشترین و پرکاربردترین موارد استفاده از default gateway زمانی است که یک دیوایس می خواهد به پیجی وصل شود و از آن استفاده کند.

اهمیت default gateway در رفع مشکل شبکه

برای گروه پشتیبانی یک شرکت دانستن  ای پی این مسیر بسیار مهم است تا بتواند برخی مشکلات شبکه را که در این راستا پیش می آید را مرتفع سازد در این بخش به یک سری استفاده هایی که از این آی پی میشود اشاره خواهیم کرد:

  • با استفاده از این مورد می توان شبکه را عیب یابی کرده و مشکلات آن را رفع کنیم.
  • می توان به روتر مورد نظر خود که در این شبکه استفاده می شود توسط برنامه های خاص شبکه ای دسترسی داشته باشیم.

نحوه پیدا کردن آی پی default gateway یک شبکه یا مودم

نحوه پیدا کردن آی پی default gateway یک شبکه یا مودم

دو روش برای رسیدن به هدف وجود دارد که در این بخش به هر دو مورد اشاره اجمالی خواهیم کرد:

  • روش اول: در این روش از مسیر Control Panel به Network and Sharing Center باید برویم و  گزینه Change adapter options یا Change adapter settings را انتخاب کنیم پس از باز شدن پنجره مورد نظر شبکه ای که میخواهید آی پی default gateway آن را پیدا کنید انتخاب کرده و بر روی آن کلیک کنید و سپس بعد از اینکه پنجره باز شد گزینه Details را انتخاب کنید و بعد از باز شدن منو مورد نظر از قسمت IPv4  می توانید IP این دروازه را مشاهده کنید
  • روش دوم: در این روش از منو استارت یا سرچ ویندوز منو Command Prompt را فعال کرده و سپس دستور ipconfig  را اجرا نمایید. سپس در منو باز شده شماره ای پی default gateway  برای شما به نمایش در خواهد آمد.

کاربرد های default gateway چه می باشد

کاربرد های default gateway چه می باشد

آشنایی با این مورد برای کاربران معمولی چندان ضروری نیست ولی افراد ی که وظیفه پشتیبانی و تعمیرات شبکه یک شرکت را بر عهده دارند در صورتی که از این موضوع بی اطلاع باشند به مشکل بر خواهند خورد. در این قسمت به مهمترین استفاده هایی که از default gateway در امور کامپیوتر و شبکه می شود اشاره خواهیم کرد:

کانفیگ مودم

یکی از پرکاربردترین موارد این مورد می باشد. شرکت هایی که فروشنده اینترنت خانگی و همراه هستند از این مورد استفاده میکنند. و معمولا افراد عادی هیچ آشنایی با این مورد نداشته و برای کانفیگ مودم خود نیاز دارند که  فردی از این شرکت ها این مورد را انجام دهد.

برای اتصال شبکه خود با یک شبکه اختصاصی و هدف

در صورتی که کاربر از کارکرد و نحوه استفاده از این دروازه و  مسیر آگاهی  نداشته باشد به هیچ عنوان نخواهد توانست تا یک مسیر اختصاصی برای شبکه خود تعریف کند.

امکان تعمیر و رفع اشکال نرم افزاری و شبکه از راه دور

در بسیاری از مواقع می توان بدون  حضور فیزیکی و از راه دور با استفاده از نرم افزار های خاص و همین دروازه و مسیر مشکلات شبکه را رفع کرد. البته باید قبلا آی پی default gateway  مورد نظر داشته باشید. البته این روش برای شرکت ها و شبکه های دارای دیتا های با ارزش و سطوح امنیتی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

استفاده هکر ها و ضد هکر ها

یکی از راه هایی که معمولا هکر ها می توانند به شبکه ها نفوذ کنند از این راه می باشد. همچنین در صورت آشنایی از این مورد می توان نحوه نفوذ و آی پی نفوذ کننده را نیز ردیابی کرد

امنیت شبکه

در صورت آشنایی کاربر و شرکت استفاده کننده از default gateway برای امنیت شبکه خود بسیار می تواند مفید باشد. برنامه نویسان با اطلاع از نقاط ضعف و مورد نفوذ این دروازه با نوشتن برنامه می توانند امنیت شبکه را ارتقاء بخشند.