یکی از پر طرفدار ترین و در عین حال جذاب  ترین رشته ای که شما می توانید آن را فرابگیرید it یا فناوری اطلاعات می باشد  که به اختصار آن را IT می نامند. همچنین لازم به ذکر است مشاوره it هم جز این دسته می باشد که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم برای این که مطلع شوید رشته it چقدر پر درامد است. تنها کافیست به لیست ثروتمندان جهان نگاهی بیندازید  تا از این که  این رشته چقدر می تواند پول ساز باشد مطلع شوید.

خوب است که بدانید در سایر کشور ها این دانش را به عنوان رشته فناوری اطلاعات می شناسند در حالی است که بر اساس تصمیم سازمان آموزش عالی کشور عنوان مهندسی فناوری اطلاعات را برای این رشته استفاده می کنند.

کلمه IT مخفف شده Information Technology  می باشد که خود این کلمه شامل دو بخش Information  به معنای اطلاعات و Technology به معنای فناوری می باشد.

منظوراز  it یا فناوری اطلاعات، مجموعه ابزار ها و روش هایی می باشد که برای تولید، پردازش، نگهداری، توزیع و انهدام سیستم های مبتنی بر اطلاعات ضروری اند و به معنی فراگیری آن (شامل متن، صوت و تصویر) می باشد.

برای اینکه بخواهیم از  IT یک تعریف ساده داشته باشیم می توانیم آن را این گونه بیان کنیم.

IT یک گرایش میان رشته ای است، افرادی که به it آشنا هستند با علم سخت افزار، برنامه نویسی، نرم افزار، شبکه های کامپیوتری، تجارت الکترونیک، مباحث نوین تکنولوژی و مدیریت آشنایی دارند و با استفاده از این موارد قادر هستند در راستای دستیابی به اهداف سازمان و یا محل کار استفاده کنند. یکی از حوزه های فناوری اطلاعات مشاوره IT می باشد. برای این که با این تخصص بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

مشاوره IT

مشاوره IT

آیا تا به حال با حرفه ای مشاوره it رو به رو شده اید ؟ آیا می دانید رشته مشاوره IT چیست و چه کاربردی دارد؟ با ما همراه باشید تا شما را با حرفه ی مشاوره IT آشنا کنیم.

همان طور که می دانید موارد استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کار، رو به گسترش یافته و برای تدوین صحیح برنامه های استراتژیک و کارشناسانه شرکت ها و سازمان ها در حوزه IT و ICT نیاز به این دارند که نیروی مشاور فناوری اطلاعات داشته باشند.

مشاوره  it فردی است که با استفاده از دانش فنی و تخصصی که دارد به شما کمک می کند تا از سیستم های فناوری اطلاعات بهترین استفاده را ببرید که در نتیجه آن بهبود عملکرد مجموعه را به همراه دارد، خوب است بدانید برای این که عملکرد یک مجموعه بالا برود برخی از مشاغل اهمیت می یابند، یکی از این مشاغل مشاوره it می باشد که در ادامه با اهمیت و نقش آن بیشتر آشنا می شویم.

مشاوره it و یا شرکت ارائه دهنده خدمات مشاوره IT به طور کلی به شما و مجموعه تان کمک می کند تا بتوانید به خوبی از الزامات و الگوی استراتژی مناسب کسب و کار درک روشنی داشته باشید. در واقع می توان گفت مشاوره IT ایجاد کننده یک پل میان تیم فنی و کارمندان است. توانایی این افراد در این است که راه های جدید فنی و سیستم عامل های نرم افزاری و توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات را معرفی کند تا باعث بهبود انجام فرایند ها و سود آوری در یک سازمان شود.

وظایف مشاور  IT

وظایف مشاور IT

در زمینه مشاوره IT استاندارد ها و مهارت هایی وجود دارد به همین دلیل یک مشاور IT باید از استانداردهای بالا و مهارت تحلیلی قوی، برای این که بتواند مسائل را ارائه و حل نماید برخوردار باشد. همچنین یک مشاور IT  باید توانایی مدیریت زمان را داشته باشد و همچنین بتواند مهارت ارتباطی خود را قوی کند چرا که برای درک نیازهای مشتری این امر  بسیار مهم می باشد. سایر وظایف شامل این موارد می باشد.

  • در  خصوص ایجاد و توسعه سازمان های مجازی مشاوره بدهد.
  • به ارگان های متقاضی در خصوص راه حل های فناوری اطلاعات مشاوره بدهد.
  • مشاوره آموزش الکترونیک (E-Learning) و مشاوره فروش الکترونیکی (E-business)
  • در رابطه با توسعه شبکه مشاوره بدهد.
  • در زمینه تامین نرم افزار های تخصصی مشاوره بدهد.
  • راهکارهایی را مبتنی بر سرویس های وب و اینترنت ارائه بدهد.
  • در خصوص تامین تجهیزاتی که به حوزه فناوری اطلاعات مربوط می باشد مشاوره بدهد.
  • در زمینه پروژه های کلان و حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشاوره بدهد.
  • در مجموعه های مختلف نیازمند است که بستر کاربردی فناوری اطلاعات راه اندازی شود که در اینجا یک مشاور it  می تواند کمک دهند باشد.
  • در زمینه های پیاده سازی، طراحی و راهبردی مراکز داده و یا حتی شبکه های کامپیوتری مشاوره بدهد.
  • در زمینه تجارت و دولت الکترونیک مشاوره بدهد.
  • در زمینه برنامه ریزی سازمانی، ارزیابی عملکرد و پیشرفت آن نیز مشاوره بدهد.
  • فرایند های سازمانی را بهینه سازی کند.
  • در زمینه IT Strategy مشاوره بدهد.
  • در خصوص افزایش سطح امنیتی سازمان و بر رابطه با حملات سایبری مشاوره بدهد.

چرا باید از مشاوره it کمک بگیریم

یک مشاور IT می تواند با استفاده از دانش خود در زمینه فناوری اطلاعات به شما کمک کند تا بهترین عملکرد را داشته باشید کسی که مشاور  IT می باشد در واقع درک روشنی از استراتژی های مناسب حوضه تخصصی خود را دارد و شروع به معرفی کردن راه حل های مناسب فنی و سیستم عامل های نرم افزاری و توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات می پردازد.

برای این که یک مشاوره IT بتواند کار خودش را به درستی انجام دهد، نیازمند این می باشد که برخی مهارت ها را به درستی فرا گرفته باشد.

  • با مفاهیم مدیریت و فرآیند کسب و کار آشنایی کامل داشته باشد.
  • با حوزه مدیریت استراتژیک IT آشنایی کامل داشته باشد.
  • با حوزه مدیریت سرویس های فناوری اطلاعات آشنایی داشته باشد.
  • با چار چوب ها و استاندارد های حاکمیت مدیریت it آشنایی داشته باشد.
  • با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشد و بتواند پروژه های تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات را حل نماید.

تخصص مورد نیاز برای یک مشاوره IT

تخصص مورد نیاز برای یک مشاوره IT

شاید شما به این فکر کرده باشید که تنها دارندگان مدارک IT می توانند در این حوزه فعالیت کنند. اما باید گفت افرادی که دارای مدرک های مهندسی کامپیوتر یا ریاضیات هستند نیز می توانند در این زمینه شروع به فعالیت کنند. در واقع اینگونه می توان بیان کرد، افرادی که دارای دانش فنی مورد نیاز در حوزه فناوری اطلاعات هستند می توانند به کار شوند.

مشاوران فناوری اطلاعات در کنار تخصص و دانش خود باید با زبان های java ، visual Basic ، C#، C++ و پایتون آشنایی کامل داشته باشند.