دنیای سخت افزار و نرم افزار های کامپیوتر درسال های اخیر دست خوش تغییرات بسیاری شده است. این تغییرات به شکل گسترده ای در کیفیت کار  دنیای دیجیتال و نرم افزار تاثیرگذار بوده است. تولید هاردهای جدیدی به نام رید کنترلر کمک بزرگی به مدیریت هارد دیسک ها در کامپیوترها نموده است. با استفاده از رید کنترلر هارد می تواند مانند یک بخش سخت افزاری منطقی به فعالیت در سیستم بپردازد. البته رید کنترلرها به شکلی طراحی شده اند که  هم به صورت نرم افزاری و هم به صورت سخت افزاری امکان فعالیت داشته باشند.

رید کنترلر چیست؟

رید کنترلر چیست؟

رید کنترلر یک کارت و یا تراشه است که طراحی شده است تا بتواند  بین سیستم عامل و درایوهای که وظیفه ذخیره سازی دارند ارتباط برقرار کند. و از آنجایی که توانایی مدیریت حجم زیاد از داده ها را دارند می توانند عملکرد هارد دیسک بالا ببرند. روش کار این قطعه به این شکل می باشد که برای حفاظت از اطلاعات هارد درایو توسط رید کنترلر  هارد به بخش های مختلفی تقسیم می شود  و همین کار باعث حفظ اطلاعات سیستم می گردد. بر اساس نوع درایو رید کنترلر به دو نوع متفاوت تقسیم می شود:

SAS

SATA

این تقسیم بندی بر اساس تعداد پورت های هر کدام از دستگاه ها و یا تعداد درایوهایی که می تواند پشتیبانی کند تعریف شده است. هر کدام از این دو نمونه با توجه به کاربردی که از آن انتظار می رود استفاده می شوند.

انواع رید کنترلر های مورد استفاده

انواع رید کنترلر های مورد استفاده

رید کنترلرها یا بر اساس سخت افزار کار می کنند و یا بر اساس نرم افزار که بر اساس شکل و نوع کاربرد مدل های متفاوتی دارند:

رید کنترلر های نرم افزاری

این نمونه از قطعات از دو قسمت تشکیل شده است که شامل یک کارت کنترل کننده و یک چیپ داخلی می باشد.

کنترل کننده یک کارت است که به مادر بورد متصل می شود و مانند یک بخش پردازنده رابطه بین هارد درایوها می باشد.

چیپ داخلی بخشی است که کنترل کننده حافظه و پردازنده را در اختیار خود دارد و مدیریت می کند. یعنی ابتدا رید کنترلر را راه اندازی می کند و سپس به درایوها منتقل می کند.

مزایای استفاده از رید کنترلر های نرم افزاری

  • استفاده از بخش سخت افزاری برای اجرای دستورالعمل ها
  • عملکرد متناسب و هماهنگ با بخش نرم افزاری

رید کنترلر های سخت افزاری

این نمونه از قطعات  اطلاعات را منتقل می کنند. که به دو شکل نرم افزار و یا  قطعه سخت افزاری که باعث کاهش دهنده فشار روی برد اصلی می شود موجود می باشد. نوع نرم افزاری برنامه هایی دارد که محاسبات را کنترل می کند و  در درایوها ذخیره می نماید. اما نمونه نرم افزاری – سخت افزاری آن از یک بخش سخت افزاری برای ارسال اطلاعات استفاده می کند و به همین دلیل قیمت بالاتری نسبت به نمونه نرم افزاری دارد.

مزایای استفاده از رید کنترلر های سخت افزاری

  • کنترل و مدیریت  تمام هارد دیسکهای یک سرور
  • بالا بردن کارایی هارد دیسک
  • امکان تعویض هارد دیسک خراب روی یک سیستم بدون خاموش کردن کل سیستم

مزایای استفاده از رید کنترلرها برای یک سیستم

مزایای استفاده از رید کنترلرها برای یک سیستم

  • قابلیت اطمینان بیشتر: ریدها با کنترل اطلاعات در برابر خرابی یک هارد باعث می شوند تا اطلاعات و داده ها حفظ شود و پس از تعویض  و تعمیر بدون مشکل به کار خود ادامه می دهد. این قابلیت کمک می کند تا داده ها و اطلاعات در هنگام ایجاد مشکلات سخت افزاری حفظ شود.
  • افزایش کارایی بخش HDD: رید کنترلر ها با خواندن و نوشتن داده ها از طریق چند درایو باعث بهبود شرایط عملیاتی دستگاه می شوند. هر چه ظرفیت رید کنترل بالاتر باشد بهبود کارایی سیستم نیز بالاتر می رود و به کاربر امکان دسترسی بیشتری می دهد.
  • افزایش عملکرد  سیستم
  • پردازش اختصاصی اطلاعات
  • نداشتن خطاهای بوت و از بین رفتن اطلاعات که در اثر ایجاد مشکل در سیستم به وجود می آید.
  • محافظ داده های مهم سیستم: این بخش از سیستم به گونه ای طراحی شده است که می تواند از درایوهای HDD,SSD محافظت کند و از سوختگی سیستم نیز جلوگیری کند.
  • محافظت از هارد در برابر نابودی و خراب شدن
  • افزایش طول عمر بخش های حساسی مانند HDD
  • متداول ترین نمونه های مورد استفاده از رید کنترلرها

سطوح مختلف رید کنترلرها 

سطوح مختلف رید کنترلرها

با توجه به نوع کاربرد رید کنترلرها در سیستم ، آن را به سطوح مختلفی تقسیم بندی می کنند:

سطح صفر

این نمونه از ریدها فقط برای افزایش عملکرد سیستم به کار می رود و اطلاعات و فایل ها را بین دو هارد یا بیشتر تقسیم می کند. در حقیقت به عنوان یک هارد دیسک واحد به شمار می آید و زمانی که یکی از هارد دیسکها از کار بیفتد نمی تواند هارد دیسک دیگر را راه اندازی کند

سطح ۱

این نمونه ها برای تعداد دو یا چند هارد مورد استفاده قرار می گیرد. اطلاعات به صورت یکسان  روی تمام هاردها قرار می گیرد و در صورت خرابی یک هارد بقیه هاردها می توانند فعالیت خود را در سیستم ادامه دهند. افزایش عملکرد سیستم و قیمت مناسب از مشخصات این نوع از رید کنترلر ها می باشد

نمونه های همراه باتری

سطح ۵/۶

افزایش تعداد محافظت از هاردها در این نمونه از مشخصات این سطح می باشد. امکان از بین رفتن اطلاعات در این سطح به میزان زیادی کاهش می یابد. از این نمونه ها در وب سرورها و سیستم های اطلاعاتی با حجم های بالا استفاده می شود.

سطح ۱۰

سطح پوشش دی اطلاعات در این نوع بسیار بالا می باشد. اگر نیاز به ذخیره کردن اطلاعات در محیط هایی با امنیت  و کاربرد بالا مانند پایگاه داده ها یا اطلاعات حساس از این سطح رید کنترل استفاده می شود. که به دلیل کاربرد خاص قیمت بالاتری نسبت به نمونه های دیگر دارند. سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در این نمونه بسیار بالا می باشد.

ممکن است گاهی اوقات برای رید کنترل ها از باتری استفاده شود که وظیفه برق رسانی به آنها را در شرایط خاص بر عهده دارد.