قبل از اینکه به مبحث دانلود نرم افزار Ekiga بپردازیم بهتر است کمی با SoftPhone  و معنای آن آشنا شویم. تلفن نرم افزاری و یا به انگلیسی SoftPhone یک برنامه و اپلیکیشن نرم افزاری است که امکان برقراری تماس صوتی و تصویری را در بستر اینترنت برای کاربران فراهم می کند. این نرم افزار ها از سیستم رایانه شما به عنوان سخت افزار تلفن و اینترنت متصل به دستگاه استفاده کرده و برقراری تماس را از این طریق فرهم می کند. محیط این نرم افزار ها هیچ گونه تفاوتی با تلفن های معمولی ندارد. از جمله Soft Phone هایی که اکنون در دسترس و موجودند می توان به Damaka & MiniPAX Flash Phone & Ekiga و… اشاره کرد. ما در این نوشتار به نرم افزار اکیگا می پردازیم. این نرم افزار با پشتیبانی از بیشتر فرمت های تصویری و صوتی و همچنین سازگاری با Microsoft NetMeeting موجب سهولت استفاده برای کاربران شده است.

به عنوان تاریخچه ای قبل از شروع دانلود نرم افزار Ekiga لازم است بدانید در سال ۲۰۰۱ یک برای اولین بار نرم افزاری با نام GnomeMeeting  و به عنوان پایان نامه ی دانشگاهی فارغ التحصیلی، منتشر شد که بعدها به Ekiga تغییر نام داد. در سال ۲۰۰۱ میلادی هنوز فناوری ها و نرم افزار هایی که بتوان با آن ها صوت را از طریق IP انتقال داد و تلفن IP و نرم افزارهای لازم برای ویدیو کنفرانس به صورت گسترده و امروزی در دسترس نبود و همچنین Desktop GNU/Linux (دسکتاپ گنو/لینوکس) دوران ابتدایی شروع به کار خود را طی می کرد و به همین علت قابلیت چند رسانه ای شدن نداشت.

ویژگی ها و دانلود نرم افزار Ekiga

در آن روز ها علاوه بر نبودن امکان دانلود نرم افزار Ekiga، وب کم ها در تعداد بسیار کمی موجود بودند که همان ها هم باگ های زیادی داشتند، امکان دسترسی به صداهایی کاملا دوبل و سیستم های dolby یا بسیار دشوار بود یا اصلا ممکن نبود، ALSA ها هنوز انتشار نیافته بودند و به علاوه اینکه کدک های کارآمدی که در این زمینه نیز وجود داشتند منبع باز (Open Source ) نبودند و به طور کلی این نرم افزار تنها یک ایده در این حیطه بود و فناوری های لازم برای این کار هنوز کاملا آماده نشده بود؛ اما امروزه و هم اکنون بیشتر افراد در مورد این فناوری ها و  voice over IP و چگونگی برقراری کنفرانس ها و تماس های ویدیویی اطلاعات کافی دارند. اما آنچه امروزه مشاهده می شود این است که تعدادی برنامه اختصاصی که با استفاده از پروتکل ها محدود شده فعالیت می کنند تسلط بیشتری بر بازار دارند و افراد بسیار کمی وجود دارند که می دانند می توانند از گزینه های جایگزین دیگر استفاده کنند.

اولین ویژگی برای دانلود نرم افزار Ekiga  رایگان بودن آن است که باعث شده افراد زیادی از آن برای تماس های خود استفاده کنند نرم افزار Ekiga امکان برقراری انواع تماس اعم از تلفنی( صوتی) و ویدیویی را به صورت رایگان برای کاربران خود فراهم کرده است. ارسال پیام متنی، امکان ایجاد دفترچه تلفن مخاطبان و دسترسی به آن از راه دور، پشتیبانی کردن از کیفیت صدا HD و فرمت تصویری DVD، پشتیبانی و کاربری در سیستم عامل های Linux  و Windows از دیگر ویژگی های این نرم افزار می باشد. همچنین این نرم افزار قابلیت ارسال اس ام اس را در صورت وجود سیستم های سیم کارت خود نیز داراست و امکان انتقال و انتظار تماس را فراهم آورده است و در نهایت اینکه این نرم افزار از استاندارد های تلفن اینترنتی Internet Telephony مختلف همچون H.323  و SIP  نیز پشتیبانی می کند.

دانلود نرم افزار Ekiga؛ محیط کاربری ساده و نرم افزاری کاربردی

با دانلود نرم افزار Ekiga شما با محیطی ساده و در عین حال کاربردی رو به می شوید. این نرم افزار با ترکیب از دو برنامه چت ساده و متنی و یک وسیله تلفن IP حرفه ای و قدرتمند در سیستم عامل GNU/Linux (گنو/لینوکس) می باشد. با فراهم بودن بستر اینترنت در اکثر نقاط جهان به راحتی می توان از این نرم افزار کاربردی و ساده استفاده کرد و از تماس هایی با کیفیت لذت برد. هم چنین با این برنامه می توان علاوه بر تماس های صوتی، به صورت متنی و ویدیویی با مخاطبان ارتباط برقرار کرد. نرم افزار Ekiga این قدرت را دارد تا پس از مدتی جایگزین تلفن های سخت افزاری و معمولی SIP  IP شود. این یک تلفن هوشمند است که همه می توانند از آن استفاده کنند. این برنامه با پشتیبانی از کیفیت تصویری DVD و کیفیت صوتی HD نظر کاربران را جلب کرده است و همچنین سازگاری آن با استانداردهای مختلف سخت افزاری و نرم افزاری H.323 و SIP و سرویس های خدمات دهنده ی هم چون Internet Telephony این امکان را فراهم آورده تا افراد بسیاری بتوانند از آن استفاده کنند.

برای دانلود نرم افزار Ekiga می توانید به روش های مختلفی اقدام کنید. اولین قدم برای دانلود این نرم افزار مراجعه به سایت خود آن می باشد. در www.ekiga.org  به جدیدترین و به روز ترین نسخه این نرم افزار دسترسی داشته باشید و آن را دانلود کنید اما این تنها راه نیست. وب سایت های ایرانی بسیاری نیز امکان دانلود را برای شما فراهم آورده اند تا بتوانید به راحتی به این نرم افزار دسترسی داشته باشید و آن را دانلود کنید. جدیدترین نسخه منتشر شده از Ekiga نسخه ۵.۰ می باشد. در این نسخه کدها بازنویسی شده اند و سعی شده است محیط استفاده کاملا ساده باشد. رابط کاربری کاملا جدید و به روز است، کدک های جدیدی به آن اضافه شده است و ویژگی های آن روز به روز در حال پیشرفت و بهبود است. همچنین لازم به ذکر است توسعه دهندگان Ekiga از مشارکت  نظرات کاربران خود برای هر چه بهتر ساختن محیط کاربری آن بهره می برند.