یکی از برنامههای شبیه ساز ترمینال که به صورت منبع باز open source  است و وظیفه انتقال فایل بین شبکهها را برعهده دارد، نرم افزار putty است. این برنامه از پروتکلهای مختلفی از جمله SHH, Telnet, rlogin و اتصالهای سوکت خام پشتیبانی میکند در صورتی که قصد راه اندازی شبکه برای شرکت خود را دارید در کنار استفاده از تجهیزات فیزیکی به نرمافزارها نیز نیاز دارید. بنابراین بهتر است از قبل اطلاعات کافی درباره این برنامهها و برنامه putty و نحوه دانلود putty داشته باشید.

تاریخچه برنامه putty

نرم افزار putty اولین بار تنها برای مایکروسافت ویندوز در سال ۱۹۹۸ طراحی و نوشته شد و در سال ۲۰۰۰ مورد استفاده قرار گرفت، با گذشت سالها به دیگر سیستم عاملها به جز ویندوز نیز منتقل شد. برخی از سیستم عاملها مانند لینوکس درگاههای مشابهبرای استفاده از این برنامه را دارند که برای استفاده از برنامه putty در جهت استفاده از سیستمعاملهای دیگری مانند Mac, Mac OS, Windows mobile, windows phone وکمک میکند. برای دانلود putty و استفاده از این برنامه کافی است تنها یک شبکه کامپیوتری در مرکز خود داشته باشید.

نحوه دانلود putty

دانلود putty کاملا رایگان است و برای استفاده از این نرمافزار نیاز به پرداخت پول نیست. برای دانلود کافی است، مشخصات سیستم عامل خود را بدانید تا نرم افزار مناسب را دانلود کنید. برنامه putty به شما این امکان را میدهد تا فایلهای خود را به راحتی و از راه دور بین شبکههای کامپیوتری مختلف انتقال دهید تا مشکلی برای جا به جایی فایلها و اسناد مهم شرکت و کسب و کار خود نداشته باشید.

چرا استفاده از برنامه putty اهمیت دارد؟

اگر تجربه استفاده از شبکههای کامپیوتری را داشته باشید احتمالا میدانید که انتقال فایلها ممکن است کمی درد سر داشته باشد. ایمیل کردن یا استفاده از پیامرسانهایی مثل تلگرام و واتس اپ نیز نمیتوانند به خوبی این فایلهای پرحجم را انتقال دهند. به همین دلیل همواره به دنبال راه حلی برای انتقال این اطلاعات بودهاند. نرم افزار putty وظیفه انجام این کار را بر عهده دارد.

زمانی که دانلود putty را انجام دارید باید برنامه را روی کامپیوتر خود نصب کنید تا بتوانید از آن به راحتی استفاده کنید. شرکتی که وظیفه راه اندازی و پیکربندی شبکه شما را بر عهدا داشته است، معمولا این کار را انجام میدهد و آموزشهای لازم را به افرادی که قرار است از برنامه putty استفاده کنند میدهند. مجموعه روترنت با داشتن متخصصین حرفهای در زمینه راهاندازی شبکه تمامی این مراحل را برای شما انجام میدهد.

ویژگیهای نرم افزار putty

  • سازگار با سیستم عاملهایی از جمله ویندوز، لینوکس و MAC OSX
  • قابل استفاده برای سیستم عامل ۳۲ و ۶۴ بیتی
  • از پروتکلهای SSH, Serial, SCP, Telnet, SFTP پشتیبانی میکند

اجرا Putty  اتصال آن به سرور

زمانی که دانلود putty و نصب آن کامل شد میتوانید با ایجاد create desktop  را انتخاب کنید، تا برنامه putty را روی دسکتاپ خود داشته باشید. برای اجرای برنامه کافی است دوباره کلیک کنید تا برنامه باز شود در غیر این صورت باید از Windows Start  برنامه را باز کنید. زمانی که پنجرهای باز شد در قسمت پیکربندی سمت چپ از شما یک آدرس IP  میخواهد بعد از تکمیل اطلاعات آن را باید ذخیره کنید. برای استفاده ساده از نرم افزار Putty  کافی است آدرس دامنه یا IP میزبانی که قرار است به آن متصل شوید را در قسمت Host Name وارد کنید و گزینه open  را بزنید. در صورتی که سروری برای وصل شدن نداشتید می توانید از Tectia SSH در ویندوز و Open SSH در لینوکس استفاده کنید.

هشدارهای امنیتی در حین استفاده از PUTTY

بعد از دانلود putty و نصب و اجرای آن زمانی که برای اولین بار به یک سرور متصل میشوید ممکن است با یک هشدار امنیتی putty درباره عدم ذخیره شدن کلید میزبان سرور در رجستری مواجه میشوید. در صورتی که در اتصال اول با این باکس هشدار مواجه نشدید باید بدانید ممکن است کسی در تلاش باشد به شبکه شما حمله کند و رمز عبور شما را هک کند. پس در اتصال اول گزینه yes  راانتخابکنید

باز شدن پنجره ترمینال و وارد کردن اطلاعات سیستم

بعد از دریافت هشدار امنیتی، یک پنجره ترمینال باید برای شما باز شود. این پنجره به طور پیش فرض سیاه و سفید است و شما باید در ابتدا نام کاربری و رمز عبور خود را در آن وارد کنید، بعد از وارد کردن اطلاعات یک خط فرمان باید در سرور دریافت کنید تا بتوانید تایپ کنید. بعد از انجام این مراحل به سرور متصل میشوید و میتوانید در Terminal Window  شروع به تایپ کنید این پاسخها به سرور ارسال میشوند تا روی پنجره نمایش داده شوند، در این مرحله میتوانید به کمک این اطلاعات هر برنامه متنی را روی سرور خود اجرا کنید. برای خاتمه دادن میتوانید پنجره را ببندید.

تنظیمات بعد از دانلود putty دارای گزینههای مختلفی هستند که در حالت عادی از آنها استفاده نمیشود. این گزینهها میتواند شامل پورت و نوع اتصالات باشد.