در روش سیگنالینگ SS7، استانداردی به نام ISDN وجود دارد که بخش سمت کاربر آن ISUP نام دارد و وظیفه مدیریت تماس‌ها را بر عهده دارد. این استاندارد با استفاده از انتقال پیام‌هایی که حاوی دستورات لازم هستند، امکان ارتباطات را برقرار می‌کند. در این نوشته به این پرداخته شده است که استاندارد ISUP چیست و چگونه کار می‌کند.

به دنبال خدمات VoIP هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

 

استاندارد ISUP چیست؟

بخش کاربری شبکه رقمی خدمات مجتمع(‏ISUP) ‏برای ایجاد اتصالات سیمی بین تبادلات استفاده می‌شود، این استاندارد بالاترین لایه در سیگنالینگ SS7 و مسئول مدیریت تماس‌ها است. این استاندارد شامل پیام‌های مرتبط با اتصال و قطع ارتباط تماس‌ها است. استاندارد ISUP چیست؟ پروتکلی است که برای پشتیبانی از سیگنالینگ لازم برای ارائه خدمات صوتی و غیرصوتی در ارتباطات تلفنی استفاده می‌شود. استاندارد ISUP چیست؟ این استاندارد یک توسعه از SS7 است که به عنوان پروتکل رابط برای صوت و داده‌ها در داخل و برای ورود یا برگشت به یا از شبکه تلفن عمومی مخابرات(‏PSTN) استفاده می‌شود.

تصویری از استاندارد ISUP در مدل اتصال متقابل سامانه‌های باز(OSI)

مزایای استفاده از ISUP

مزایای استاندارد ISUP چیست؟ مزایای متعددی در استفاده از ISUP برای پردازش تماس و عملکردهای نگهداری یا مدیریت گروه ترانک وجود دارد.

  • راه‌اندازی سریع‌تر تماس‌ها
  • حفاظت از منابع شبکه
  • بهبود پشتیبانی از ویژگی‌های مشتری و نیز ویژگی‌های بهبود یافته
  • روش‌های بهبودیافته یا خودکارشده مدیریت ترانک

نیازمندی‌های استاندارد ISUP چیست؟ این استاندارد نیاز دارد که تبادلات دیجیتال باشند و از پروتکل SS7 پشتیبانی کند. اما این به این معنی نیست که تبادل تنها باید از پروتکل SS7 پشتیبانی کند و این استاندارد نمی‌تواند با ابزارها یا تبادلات با قابلیت‌هایی غیر از SS7 ارتباط برقرار کند. تمام چیزی که مورد نیاز است این است که تبادل قادر به تعامل با دیگر انواع سیگنالینگ مانند TUP، R2، R1، DTMF و یا SS7 باشد تا در تبادلات مشکلی وجود نداشته باشد.

تعریف استاندارد ISUP

بخش کاربری ISDN یا استاندارد ISUP چیست؟ این استاندارد پروتکل مورد استفاده برای پشتیبانی از توابع سیگنالینگ مورد نیاز برای هر دوی ۱)ارتباطات صدا یا داده غیر ISDN و ۲)ارتباطات صدا یا داده ISDN در آمریکای شمالی و کارکردهای ISDN در سراسر جهان را تعریف می‌کند. دیگر کاربردهای استاندارد ISUP چیست؟ این استاندارد همچنین می‌تواند برای پشتیبانی از سیستم‌های مخابراتی اختصاصی یا خصوصی، شامل شبکه‌های دیجیتال یا آنالوگ یا ترکیب آنالوگ و دیجیتال، استفاده شود.

داده‌های پیام‌های ISDN برای پردازش تماس یا انتقال داده به پیغام‌های ISUP منتقل می‌شوند. ISDN و ISUP دو پروتکل جداگانه هستند که با یکدیگر عمل می‌کنند. ISDN را می‌توان به عنوان یک پروتکل در سمت کاربر و شبکه در نظر گرفت در حالی که ISUP تنها در سمت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سمت کاربر مورد استفاده نیست. ISDN همچنین ممکن است بین تبادلات استفاده شود، اما این هدف اولیه پروتکل نیست. انعطاف‌پذیری کافی و ظرفیت اضافی برای پشتیبانی از الزامات برنامه فعلی و نیز هر گونه الزامات قابل پیش‌بینی آینده در این پروتکل وجود دارد.

روش‌های سیگنالینگ استاندارد ISUP

در حال حاضر بخش کاربری ISDN یا ISUP برای استفاده از خدمات بخش انتقال پیغام(Message Transfer Part یا MTP) SS7 طراحی شده است. استفاده از بخش کنترل ارتباطات سیگنالینگ شبکه SS7 در ویژگی‌های این پروتکل فراهم شده‌است اما در حال حاضر هیچ روالی وجود ندارد که برای استفاده از ISUP نیاز به استفاده از SCCP(Skinny Client Control Protocol) داشته باشد. ISUP به SS7 MTP به عنوان بخش کاربری ۵ متصل می‌شود. زیرا ISUP به عنوان بخش کاربری وجود دارد، تمام عملکردهای لایه‌های ۴، ۵، ۶، و ۷ در نرم‌افزاری که شامل ISUP است، مدیریت می‌شوند.

ISUP در لایه‌های مختلف SS7

تبادل سیگنال‌ها

کاربرد استاندارد ISUP چیست؟ این استاندارد برای تبادل داده‌ها بین تبادلات استفاده می‌شود. داده‌ها در پیام‌هایی بین تبادلات برای پردازش تماس، نگهداری و مدیریت مدار ارسال می‌شوند. این پیام‌ها در فرمت استاندارد SS7 از MSU هستند. فرمت داده‌های استاندارد ISUP چیست؟ داده‌های واقعی ISUP در فرمت SIF(Standard Interchange Format یا فرمت استاندارد تبادل) حمل می‌شوند.

ساختار یک پیام ISUP

درک این پیام‌ها مهم است چون به شما این امکان را می‌دهد که بدانید چه نوع اطلاعاتی بین تبادلات در هر لحظه از زمان در حال انتقال است. پیام‌های زیادی در استانداردهای دو موسسه تعیین استانداردهای جهانی ITU(International Telecommunication Union) و موسسه تعیین استانداردها در آمریکا ANSI(American National Standards Institution) تعریف شده‌اند که در تبادلات مختلف به کار می‌روند.

با این حال، تبادلات بسیار کمی-اگر هیچ تبادلی وجود داشته باشد- وجود دارد که همه این استانداردها را پشتیبانی کند. هرچند ایده خوبی است که با پیام‌های مختلف آشنا شوید حتی اگر آن‌ها توسط تبادل شما پشتیبانی نشوند. ممکن است یکی از این پیام‌های پشتیبانی نشده در تبادل شما دریافت شود و مهم است که بدانید چگونه با آن برخورد کنید.

کنترل تماس ISUP و API(Application Programming Interface) مدیریت مدار

نحوه مدیریت میزبان برای پیام‌های استاندارد ISUP چیست؟ میزبان کنترل تماس و مدیریت مدار را از طریق مکانیسم‌های زیر مدیریت می‌کند:

  • پیام کنترل تماس مشترک API (‏برای مثال کنترل Outseize، درخواست به سرویس با داده)‏ با استفاده از این پارامتر SS7 یا همان ‏ISUP ‏برای انتقال داده.
  • حالت کانال

پیغام‌های تغییر وضعیت DS0 میزبان را از تغییر حالت‌های سرویس و خالی شدن کانال‌ها آگاه می‌کند. پیغام پیکربندی وضعیت سرویس به میزبان اجازه می‌دهد تا کانال‌ها را وارد و خارج از سرویس کند.

  • علامت رویداد PPL و پیغام‌های درخواست رویداد PPL به میزبان اجازه می‌دهند تا پیام‌ها را به مولفه‌های PPL ارسال و دریافت کند.

ارتباطات در یک تماس ISUP

ارتباطات در یک تماس ISUP

MSP 1010 پیام‌های شاخص رویداد PPL(‏۰۰۴۳×۰)‏ را در پاسخ به رویدادهای مختلف پردازش تماس مرتبط با SS7، مانند دریافت یک ACM، ANM، یا CON(‏فقط برای ITU) ‏برای ISUP به میزبان ارسال می‌کند.

داده‌ها در ICB پارامتر SS7 (‏ISUP) قرار دارند. اگر به این اطلاعات نیاز ندارید، یک پیام تصدیق ارسال کنید و سپس آن را نادیده بگیرید.

میزبان می‌تواند پردازش‌های تماس یا مدیریت رویدادهای مربوط به SS7 را با استفاده از پیغام درخواست رویداد PPL (‏۰۰۴۳×۰)‏ ایجاد کند.

شما می‌توانید مدل تماس پیش‌فرض را تغییر دهید تا دسته اعداد فراخوان‌شده و فراخوان شونده به عنوان ارقام کدگذاری شده BCD(Binary-Coded Decimal یا اعداد دهدهی کدگذاری شده دودویی) به میزبان منتقل شوند.