انواع خطوط مخابراتی، یکی از مواردی است که بدون شک، اهمیت و کاربرد بسیار وسیعی در زندگی روزمره و دنیای ارتباطات را یدک می کشد.

درواقع اگر بخواهیم به زندگی خود در طول یک روز نگاهی بیاندازیم، به کاربرد وسیع شبکه ها و انواع خطوط مخابراتی پی خواهیم برد.

در ادامه این مقاله، انواع خطوط مخابراتی به همراه تمام جزئیاتی که بتوانند علاوه بر افزایش آگاهی، مانع هدر رفتن زمان و هزینه شوند را شرح خواهیم داد.

اهمیت آگاهی از انواع خطوط مخابراتی

در دنیای امروز، اهمیت و کاربرد شبکه ها آنقدر گسترش یافته که وابستگی شدید کسب و کارها، ارتباطات جهانی، ارتباطات محلی و یا حتی ارتباط اینترنتی به آن ها را می توان احساس کرد.

آگاهی از انواع خطوط مخابراتی

خطوط مخابراتی مختلفی وجود دارند که هر کدام معایب و مزایایی دارند. البته از تمام آن ها در زمینه های مختلفی استفاده می شود و هر کدام را می توان لایق جایگاهی دانست که نیاز به آن ها بیشتر احساس می شود.

افزایش آگاهی هزینه را کاهش می دهد

شناخت انواع خطوط مخابراتی، این امکان را به شما می دهد تا بدانید هر کدام برای چه زمینه ای مناسب هستند. اگر شما از نوعی استفاده کنید که امکانات و شرایطی فراتر از خواسته شما را فراهم می کند، می تواند سبب شود تا با مشکل مالی – که در مواردی، آسیب جدی وارد می کند – مواجه شوید.

همانطور که در ادامه می توانید بخوانید، خطوط مخابراتی هستند که برای کسب و کارهای نوپا یا کوچک مناسب هستند و اگر این کسب و کارها در این زمینه در دنیای کسب و کارهای بزرگ قدم گذارند، درگیری مالی و روانی ساختگی به وجود خواهند آورد.

آگاهی باعث بهینه سازی زمان می شود

این موضوع که شما بدانید اگر برای مثال از انواع خطوط مخابراتی، خطوط آنالوگ – که در ادامه به شرح کامل آن خواهیم پرداخت – را انتخاب کنید، تا چه میزان می تواند زمان را در شکل گیری ارتباطات بهینه سازی کند.

بر همین اساس، انتخاب ها ساده تر شده و زمانی که برای تامین، پیشگیری از خسارت ها و دیگر موارد در نظر گرفته می شود، در کمترین سطح خود – که برای کسب و کار شما بالاترین اهمیت را دارد – انجام خواهد شد.

آینده را بهتر پیش بینی کنید

هر یک از انواع خطوط مخابراتی، می توانند شما را درگیر مشکلات و چالش های اساسی کنند که شاید برای یک کسب و کار جالب نباشد. درواقع با افزایش سطح آگاهی از چگونگی عملکرد هر خط و مشکلات احتمالی آن ها، می توانید بهترین و اثرگذارترین تصمیم گیری را داشته باشید.

موارد مصرف انواع خطوط مخابراتی

انواع خطوط مخابراتی کدام اند؟

انواع خطوط مخابراتی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند:

  • خطوط PSTN یا همان آنالوگ
  • خطوط دیجیتال
  • خطوط ISDN2e و ISDN30e
  • خطوط SIP
  • خطوط CPS
  • خطوط WLR
  • خطوط LLU

از هر یک از این خطوط به عنوان خطی مستقل نامبرده می شود. اما خوب است بدانید که خطوط ISDN، مربوط به خطوط دیجیتال می باشند.

خطوط آنالوگ، بهترین و بدترین انتخاب

شبکه تلفنی آنالوگ یا همان PTSN، یکی از محبوب ترین انواع خطوط مخابراتی شناخته می شود که کاربرد وسیع آن را نمی توان انکار کرد.

خطوط آنالوگ

جالب است بدانید که شبکه تلفنی آنالوگ، شبکه تلفنی مخصوص کسب و کارهای کوچک است. البته این بدین معنا نیست که از این خطوط در مناطق مسکونی استفاده نمی شود. از آنجایی که از مس در این خطوط استفاده می شود، می توان در زمینه های گوناگونی از آن استفاده کرد.

به طور کلی، از انواع خطوط مخابراتی، خطوط آنالوگ برای کسب و کارهایی توصیه می شود که تعداد کارمندان آن ها از ۵ نفر کمتر باشد.

از خطوط آنالوگ برای ماشین های فکس، ماشین های PDQ و آلارم ها نیز استفاده می شود.

افزایش خطوط تلفن با ویژگی مولتی لاین

از آنجایی که با یک خط آنالوگ، امکان برقراری ارتباط با یک تماس در یک زمان وجود دارد، قابلیت Multi-Line یا چند خطی، به شما این امکان را می دهد تا با یک شماره، خطوط مختلفی را به آن متصل کنید.

البته در این ویژگی نیز شما تا ۲ یا ۳ تماس را می توانید روی یک شماره تنظیم کنید. در این صورت اگر یکی از آن ها مشغول باشد، به صورت خودکار تماس به خط آزاد بعدی منتقل می شود.

معایب خطوط آنالوگ چیست؟

در هر یک از انواع خطوط مخابراتی، معایبی وجود دارد که توجه و دقت بیشتری را در هنگام انتخاب و پس از آن، می طلبد.

برخی از معایب خطوط آنالوگ عبارتند از:

  1. عموما دارای زیرساخت های قدیمی
  2. عدم توجه کافی به نصب در ابتدای کار
  3. آسیب پذیری بالا با تغییرات آب و هوایی
  4. دزدیده شدن خطوط
  5. آسیب پذیری شبکه اصلی
  6. انعطاف پذیری کم
  7. کمتر بودن وضوح مکالمات

هر یک از این معایب، می تواند سبب شود تا اگر زمینه استفاده گسترش یافت، کاربرد این خطوط کمتر شود.

خطوط دیجیتالی، نوعی گسترده تر

یکی دیگر از انواع خطوط مخابراتی که کاربرد آن در دنیای امروز بسیار وسیع است، خطوط دیجیتالی یا همان Digital ISDN Line می باشند. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، این خطوط به دو دسته ISDN2 و ISDN30 تقسیم می شوند.

خطوط دیجیتالی ISDN

این موضوع که شما میان خطوط PSTN و ISDN کدام یک را انتخاب نمایید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال قیمت و هزینه های مربوط به خطوط ISDN به مراتب بیشتر از خطوط PSTN هستند. یکی از مزایای خطوط دیجیتالی، امکان ایجاد ویژگی های بیشتر برای سیستم ارتباطی کسب و کارها است که برای مرحله توسعه و گسترش یک شرکت، توصیه می شود.

خطوط ISDN2 و قابلیت های فوق العاده آن

خطوط ISDN2 که یکی از محبوب ترین انواع خطوط مخابراتی به شمار می روند، امکان برقراری ارتباط دوگانه در یک زمان را فراهم می کنند. همچنین این خطوط، همانند کانال های ارتباطی رفتار می کنند که برای شما امکان دریافت فکس، استفاده از اینترنت یا برقراری تماس را در یک زمان واحد، فراهم می آورند.

وقتی بخواهیم این خطوط را با خطوط آنالوگ مقایسه کنیم، متوجه می شویم که وضوح کیفیت صوت در این خطوط بهتر است.

اگر از طرفداران اعداد و ارقام باشید، بد نیست بدانید که سرعت انتقال در خطوط آنالوگ حدود ۵۶ کیلوبایت در ثانیه است. این در حالی است که خطوط دیجیتال، سرعت انتقالی در حدود ۶۴ کیلوبایت در ثانیه دارند.

خطوط ISDN2

خطوط ISDN30، کمک رسان کسب و کارهای عظیم

اگر بخواهیم از پیشرفته بودن این خطوط صبحت کنیم، ذکر معادل بودن آن با ۳۰ خط آنالوگ با کیفیت ۶۴ کیلوبایت در ثانیه، کفایت می کند.

این خطوط یکی از بهترین و پیشرفته ترین انواع خطوط مخابراتی می باشند.

سرویس داده و کیفیت و کارآیی فوق العاده بالا در این خطوط، سبب شده است تا آن ها به یکی از بهترین خطوط برای کسب و کارهای توسعه یافته تبدیل شوند.

مزایای خطوط ISDN30 عبارتند از:

  • یک انتخاب فوق العاده برای برقراری ارتباط با دو یا چند دفتر کار
  • اتصال بسیار سریع
  • ارتباط صوتی با سایر کارمندان با وضوح بسیار بالا

مجهز ساختن خط کارمندان به شماره های Direct Dial In به صورت نامحدود

خطوط LCR، کاهنده قیمت، فزاینده زمان

خطوط LCR، یکی از بهترین انواع خطوط مخابراتی هستند که امکان برقراری تماس به صورت متمرکز را ارائه می دهند.

این خطوط به مشتریان شما این امکان را می دهند تا با همان بخشی که در نظر دارند، ارتباط برقرار کنند و اگرچه زمان طولانی تری را باید برای این ارتباط در نظر بگیرند، اما هزینه های ناشی از ارتباط غیرمستقیم یا از دست دادن مشتری سودآورتر، اهمیت استفاده از آن را نشان می دهد.

مسیریابی خودکار، زمان را به طور مستقیم افزایش نمی دهد و ممکن است برخی متوجه این موضوع نشوند. اما به طور کلی نکته مثبت این خطوط، کاهش و بهینه سازی هزینه ها می باشد.

خطوط CPS، ابزار محبوب کسب و کارها

خطوط CPS، برای کسب و کارهای مختلف این امکان را فراهم می آورد تا یک سیستم جایگزین برای تماس های صوتی خود در نظر بگیرند.

البته نیازی به افزودن و شماره گیری کدهای مختلف و اضافی نیست و بدون آنکه تنظیمات خاصی انجام شود، این ویژگی قابل راه اندازی خواهد بود.

جمع بندی از انواع خطوط مخابراتی

با توجه به نکاتی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، انواع خطوط مخابراتی با کاربردهای مختلفی وجود دارند که امکان ارتباط به روش های مختلف را برای شما فراهم می آورند. خطوط آنالوگ و دیجیتال، از پرکاربردترین خطوط می باشند و خطوط ابزاری مانند CPS، به دنبال ساده تر کردن فرآیند ارتباط گیری هستند.