استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera) یکی از بهترین گزینه ها برای تامین امنیت ساختمان های اداری، محیط کار و منزل مسکونی به شمار می رود. استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera) می تواند در حفظ جان و مال مردم موثر واقع شود. بسیاری از سرقت ها و مزاحمت هایی که برای مردم اتفاق افتاده است به لطف به کارگیری دوربین مداربسته تحت شبکه در اسرع وقت شناسایی شده اند. طراحی و تولید این دوربین ها بر اساس به روز ترین و مدرن ترین تکنولوژی های روز دنیا صورت گرفته تا بتواند در نبودتان محیط امن و مطمئنی را ایجاد کند.

با کمک این دوربین ها شما می توانید حتی با گوشی همراه خود تصاویر آنلاین و زنده از محل نصب دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera) داشته باشید. این دوربین ها در واقع مانند یک وب کم عمل می کنند. داده ها که شامل تصاویر و صدا هستند از طریق شبکه یا بر بستر اینترنت انتقال داده می شوند. برخلاف وب کم ها دوربین های مداربسته تحت شبکه دارای ip منحصر به فرد بوده که می توانند از طریق این ip به شبکه وصل شده و تصاویر با کیفیت را بر بستر شبکه و اینترنت انتقال دهند. نحوه اتصال دوربین های مداربسته ip به شبکه ، دقیقاً مانند نحوه اتصال دستگاه های استاندارد شبکه مانند لپ تاپ ، رایانه رومیزی و چاپگر واست.

دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera) چگونه کار می کند؟

دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera) چگونه کار می کند؟

یک دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera) به شما این امکان را می دهد که بتوانید با استفاده از نرم افزاری که به اینترنت وصل می شود به نظارت محل کار و یا منزل مسکونی خود که این دوربین در آن نصب شده است بپردازید. برای انتقال تصاویر ضبط شده به کمک این دوربین ها، شما نیاز به کامپیوتر و یا لپ تاپ ندارید. این نوع دوربین ها مستقیماً و به طور مستقل به کمک ip  اختصاصی که دارند به اینترنت و یا شبکه محلی وصل می شوند و می توانند تصاویر را به هر نقطه و مکانی که می خواهید انتقال دهند.

برای دیدن تصاویر آن ها شما نیاز به نرم افزارهای پیچیده ای ندارید و با ساده ترین نرم افزارها یعنی همین مرورگرهای اینترنتی که در گوشی یا کامپیوتر نصب هستند می توانید به تماشای تصاویر زنده از محلی که دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera) در آن قرار گرفته است بپردازید.

خرید و نصب دوربین مداربسته (IP Camera) تحت شبکه

خرید و نصب دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera)

نکته ای که در خرید دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera) باید دقت کنید این است که دوربین هایی را خریداری کنید که بتوانند اطلاعات ارسالی را با سطح امنیتی بالایی رمزنگاری کرده تا افراد غیر مجاز نتوانند به تصاویر دوربین شما دسترسی داشته باشند. بنابراین توجه به ویژگی های امنیتی دوربین های مداربسته تحت شبکه یا ip camera در هنگام خرید بسیار مهم است. در غیر این صورت شما می توانید بزرگ ترین میزبان خانه آزاد جهان باشید و هر کسی بتواند تصاویر زنده از منزل مسکونی یا محل کار شما دریافت کند.  بنابراین امنیت در درجه اول قرار دارد که باید در هنگام خرید این نوع دوربین ها توجه ویژه ای به آن داشته باشید.

روش کار این دوربین ها دقیقاً مثل دوربین های دیجیتال است. در واقع دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera) تصاویر را به صورت دیجیتال و با کیفیت بالا ضبط کرده و فایل  ضبط شده را فشرده کرده تا بتواند از طریق شبکه آن را ارسال کند. این دوربین ها می توانند به صورت بیسیم به روتر وصل شوند یا از طریق کابل اترنت به مودم و یا روتر وصل شده و تصاویر ضبط شده را بر بستر شبکه و اینترنت انتقال دهند.

راه اندازی و تنظیم این نوع از دوربین ها بسیار ساده است. شما برای این کار به چیزی بیشتر از اتصال به شبکه و کمی صبر برای نصب و پیکربندی دوربین نیاز ندارید. دوربین های ip این قابلیت ها را دارند تا به گونه ای تنظیم شوند که بتوان آن ها را برای ضبط مداوم و حتی کارکردن در زمان مشخص که مد نظر شما است برنامه ریزی کرد.

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera)

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera)

تصاویر گرفته شده توسط دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera) را می توان از هر کجای دنیا از طریق اینترنت، از طریق رایانه شخصی، لپ تاپ یا تلفن همراه مشاهده کرد. در بسیاری از موارد امکان مشاهده فیلم های ویدیویی و گوش دادن به صوت، و کنترل از راه دور  دوربین امکان پذیر است. دیگر نیازی به کابل های کواکسیال، رایانه نیست. آنها می توانند به عنوان یک راه حل موقت یا دائمی مورد استفاده قرار بگیرند و در صورت نیاز می توانید آن ها را به هر نقطه ای که خواستید به راحتی انتقال دهید.

این نوع از دوربین ها هم برای استفاده در محیط داخلی و هم در فضای باز، با قابلیت روشن بودن به صورت شبانه روزی و قابلیت چرخش یا بزرگنمایی از راه دور در دسترس هستند. شما می توانید به صورت آشکار و یا  به صورت مخفی امنیت مکان مورد نظر خود را با کمک این دوربین ها برقرار کنید. از دیگر مزایای دوربین مدار بسته تحت شبکه این است که می توانید تنها با کابل شبکه، برق مورد نیاز دوربین را تامین کنید و دیگر نیاز به استفاده از کابلی مجزا و منبع تغذیه برای روشن کردن دوربین نیست. همه این موارد در نهایت سبب می شود که هزینه استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه به مراتب بسیار کم تر از سایر دوربین های مداربسته باشد.

این دوربین ها همانند دیگر تجهیزات شبکه، با استفاده از تکنولوژی آی پی به صورت بی سیم یا با سیم اطلاعات خود را انتقال می دهند. همچنین انتقال صوت و تصویر به سادگی انجام می شود و شما می توانید به صورت زنده و از فواصل دور، بر محیط مورد نظر که دوربین در آن نصب شده است تسلط داشته باشید.

دسته بندی انواع دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera)

دسته بندی انواع دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera)

دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera) هم مانند دیگر انواع دوربین ها دسته بندی های خاص خود را دارند. این دوربین ها در دو دسته بندی قرار می گیرند که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

دوربین مدار بسته آی پی متمرکز

دوربین مداربسته از نوع آی پی متمرکز، برای این که بتواند تصاویر را ضبط کند نیاز دارد که به یک  NVR وصل شود. این دوربین قادر نیست که به تنهایی با تجهیزات دیگر شبکه ارتباط برقرار کند. بنابراین از NVR برای این اتصال استفاده می کند. این نوع دوربین ها می توانند از طریق کابل شبکه یا به صورت بیسیم و با کمک تکنولوژی وای فای به دستگاه NVR وصل شوند.

دوربین مدار بسته آی پی غیر متمرکز

دوربین مداربسته تحت شبکه (IP Camera) از نوع غیر متمرکز به صورت مستقل می تواند به ضبط تصاویر بر روی تجهیزاتی مانند کارت SD ،NAS و یا کامپیوتر بپردازد و نیاز به دستگاه NVR ندارد. دوربین های غیر متمرکز دقیقاً مثل یک رایانه عمل می کنند و می توانند مستقیماً تصاویر دیجیتال را در بستر شبکه و اینترنت انتقال دهند.